۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۱۱
کد خبر: 82442773
T T
۰ نفر
فرماندار: آب سد مخزني زولاي سلماس به پيكره درياچه اروميه رسيد

اروميه- ايرنا- فرماندار سلماس گفت: 10 ميليون متر مكعب آب سد زولاي اين شهرستان كه قرار است تا پنجشنبه هفته آينده با هدف كمك به احياي درياچه اروميه رهاسازي شود، صبح امروز به پيكره آبي درياچه اروميه رسيد.

مسعود حاجي عليلو روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: اين رهاسازي با دبي 10 مترمكعب بر ثانيه از روز دوم اسفند آغاز شده و تا 12 اسفند ماه امسال ادامه دارد.
وي با اشاره به اين كه ميزان آب ذخيره شده پشت سد زولا 38 ميليون متر مكعب است، اضافه كرد: اين رهاسازي در راستاي كمك به احياي درياچه اروميه و تامين بخشي از نيازهاي زيست محيطي رودخانه و تالاب هاي شمالي حوزه اين درياچه انجام شده است.
وي اظهار كرد: آبرساني به سلماس و تازه شهر از محل سد مخزني زولا نيز به طول 18.2 كيلومتر در حال انجام بوده و تاكنون 6 كيلومتر از اين طرح ملي به اتمام رسيده است.
وي ادامه داد: براي آبرساني به اين 2 شهر كه 27 درصد پيشرفت فيزيكي دارد، تاكنون 70 ميليارد ريال هزينه شده است و با بهره برداري از اين طرح جمعيت 130 هزار نفري اين 2 شهر از آب تصفيه شده برخوردار مي شوند.
به گزارش ايرنا، با روي كار آمدن دولت تدبير و اميد، روند خشكي سال هاي گذشته درياچه اروميه متوقف شده و اين درياچه شرايط تثبيت را مي گذراند كه مورد توجه جدي دولت قرار گرفته و مقرر شد كه برنامه ويژه براي احياي آن تدوين و تصويب شود.
آب اين درياچه بسيار شور و بيشتر از رودخانه هاي زرينه رود، سيمينه رود، تلخه رود، گدار، باراندوز، شهرچاي، نازلو و زولا تغذيه مي شود.
پس از تلاش كارشناسان و مسئولان مرتبط، 27 طرح اجرايي براي احياي درياچه اروميه به تصويب هيات وزيران رسيد كه يكي از آنها، رها كردن آب سدهاي اقماري به سمت درياچه اروميه بود.
درياچه اروميه بزرگترين درياچه داخلي ايران و دومين درياچه شور جهان است كه در 20 سال گذشته با بحران شديد كم آبي مواجه شده وعمليات رهاسازي آب از سد مخزني زولا سلماس بر پيكره اين درياچه طي امسال و سال گذشته 20 ميليون متر مكعب بوده است.
آب اين درياچه بسيار شور و بيشتر از رودخانه هاي زرينه رود، سيمينه رود، تلخه رود، گدار، باراندوز، شهرچاي، نازلو و زولا تغذيه مي شود.
سد مخزني زولا در 15 كيلومتري شهرستان سلماس بر روي رودخانه زولا چاي واقع شده است كه اين سد از نوع خاكي و با طول تاج 323 متر با هدف تامين آب 9 هزار و 272 هكتار از اراضي كشاورزي و آب شرب و صنعتي شهرهاي سلماس و تازه شهر در فروردين سال 89 به بهره برداري رسيد.
شهرستان سلماس با 200 هزار نفر جمعيت در شمال آذربايجان غربي قرار دارد.
7156/ 2093 ** خبرنگار: جمال فرخيان ** انتشار دهنده: صابر چهرقاني

سرخط اخبار استان‌ها