۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۸:۱۲
کد خبر: 82397415
T T
۰ نفر
محروميت بيش از نيم ميليون نفري مردم آذربايجان غربي از پليس راه - پيمان پاكزاد **

در حالي كه فعاليت پليس راه در جاده هاي سخت گذر و پر تردد آذربايجان غربي ضرورتي انكار ناپذير است، نيم ميليون نفر از مردم جنوب آذربايجان غربي از فعاليت هاي پليس راه محروم هستند.

به گزارش ايرنا شهرستان هاي مهاباد، بوكان، اشنويه و پيرانشهر در جنوب اين استان در بيشتر محورهاي مواصلاتي پليس راه ندارند و اين ضعف به طور يقين خدمات رساني به مردم را دچار خلل و در زمان بروز تصادف هاي جاده اي، فوريت هاي پليسي را دچار وقفه مي كند.
نظارت پليس راه بر تردد خودروها و رعايت قوانين، ايجاد امنيت جاده ها، تسهيل ترافيك، كمك رساني و راهنمايي مسافران، امدادرساني در زمان بارش و يخبندان و در نهايت كاهش تلفات تصادف ها از جمله مزايايي است كه اين جمعيت قابل توجه و مسافران عبوري از آن محروم هستند.
لزوم استقرار پليس راه زماني مشخص مي شود كه بدانيم جاده ها و محورهاي مواصلاتي جنوب آذربايجان غربي بر اساس اعلام پليس راه استان از جمله پرحادثه ترين جاده هاي منطقه است و در بيشتر ايام سال شاهد تصادف هاي منجر به فوت جاده اي و خسارت هاي جبران ناپذير جاني و مالي است.
45 نقطه حادثه خيز در جاده هاي آذربايجان غربي وجود دارد و محورهاي مياندوآب به بوكان، پيرانشهر به نقده، اروميه به مياندوآب، خوي به چالدران و ماكو به چالدران از جمله جاده هاي پر حادثه آذربايجان غربي است كه بيشتر آنها در جنوب استان واقع شده اند.
امسال بيش از 400 نفر بر اثر تصادف در جاده هاي آذربايجان غربي جان خود را از دست داده اند و در تصادفات ياد شده نزديك به هفت هزار نفر مجروح شده اند.
از سويي ضرورت استقرار پليس راه در محورهاي مواصلاتي جنوب اين استان آشكار است و از سوي ديگر تامين منابع مالي براي احداث فضاي مناسب در شرايط كنوني با مشكلاتي روبروست.
اگرچه منابع مالي براي احداث فضاي فيزيكي پليس راه در برخي از شهرستان ها از محل اعتبار شهرداري ها تامين شده است اما ساخت و تحويل اين پليس راه ها توسط شهرداري ها نيز به خاطر تنگناهاي مالي به كندي پيش مي رود.
به نظر مي رسد براي برون رفت از ساخت لاك پشتي ايستگاه هاي پليس راه در شهرستان هاي جنوب آذربايجان غربي بايد از ظرفيت خيران استفاده شود تا تجربه مساجد، مدرسه ها، بيمارستان ها و كتابخانه هاي خيرساز در حوزه حساس تامين امنيت جاده اي نيز تكرار شود.
** مسئول خبرگزاري جمهوري اسلامي دفتر مهاباد
3093 /3072

سرخط اخبار استان‌ها