۸ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۱۶
کد خبر: 82364666
T T
۰ نفر
بازسازی حلب؛ چالش دولت سوریه و سنگ محك مدعیان غربی - عربی

تهران – ایرنا – حلب قلب تجاری و نماد سرزندگی سوریه، پس از چهار سال جنگ بی امان و ویرانگر گروه های تروریستی اكنون چشم انتظار آغاز روند بازسازی است تا بار دیگر زندگی و پویایی در آن به جریان بیفتد.

حلب پیش از جنگ بزرگترین شهر سوریه بود و 2 میلیون و 300 هزار نفر جمعیت داشت؛ این شهر كارخانه های بزرگ منسوجات، پلاستیك و داروسازی كشور سوریه را در خود جای داده بود.
گروه های معارض و تروریستی مورد حمایت غرب و همپیمانانش در سال 2012 شرق حلب را اشغال كردند. این منطقه به پایگاهی برای حمله به دیگر مناطق از جمله بخش های مسكونی غرب حلب كه همچنان در كنترل دولت سوریه بود تبدیل شد.
پس از چهار سال جنگ و چندین عملیات، سرانجام ارتش سوریه در تاریخ 15 نوامبر (25 آبان) آخرین عملیات را برای آزادسازی بخش شرقی این شهر را آغاز و آن را به سرانجام رساند.
اكنون كه این شهر با شكست تروریست ها بار دیگر در كنترل كامل نیروهای دولت سوریه قرار گرفته و تروریست ها و معارضان شهر را تخلیه كرده اند، مهم ترین چالش پیش روی دولت سوریه، پس از حفظ مواضع و تامین امنیت، بازسازی زیرساخت های مدنی و بازگرداندن خدمات عمومی به ساكنان این شهر خواهد بود.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره این موضوع نوشت: ماهها زمان و میلیون ها دلار هزینه لازم است تا روح زندگی بار دیگر به حلب و زیرساخت های آب و برق و حمل و نقل این شهر دمیده شود.
چهار سال جنگی كه گروه های تروریستی و معارض و حامیان مالی و نظامی آن ها بر این شهر تحمیل كرده اند باعث شده كه قطب صنعتی و تجاری سوریه به شهری چند پاره و راكد تبدیل شود.
مقام های محلی برآورد كرده اند كه حمله های راكتی و گلوله باران این شهر بیش از نیمی از زیرساخت ها و ساختمان های حلب را تخریب كرده است.
نیروگاه اصلی شهر در منطقه سفیره در جنوب شرقی دو سال است كه از مدار خارج شده است.
ساكنان حلب ناگزیر هستند برای تامین برق مصرفی خود به ژنراتورهای پر سر و صدا تكیه كنند، اما به دلیل كمبود سوخت، همین ژنراتورها نیز خاموش می شوند.
یك مقام اداره برق شهر حلب كه خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفت: دو پروژه برای مرمت و بازسازی نیروگاه برق حلب در دست داریم.
وی اضافه كرد كه برق حلب ظرف یك سال آینده از استان حماه تامین خواهد شد كه بودجه ای بیش از 4 میلیارد لیر سوریه معادل 8 میلیون دلار نیاز دارد.
ساكنان شهر حلب با پیامد دیگری كه نتیجه جنگ چهار ساله تروریست ها است نیز دست به گریبان هستند. موتور آب اصلی حلب اكنون در حد یك سوم ظرفیت خود آب پمپاژ می كند.
سلیمان الحلبی مكانیك ارشد شبكه آب حلب در این باره می گوید، اكنون فقط آب مورد نیاز 20 درصد شهر حلب تامین می شود.
به گفته این كارشناس، بازسازی این شبكه ماهها زمان می طلبد.
بیشتر آب مورد نیاز حلب از طریق سد فرات تامین می شود كه در استان رقه قرار دارد و تحت اشغال داعش است.
فاخر حمدو رئیس اداره آب حلب گفت: آنها (تروریست های داعش) مرتب جریان آب مصرفی حلب را قطع می كنند.
به گفته او، تحریم های اقتصادی تحمیل شده بر سوریه از سال 2011، باعث شده كه وارد كردن قطعات یدكی لازم برای تعمیر تاسیسات غیرممكن شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیش از آغاز هر گونه پروژه مهم بازسازی، مقام های محلی باید ابتدا موانع و خاكریزهایی كه حلب را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم كرده بود، برطرف و پاكسازی كنند.
بولدوزر ها از چندی پیش كار خود را در خیابان ها آغاز كرده و در حال بازكردن موانع فلزی هستند.
ندیم رحمن از مقام های شهر حلب در این باره گفت: شهرداری حلب بلافاصله برای باز كردن خیابان اصلی دست به كار شد.
به گفته او، بازكردن خیابان های حلب امكان دمیدن سرزندگی را برای فعالیت های اقتصادی و اجتماعی و خدمات عمومی فراهم می كند.
خبرگزاری رویترز نیز چند روز قبل در گزارشی از آغاز دوباره فعالیت كسبه و تولیدكنندگان حلب از جمله صنعت ویژه صابون سازی در این شهر با بیش از 3 هزار سال قدمت خبر داد.
شهر قدیمی حلب كه در فهرست میراث فرهنگی یونسكو است در مركز شهری كه امروز به عنوان حلب می شناسیم واقع است.
این منطقه نیز شاهد بیرحمانه ترین لحظات جنگ حلب بود و بازسازی ساختمان های مهم آن چالشی بزرگ پیش روی دولت سوریه خواهد بود.
تیم های شهرداری با دقت فراوان در میان خرابه های به جا مانده در حال جستجوی قطعات سنگی صدها ساله هستند تا در بازسازی از آن ها استفاده شود.
یك شهروند حلبی از این كه 'راهها و خیابان های حلب دوباره به هم وصل شده اند ابراز خوشحالی می كند و می گوید: خدا را شكر كه حلب بار دیگر یكپارچه شد.
صرف نظر از شادی مردم سوریه و شهروندان حلب به خاطر آزادسازی كامل این شهر، موضع غرب و كشورهای مرتجع عرب در قبال بازسازی این شهر جای تامل دارد. كشورهای غربی - عربی كه داعیه دار حقوق بشر و مدعی كمك های بشردوستانه هستند، درباره بازسازی حلب سكوت اختیار كرده است.
بر اساس برآورد بانك جهانی بازسازی حلب حدود 180 میلیارد دلار بودجه نیاز دارد.
آمریكا نیز تاكنون درباره نقش خود در بازسازی حلب اظهار نظری نكرده است.
بر اساس گزارش پایگاه خبری 'بیزنس اینسایدر'، اتحادیه اروپا نیز در اواسط ماه میلادی جاری كه حلب در آستانه آزادی كامل قرار داشت، اعلام كرد كه در صورت كنار گذاشته شدن معارضان از دولت سوریه، در بازسازی حلب نقشی ایفا نخواهد كرد.
این اتحادیه بی تفاوتی خود را نسبت به وضعیت شهر جنگ زده حلب با پیش بینی ادامه نبردهای چریكی در این شهر توجیه كرده است؛ پیش بینی كه نشان می دهد غرب تمایلی ندارد آزادی حلب و شكست تروریست ها را در این شهر به رغم حمایت های همه جانبه حامیانشان، باور كند.
خاورم**9156*1275
ترجمه و تنظیم از: مهدخت پازوكی* انتشار دهنده: مجید جعفری
۰ نفر

سرخط اخبار جهان