۱۳ بهمن ۱۳۹۵، ۷:۴۶
کد خبر: 82410683
T T
۰ نفر

مهربانی به پرندگان در روزهای برفی بروجرد

۱۳ بهمن ۱۳۹۵، ۷:۴۶
کد خبر: 82410683
مهربانی به پرندگان در روزهای برفی بروجرد

بروجرد - ایرنا - روزهای سرد و برفی زمستان موجب شده تا بسیاری از پرندگان، عادات غذایی خوردن كرم و حشره را كنار بگذارند و از ته مانده های سفره مردم به عنوان مكمل های غذایی استفاده كنند تا بتوانند روزهای برفی زمستان را به سلامت سر كنند.

این فصل، زمان سختی برای پرندگان است؛ در این روزهای سرد، روزها كوتاه و شب ها سرد و طولانی هستند؛ مواد غذایی پرندگان میوه های درختی كه در طبیعت موجود بوده، مصرف شده یا زیر برف پنهان است و حشرات نیز مرده یا خفته اند.
آب ها یخ زده و مواد غذایی مورد نیاز برای تولید انرژی جهت گرم و زنده نگه داشتن پرندگان، كمیاب شده است از سوی دیگر نیز پیدا كردن سرپناه هم برای پرندگان كوچك و ضعیف آسان نیست.
سرپناه پرندگان می تواند خانه های دست ساز انسان یا زیستگاه های محدود طبیعی باشد كه پرندگان را از باد، باران، یخ یا برف زمستان در امان نگاه می دارد و بهار را با خواندن آنان نوید داده و خوش می كند.
پرندگان خون گرم هستند این به آن معنا است كه آنها در درون محدوده خاصی حتی زمانی كه درجه حرارت در اطراف آنها تغییر می كند، درجه حرارت بدن خود را حفظ می كنند و برای حفظ این درجه حرارت نیز باید غذای كافی بخورند.
در سرما و زمستان، پرندگان با ایجاد فضای هوا داخل پر و بال خود را گرم نگاه می دارند، برخی دیگر از پرندگان روی یك پا قرار می گیرند تا با پای دیگر بدن خود را گرم كنند.
پرندگان آمادگی مقابله با افت ناگهانی درجه حرارت یا توفان های ناگهانی در زمستان را ندارند بنابراین باید برای تغذیه آنان كمك كنیم.
در دین مبین اسلام به مهربانی با حیوانات، سفارش زیادی شده است هرچند حیوانات در اسلام مرتبه پایین تری از انسان دارند و انسان اشرف مخلوقات نام گذاری شده با این حال از مسلمانان خواسته شده است كه با حیوانات به ملایمت و مهربانی رفتار كنند و احادیث متعددی از مهربانی ائمه با حیوانات وجود دارد.
عبدالمطلب بن هاشم پدر بزرگ و سرپرست حضرت محمد(ص) نیز یكی دیگر از این الگوهای دینی است كه به سبب مهربانی با پرندگان بین مردم به مرد بخشنده و طعام دهنده پرندگان مشهور شده است.
از سوی دیگر والدین می توانند با آموختن حس مهربانی نسبت به پرندگان به كودكان خود درس مهر و محبت را به صورت عملی بیاموزند؛ همچنین والدین می توانند با بیان مثال ها و داستان هایی از مهربانی و رفتار بزرگان و شخصیت های دینی با حیوانات و پرندگان، كودكان را به مهربانی با پرندگان تشویق كنند.
غیراز تغذیه حیوانات حتی می توان جای مناسبی را به عنوان لانه آنان ساخت مهربانی حسی توام با توانگری و رضایت به زندگی ما می بخشد و امتیاز دیگر آن ارتقای سلامتی و طول عمر است؛ مهربانی خصیصه ای است كه نه تنها بر خود بلكه براجتماع اطراف هم تاثیری مثبت خواهد داشت.
این روزها علاوه بر مشكل كمبود غذا برای پرندگان آلودگی هوا نیز باعث برخی مشكلات برای آنان می شود، پس اگر نمی توانیم مشكل آلودگی را برطرف كنیم حداقل با دادن غذا به پرندگان به آنها برای زنده ماندن فرصت دهیم.
آخر اینكه زمستان می تواند زمان بسیار خوبی برای غذا دادن به پرندگان و لذت بردن از آن باشد، پس از دوستان كوچك نگهداری كنید تا بهار از راه برسد.
اداره حفاطت محیط زیست بروجرد در2 مرحله با كمك دوستاران محیط زیست با تهیه بیش از 300 كیلو بذر و خوراك طیور از پرندگان بومی و مهاجر كه نیاز به حمایت داشتند پذیرایی كرد و این اقدام زیست محیطی در سایر روزهای فصل زمستان ادامه دارد.
مصطفی مصطفی وند رئیس محیط زیست شهرستان بروجرد
7273
انتشاردهنده : مقداد بهاروند احمدی

سرخط اخبار استان‌ها