برنامه عرضه بیش از2میلیون دام زنده دربهمن ماه/ بالغ بر14هزار راس دام به عمان صادرمی شود

تهران- ایرنا- رییس شورای تامین دام زنده كشور از عرضه دو میلیون و 300 هزار راس دام زنده در بهمن ماه جاری خبر داد و گفت: عرضه این میزان دام نسبت به ماه گذشته بیش از 180 درصد رشد دارد.

«منصور پوریان» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با تاكید براین كه گوشت قرمز مورد نیاز كشور تامین است و كمبودی در این زمینه نداریم، افزود: در دی ماه گذشته حدود 800 هزار راس دام زنده گوسفندی عرضه و توزیع شد.
وی علت این حجم بالای عرضه دام زنده را وضعیت مطلوب تولید و زایش دام عنوان كرد و گفت: این میزان راس دام گوسفندی مربوط به تولیدات استان‌های خوزستان، لرستان، شیراز، سبزوار، كرمانشاه و خرأسان جنوبی است.
پوریان قیمت عرضه دام زنده گوسفندی را در سراسر كشور هر كیلو 140 هزار ریال اعلام كرد.
وی ادامه داد: از این میزان حدود 450 هزار راس میش به قیمت هر كیلو 100 هزار ریال عرضه شد.
رییس شورای تامین دام زنده كشور ضمن اشاره به این كه در بهمن ماه 65 هزار راس بز به قیمت هر كیلو 140 هزارریال به فروش می رسد، گفت: در بهمن ماه جاری 380 هزار رأس گوساله، سه‌هزار و 700 رأس گاومیش به قیمت هركیلو 125 هزارریال و 480 نفر شتر نیز عرضه می شود.

** صادرات بیش از 14 هزارراس دام زنده گوسفندی به عمان
پوریان درباره صادرات دام زنده گفت: در بهمن ماه جاری برنامه صادرات 14 هزارو 500 راس دام زنده گوسفندی و 150 نفر شتر را به كشور عمان داریم.
وی به كاهش صادرات دام اشاره كرد و افزود: به طور طبیعی در فصل سرما با كاهش صادرات دام زنده مواجه هستیم كه البته بخشی از این موضوع به برنامه تنظیم بازار داخلی گوشت قرمز در یكی دو ماه گذشته برمی گردد.
به گزارش ایرنا، نیاز مصرفی گوشت قرمز كشور 900 هزارتن در سال است كه بیش از 800 هزار تن آن از تولیدات داخلی و كمتر از 10 درصد آن ازواردات تامین می شود.
براساس آمارها، سرانه تولید گوشت قرمز كشور برای هر نفر 10 كیلو و 500 گرم و سرانه مصرف آن 11 كیلو و 500 گرم است؛ در حالی كه سرانه مصرف جهانی گوشت قرمز به ازای هر نفر بدون احتساب گوشت خوك 13 كیلوگرم است.
اكنون 75 كشتارگاه صنعتی و 305 كشتارگاه سنتی در كشور فعالیت می كنند.
اقتصام**9186**1561** خبرنگار: هما همت خواه** انتشاردهنده: مژگان توانا
آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
@IRNAeco
https://telegram.me/irnaeco

سرخط اخبار اقتصاد