۱۲ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۰۱
کد خبر: 82409690
T T
۰ نفر

واكنش محتاطانه آنكارا به فرمان ترامپ

۱۲ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۰۱
کد خبر: 82409690
واكنش محتاطانه آنكارا به فرمان ترامپ

آنكارا- ایرنا- سكوت آنكارا در قبال فرمان نژادپرستانه دونالد ترامپ در حالی كه سئوال برانگیز شده است، نعمان كورتولموش معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت تركیه در پاسخ به سئوالی، این فرمان را 'رنجاننده' ارزیابی كرد.

به گزارش ایرنا، این اولین واكنش یك مقام بلندپایه تركیه در خصوص فرمان ترامپ در ممنوعیت اعطای روادید ورود برای شهروندان هفت كشور مسلمان است.
كورتولموش روز سه شنبه در گفت و گو با شبكه خبرترك، با اشاره به اینكه پذیرفتن چنین فرمانی ممكن نیست، گفت: متاسفانه سهم رشد فزاینده اسلام هراسی، بیگانه ستیزی، مهاجر ستیزی در غرب، در این تصمیم سازی موثر بوده است.
او اضافه كرد: آمریكا كشوری است كه استعداد زندگی مسالمت آمیز در یك جامعه با پیروان ادیان، اقوام و گروههای متفاوت را دارد و این فرمان بسیار رنجاننده بوده و اقدامی درست نیست.
وی ادامه داد: این اقدام تصمیمی است كه تبعیض جدی بین انسان ها ایجاد می كند و امیدوارم در این تصمیم تجدید نظر كنند.
سخنگوی دولت آنكارا اضافه كرد: شهروند هر كشوری هم می تواند انسان خوب و یا بد باشد و این درست نیست كه به همه همسان تلقی شوند.
وی اضافه كرد: دولت ها و جامعه بین الملل باید برای مبارزه با تروریسم، یك شبكه ایجاد كرده و ائتلاف بین المللی در این زمینه را تقویت كنند.
وی اظهار كرد: اكنون دو كانون سیاه در جهان وجود دارد كه به موازات هم فعالیت می كند كه یكی اسلام هراسی و بیگانه ستیزی و دیگری سازمان های تروریستی چون داعش است كه به نام اسلام دست به ترور می زند.
وی ادامه داد: اینها هر دو برای یك هدف كار می كنند كه باید در مقابل آن هشیار باشیم.
كارشناسان روابط بین المللی در آنكارا در تحلیل سكوت دقت انگیز دولت تركیه در قبال فرمان نژادپرستانه و غیر انسانی ترامپ، با اشاره به ناكامی های دولت آنكارا از دولت باراك اوباما و انتظارات فراوان از دولت فعلی، می گویند كه آنكارا در انتظار برقراری اولین تماس رسمی بین شخص رجب طیب اردوغان با دونالد ترامپ و باز كردن صفحه جدیدی در روابط با آمریكاست و بر همین اساس فعلا نمی خواهد با واكنشی به این فرمان، پیش از شروع، تنشی در روابط دو طرف ایجاد شود.
این در حالی است كه دولت آنكارا همواره در تبیین سیاست خارجی خود مدعی است كه در هر كجای دنیا ظلمی علیه انسان ها به ویژه مسلمانان باشد، شدیدترین واكنش را نشان داده و در كنار مظلومان و مستضعفان قرار گرفته است.
اردوغان هفته گذشته پیش از سفر دوره ای به آمریكا گفت: مقامات وزارت خارجه تركیه تلاش می كنند، وقتی برای ملاقات با ترامپ گرفته شود.
گویا برای آنكارا مهم است كه در ردیف اولین كشورهایی باشد كه با ترامپ دیدار می كند، اما برخی اقدامات و اظهارات ترامپ به ویژه قول های او در خصوص انتقال سفارت آمریكا از تل آویو به قدس، ایجاد منطقه امن و تحكیم روابط با كردهای سوریه، دارای پتانسیل جدی برای رو در رو قرار گرفتن دولت آنكارا با ترامپ و شاید ناكامی بیش از دوره باراك اوباما است.
یكی از مواردی كه آنكارا به موضع گیری محتاطانه در برخورد با این تصمیم مجبور شده، شاید امید این كشور برای بازگرداندن فتح الله گولن به تركیه در دوره ترامپ است و بر همین اساس آنكارا نمی خواهد كاری بكند كه در روند استرداد گولن به تركیه، با مشكلی سیاسی رو به رو شود.
آنكارا فتح الله گولن تبعه ترك ساكن آمریكا را عامل اصلی كودتای نافرجام 15 جولای سال گذشته می داند.
از این رو چنین به نظر می رسد كه آنكارا با سكوت خود در قبال این اقدامات ترامپ، سیاست صبر و انتظار و برخورد محتاطانه را پیش گرفته و ابتدا می خواهد مواضع و سیاست های دولت جدید در واشینگتن برای این كشور روشن شود.
خاورم/2011/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

سرخط اخبار جهان