یك مسئول: عرضه كالای قاچاق در فروشگاهها جرم مشهود و برخورد با آن بی نیاز از حكم قضایی است/ مقابله جدی با عرضه نقره قاچاق در بازار مشهد

مشهد- ایرنا- رئیس كمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق كالا و ارز خراسان رضوی گفت: وجود كالای قاچاق در سطح عرضه و در فروشگاهها جرم مشهود است بنابراین دستگاههای مسئول باید با جرم مشهود برخورد كنند و این امر نیازمند حكم قضایی نیست.

محمدابراهیم افشاری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: جمع آوری و برخورد با كالاهای قاچاق وظیفه ذاتی سازمان صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی و دستگاههای كاشف است لذا اقدام در این زمینه نیاز به حكم ندارد.
وی ادامه داد: در این چارچوب برخورد با مصنوعات نقره در بازار مشهد طی دو هفته اخیر در پی شدت یافتن قاچاق آن از تایلند و برخی دیگر كشورها، تعطیلی بسیاری از كارگاههای تولیدی و مشكلات تولیدكنندگان داخلی اجرایی شده است.
رئیس كمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق كالا و ارز خراسان رضوی گفت: افزون بر 60 درصد نقره جات موجود در بازار مشهد كه زمانی قطب تولید این مصنوعات بود قاچاق است.
وی افزود: زمانی چندین هزار اشتغال از این محل در كارگاههای تولیدی خراسان رضوی وجود داشت اما امروز در پی قاچاق كه طی این سالها برخورد جدی هم با آن نشده بود بازار مشهد در اختیار مصنوعات قاچاق قرار گرفته است.
افشاری ادامه داد: ظرف دو هفته اخیر نیز حجم قابل توجهی از مصنوعات نقره قاچاق به مشهد وارد شده و در حال توزیع در سطح عرضه بود لذا موضوع در كمیسیون استانی مبارزه با قاچاق كالا و ارز بررسی شد.
وی گفت: در این راستا از توان اتحادیه های مربوطه و بازرسان سازمان صنعت، معدن و اتاق اصناف بهره گرفته و برنامه ریزی شد با كمك این دستگاههای به بازار نقره مشهد سرو سامانی داده تا به منظور حمایت از تولید و اشتغال داخلی جلوی قاچاق نقره گرفته شود.
رئیس كمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق كالا و ارز خراسان رضوی افزود: در موضوع طلای قاچاق نیز چندین عملیات انجام و در قالب هشدارها و اطلاعیه های مختلف با كمك اتحادیه طلا و نقره و جواهر مشهد از خرید و فروش و عرضه مصنوعات طلای قاچاق جلوگیری شد.
وی ادامه داد: در خصوص نقره اقدام جدی صورت نگرفته بود لذا عده ای سودجو با قاچاق نقره سودهای میلیاردی از این محل می بردند كه تولید و اشتغال مشهد را به ورطه نابودی كشانده اند.
افشاری گفت: تا جایی كه در سطح عرضه هم شاهد آن بودیم پشت ویترین هم می نوشتند ساخت تایلند، این وضعیت موجب شد نسبت به اقدام جدی در این حوزه اقدام شود.
وی افزود: در اقدامی بخشی از این مصنوعات قاچاق از سطح عرضه و نیز از فرودگاه مشهد كشف و جمع آوری شد. دیروز 11 اسفند جاری هم در اقدامی دیگر سراغ نقره فروشان بازار رضا رفتیم اما عده ای سودجو با تهییج كسبه تلاش كردند با تعطیلی و خاموش كردن برق بازار جلوی اقدامات قانونی دستگاههای مربوطه را در برخورد با كالاهای قاچاق بگیرند.
رئیس كمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق كالا و ارز خراسان رضوی ادامه داد: عاملان این اقدام شناسایی شده اند و برخورد با قاچاق در سطح عمده فروشی و عرضه با قوت و قدرت ادامه می یابد.
وی گفت: دیروز با اتحادیه های مربوطه از جمله فیروزه تراشان و اتحادیه طلا و نقره و جواهر مشهد نشستی داشتیم و در قالب موافقت اولیه مقرر شد آنان طی تعهدی نسبت به جمع آوری مصنوعات نقره قاچاق اقدام كرده و از خرید این مصنوعات از قاچاقیان عمده كه در مشهد حدود 12 نفر هستند پرهیز كنند.
افشاری افزود: اگر خود اصناف و اتحادیه های مربوطه به این تعهد عمل كنند بطور قطع ما نیز اصرار نداریم برخورد به این شكل انجام شود اما اگر اینگونه نشود با برخوردهای شدیدتر اقدام می كنیم.
وی گفت: این طرح جزو برنامه كاری كمیسیون مبارزه با قاچاق كالا و ارز خراسان رضوی و نیز مشهد است. تا زمانی كه كالاهای قاچاق از سطح بازار جمع نشود اجرای طرح به عنوان یك وظیفه ذاتی متوقف نمی شود.
خبرنگار: فاطمه یوسفی **انتشاردهنده: حسین كریم زاده
1906/1858

سرخط اخبار استان‌ها