۱۷ دی ۱۳۹۵، ۱۵:۳۵
کد خبر: 82376512
T T
۰ نفر

كليساي سركيس مقدس و آيين عشاي رباني

۱۷ دی ۱۳۹۵، ۱۵:۳۵
کد خبر: 82376512
كليساي سركيس مقدس و آيين عشاي رباني

تهران - ايرنا - اينجا كليساي سر كيس مقدس و امروز هم روز آيين عشاي رباني يا همان غسل تعميد است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي ايرنا، كليساي سركيس مقدس نبش خيابان استاد نجات اللهي يكي از بزرگترين كليساهاي ارامنه ايران است؛ وقتي از بيرون وارد كليسا مي شوي، سمت چپ در كليسا پيشينه آن نوشته شده است.
در تاريخچه كليسا آمده است: در سال 1945 ميلادي(1324 شمسي) انجمن دوستداران كليسا در محوطه كليسا، ساختمان كوچكي براي استفاده خليفه گري بنا كردند و در سال 1961 ميلادي بر آن شدند تا ساختماني براي خليفه گري تهران بسازند؛ اين كليسا بزرگ ترين كليساي ارامنه تهران تهران و به احتمال زياد ايران است.
با مجوزي كه از قبل به عنوان خبرنگار براي پوشش گزارش آيين عشاي رباني داده شده، وارد كليسا مي شوم؛ دو طرف مقابل در ورودي، درخت كريمسس قرار گرفته است؛ وارد كه مي شوي بر ديواره هاي بالاي محراب، تابلوي نقاشي رنگ آميزي اثر آوديك آيوازيان جلب توجه مي كند كه اين كار تقليدي از اثر ميكل آنژ در كليساي واتيكان است و اين نقاشي لحظه معراج حضرت مسيح را به آسمان نشان مي دهد.
آيين غسل تعميد حضرت عيسي هم ديگر نقاشي است كه تصوير يحيي تعميد دهنده را در حال غسل دادن حضرت عيسي نشان مي دهد.
نقاشي ديگري هم كه تصوير مصلوب شدن حضرت مسيح است را مي توان بر ديواره اين كليسا مشاهده كرد.
ساعت 9:15 صبح جمعه است هنوز آيين عشاي رباني شروع نشده اما سه كشيش در حال دعا خواندن هستند؛ دو كشيش رداي سياه و يك كشيش رداي شيره اي رنگ بر تن دارد و دعا را مي خوانند؛ دعاها بر گرفته از كتاب حضرت مسيح است.
كشيشي كه رداي شيره اي رنگ بر تن دارد هر از گاهي متني را به زبان ارمني مي خواند و دو نفري كه در سالن ايستاده اند تكرار مي كنند.
خواندن دعا به صورت آهنگين و موسيقيايي است. البته اين پيش مقدمه اي براي آيين اصلي يعني غسل تعميد است و ساعت 10 مردم و اسقف براي به جا آوردن اين آيين داخل كليسا مي شوند.
سرت را كه بر مي گرداني روي شيشه پنجره كليسا نقاشي هايي به چشم مي خورد كه از داستان هاي مذهبي الهام گرفته اند، در محراب تصوير حضرت مريم قرار گرفته كه طفل خود حضرت عيسي در آغوش دارد و در اين تصوير و تصويرهاي ديگر مريم مقدس با پوشش كامل ديده مي شود.
قبل از رسيدن به محراب، يك مقبره مي بيني كه تنها مقبره در اين كليسا و مزار عاليجناب اسقف اعظم مانوكيان است كه مدت 40 سال مسئوليت خليفه گري ارامنه را درتهران بر عهده داشت.
حالا بعد از بيست دقيقه دعا خواندن يكي از دو نفري كه رداي مشكي بر تن داشت ردايي اناري رنگ با طرح ترنج پوشيده و به دعا خواندن ادامه مي دهد.
حين خواندن دعا آن كشيشي كه رداي اناري رنگ بر تن دارد با حركت دست از خبرنگار مي خواهد تا بايستد؛ او طوري دعا را مي خواند كه حس مي كني در حال خواندن سرود ملي است.
ساعت 10:15 ناقوس كليسا نواخته مي شود و اسقف به همراه گروهي از كشيشان و كاهنان و راهبه ها وارد سالن مي شوند. اين بار كشيشان ردايي نسبتا طلايي رنگ بر تن كرده و اسقف هم ردايي قرمز رنگ پوشيده است.
خانم ها بصورت كر مي خوانند و سپس راهبه اي شروع به خواندن متني از انجيل حضرت عيسي مي كند. يكي از مهمترين نكات اين آيين اين است كه وقتي همه براي احترام ايستاده اند كسي حق نشستن ندارد و اگر هم وقتي همه نشسته اند كسي حق ندارد پاي خود را روي يك پاي ديگر بگذارد.
حالا ديگر سالن از برداران و خواهران ارمني پر شده است؛ اسقف و كشيش ها به همراه يك راهبه و دو راهب وارد محراب مي شوند و در آنجا آييني را به جا مي آورند بعد از دقايقي كتاب انجيل به دست دعا مي خوانند اين مراسم حدود نيم ساعت طول مي كشد؛ براي دقايقي پرده را مي كشند و سپس آن را به روي مردم مي گشايند و دوباره شروع به اجراي همان آيين مي كنند.
حالا اسقف به زبان ارمني با حاضران سخن مي گويد و به نوعي آنان را نصيحت و موعظه مي كند.
همزمان برخي در دو طرف سالن كليسا شمع هاي زرد رنگي را روي سيني پر از آب روشن مي كنند و يا برخي ديگر در جعبه هاي قهوه اي رنگ پول گذاشته و كتاب مقدس در كنار جعبه را مي بوسند.
حالا ديگر نوبت اجراي آيين عشاي رباني است.
اصل اجراي غسل تعميد بدين صورت است وقتي نوزادي متولد مي شود او را در حوضچه مخصوصي كه براي اين منظور در كليسا ساخته شده قرار مي دهند؛ از آنجا كه مسيح به وسيله آب غسل تعميد يافت؛ نوزاد را هم با آب آنهم ولرم غسل مي دهند. غسل به اين ترتيب است كه كشيش تعميد دهنده، طفل را بغل كرده و سه مرتبه در آب غوطه ور مي كند و سه بار بر سرش آب مي ريزد و او را به نام پدر، پسر و روح القدس، غسل تعميد مي دهد. در اين هنگام دعاها و آوازهاي مذهبي مي خوانند و قسمت هايي از انجيل را نيز قرائت مي كنند. فرد تعميد شده عضو كليسا مي شود.
البته اين غسلي است كه هنگام به دنيا آمدن نوزادان انجام مي شود اما در مراسم عشاي رباني كه چند روز پس از تولد عيسي مسيح انجام مي شود؛ در اينجا اسقف صليب را كه نماد حضرت عيسي است در آب غسل مي دهد.
آب در ظرفي بزرگ با روغن مقدس تبرك داده و براي شفاي بيماران و همچنين تبرك خانه، بين حاضران در كليسا توزيع مي شود.
حالا آيين عشاي رباني به پايان رسيده و ارامنه با توزيع شيريني و شكلات اين آيين را گرامي مي دارند.
اجتمام**7329**1021
گزارشگر : ليلا اسماعيل نژاد**انتشار دهنده: حسين نوروزيان
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه