۱۲ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۵۴
کد خبر: 82409346
T T
۰ نفر
سنگینی سایه «تاد» بر روابط دیپلماتیك چین و كره جنوبی

پكن - ایرنا - در ماه اوت ۲۵ سال پیش، چین و كره جنوبی روابط دیپلماتیك و رسمی برقرار كردند با این هدف كه مناسبات آنها یكی از بهترین نمونه های همكاری دو كشور همسایه باشد؛ مناسباتی كه امروز استقرار سامانه موشكی تاد آمریكا در كره بر آن سایه افكنده است.

به گزارش ایرنا، ماه جولای سال ۲۰۱۶ سئول و واشنگتن پس از مدت ها مذاكرات كاری توافق كردند كه سامانه پیشرفته و پرقدرت موشكی تاد آمریكا در منطقه ای واقع در ۳۰۰ كیلومتری جنوب شرق پایتخت كره جنوبی تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی آرایش داده خواهد شد.
به دنبال همین ماجرا بود كه چین بسیاری از مراودات تجاری، فرهنگی و هنری خود با كره جنوبی را متوقف كرد و علاوه بر وضع تعرفه های بالاتر بر روی كالاهای وارداتی از كره جنوبی، جلوی پخش سریال های محبوب كره ای را در تلویزین مركزی خود گرفت.
ارتش چین هم كه بارها به كره جنوبی هشدار داده بود استقرار تاد خطر تنش های نظامی در منطقه را افزایش می دهد، از این كشور خواسته بود خود را قربانی برنامه های آمریكا نكند و به همین خاطر روابط نظامی با این كشور را از ماه جولای (تیر - مرداد) به حال تعلیق درآورد و بسیاری از برنامه های مبادلاتی نظامی دو كشور لغو شد.
اگرچه پكن هنوز اهرم های زیادی برای فشار بر كره جنوبی دارد اما تلاش دارد تا به هرشكل ممكن و از طریق گفت وگو و رایزنی این كشور را قانع كند از استقرار این سامانه كه می تواند موشك های چین را ردیابی كند، منصرف شود.
گلوبال تایمز یكی از روزنامه چاپ كشور چین پیشتر در گزارشی اعلام كرده بود: ما قادر به انجام اقدامات زیادی علیه سئول هستیم. هنوز كره ای ها را تحریم نكرده ایم ولی همین فشارهای كم هم سر و صدای آنها را بلند كرده است.
شاید به همین سبب، امسال با توجه به بیست و پنجمین سالگرد روابط رسمی دو كشور، یكی از سال های مهم پیش روی دو كشور باشد و احتمالا با استقرار تاد طبق اصرار دولت كره جنوبی، ‌این بار در كنار مناسبات نظامی و تجاری روابط رسمی و دیپلماتیك دو كشور هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
«سونگ یونگ گیل» از حزب مخالف در كره جنوبی در اوایل ماه ژانویه ۲۰۱۷ با «وانگ یی» وزیر خارجه چین در پكن دیدار و گفت و گو كرد اما روزنامه ها و رسانه های چینی پس از آن نوشتند كه این دیدار نتوانسته است نگرانی ها را برطرف كرده و گامی موثر در بهبود مناسبات باشد.
اكنون روابط دو كشور در مخمصه و بن بست گرفتار شده است؛ چین تاكید می ورزد كه در صورت استقرار سامانه موشكی آمریكا در كره جنوبی علیه این كشور تدابیر مقابله جویانه اتخاذ خواهد كرد و از سوی دیگر هیچ نشانه ای وجود ندارد كه موید عقب نشینی دولت كره جنوبی از تصمیمش در آرایش این سامانه باشد.
حتی «هوانگ كیو آهین» كفیل ریاست جمهوری كره جنوبی هم گفته است كه نباید در آرایش این سامانه تاخیری ایجاد شود زیرا این كشور در مقابل تهدیدهای جدی كره شمالی قرار دارد.
«كیم كوانگ جین» رئیس اداره امنیت ملی كره جنوبی و «مایكل فلاین» مشاور جدید شورای امنیت ملی آمریكا نیز با یكدیگر دیدار كرده و گفته اند كه تاد باید آرایش داده شود و همزمان «بان كی مون» نامزد ریاست جمهوری كره جنوبی و دبیركل سابق سازمان ملل از استقرار تاد برای رویارویی با تهدیدهای كره شمالی استقبال كرده است.
روزنامه گلوبال تایمز چین نوشته است: كره ای ها تصور می كنند چین در مورد تاد فقط ناخرسندی نشان می دهد و بعید است به تحریم روی آورد و اگر هم از اهرم های تجاری استفاده كند بعید است رابطه اش را با كره جنوبی قطع كند.
نشریه تصریح می كند: البته آنها نباید تصورات واهی و توقعات بیجا داشته باشند زیرا استقرار تاد در واقع آمریكا را رودرروی چین قرار می دهد و استقلال كره جنوبی را به مخاطره می اندازد. در چنین شرایطی تاریخ قضاوت خواهد كرد كه كره ای ها بودند كه به چین پشت كردند و در این ماجرا كسی پكن را مقصر نمی داند.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی

سرخط اخبار جهان