۳۰ آذر ۱۳۹۵، ۲۰:۴۲
کد خبر: 82354648
T T
۰ نفر
ولایتی: مردم بوسنی در قلب مردم ایران جای دارند

تهران - ایرنا - رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این كه مردم بوسنی در قلب مردم ایران جای دارند گفت: سفر مقامات هر دو كشور باعث می‌شود روابط ایران و بوسنی هر روز بهتر شود و باید سطح مبادلات و ارتباطات دو كشور را افزایش داد.

به گزارش ایرنا، علی اكبر ولایتی شامگاه سه شنبه در دیدار سوفتیچ رئیس مجلس نمایندگان سنای بوسنی و هرزگوین اظهار داشت: ایران و بوسنی سابقه همكاری طولانی داشته و ملت و مردم ایران در شرایط بسیار حساس این كشور در كنار ملت و دولت بوسنی حضور داشته اند.
وی با اشاره به دوره ریاست جمهوری علی عزت بگویچ رئیس جمهور فقید بوسنی و هرزگوین افزود:‌ همكاری بسیار خوبی در این دوران میان دو كشور طراحی و به اجرا در آمد و این مسیر ادامه یافته كه باید برای توسعه همكاری‌ها تلاش جدی و برنامه‌ریزی كرد.
ولایتی گفت:‌ كشورهایی كه از قتل عام مردم بوسنی حمایت می‌كردند باید ابراز شرمندگی كنند؛ اروپایی‌ها می‌توانستند مانع این قتل عام شوند اما وظیفه خود را به درستی انجام ندادند. خوشحالم كه امروز مردم بوسنی در كنار یكدیگر با آرامش زندگی می‌كنند.
رئیس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما از ابتدای شكل‌گیری بوسنی سعی كردیم به مردم این كشور تا جایی كه ممكن است در دستیابی استقلال كمك كنیم. حتی زمانی كه استقلال به دست نیامده بود سفیر كشورمان در بلگراد با مرحوم علی عزت بگویچ در زندان سیاسی ارتباط داشت.
ولایتی با بیان این كه اعلام استقلال بوسنی طوفانی ایجاد كرد، گفت: متاسفانه یك قتل‌عام وسیع از مردم بوسنی به وجود آمد برخی كشورهایی كه از این قتل عام حمایت می‌كردند باید ابراز شرمندگی كنند.
وی ادامه داد:‌ در اوج جنگ داخلی بوسنی دو بار به سارایوو سفر داشتم مرحوم عزت بگویچ می‌گفت اگر ایران نبود امروز استقلال به بوسنی نمی‌آمد، مردم بوسنی صدمات زیادی دیدند تا این استقلال دست یابند.
ولایتی سفر رئیس مجلس نمایندگان سنای بوسنی و هرزگوین و هیات همراه به ایران را نشانه عزم ملی بوسنی در تحكیم روابط دو كشور دانست.
رئیس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور آمریكا در اروپا اظهار داشت: بخش اعظم تجهیزات تهاجمی آمریكا در اروپای شرقی و مركزی واقع شده است كه این موضوع به نفع این مناطق نیست و باعث می‌شود كه صلح دست نیافتنی شود. ولایتی با اشاره به تحولات اوكراین گفت: آنچه كه در این كشور اتفاق افتاد به نفع آنها نیست، یعنی اوكراین ظرفیت بالایی برای ترقی دارد.
وی همچنین به تحولات منطقه و سوریه اشاره و اظهار كرد: روس‌ها به منطقه آمدند و در سوریه مستقر شدند و همكاری ایران و روسیه در منطقه باعث ایجاد یك روند جدید در مبارزات منطقه شده است.
رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام به اتفاقات اخیر تركیه نیز و نقش آمریكا در این اتفاقات اشاره كرد و گفت: مشكلاتی كه آمریكایی‌ها در تركیه به وجود آوردند باعث شده تا آنها به سمت روسیه بازگردند.
وی با اشاره به نشست مشترك امروز وزرای خارجه و دفاع كشورهای ایران، تركیه و روسیه اشاره و آن را بی‌سابقه عنوان كرد و گفت: همین مقدار همكاری‌ها در ژئوپولتیك جهان و منطقه متفاوت با دیروز است.
وی فرهنگ بوسنی و هرزگوین را نزدیك به روسیه دانست و گفت: بهتر است كه شما برای اقتصاد با اروپا در ارتباط باشید و دوستی خود با روسیه را ادامه دهید.
در ادامه این دیدار صفت سوفتیچ با اشاره به حضورش در ایران گفت: دیدار ما از ایران به عنوان یك كشور برادر زمانی بود كه رئیس جمهور ما اخیرا سفری به ایران داشته كه این به آن معناست كه دو كشور روابط بسیار خوبی دارند.
وی ادامه داد: متاسفانه شرایط در بوسنی و هرزگوین همچنان پیچیده است و ما هم‌ اكنون یك پیراهن به عنوان دیتون به تن داریم و این پیراهن یك پیراهن مترسگی است.
سوفتیچ گفت: بوسنی در دو دهه گذشته از لحاظ اقتصادی بازسازی شده و ما توانسته‌ایم تا حدودی آثار جنگ را در این كشور از بین ببریم و سعی شده در سطح بین‌الملل نیز ارتباط قطع شده مردم و جهان را بازسازی كنیم.
رییس مجلس سنای بوسنی و هرزگوین افزود: البته در برخی اوقات با یك لرزه‌های سیاسی مواجه می‌شویم و این لرزه‌ها در زمانی رخ می‌دهد كه نزدیك به انتخابات هستیم. سعی كردیم مسیر خود را به سمت اتحادیه اروپا سوق دهیم و فكر می‌كنیم این یك هدف استراتژیك مردم است كه آنها ما را همراهی می‌كنند كه این الحاق باید تضمین كننده آینده باشد.
وی خاطر نشان كرد: در حدود 10 روز پیش پرسشنامه‌هایی را از اتحادیه اروپا تحویل گرفتیم كه باید در یك مدت معلوم به آنها پاسخ دهیم و تلاش می‌كنیم پاسخ به این سوالات تسریع شود. اما آنچه كه امروز مشكل اصلی ما است مساله اقتصادی و نرخ بالای بیكاری است.
سوفتیچ با اشاره به حضورش در ایران گفت: در مدتی كه در ایران بودیم متوجه شدیم ایران در این منطقه بحران‌زده با ثبات است و با توجه به اقدامات یكی از محورهای اصلی ثبات در منطقه محسوب می‌شود و این كشور یكی از ستون‌های اصلی مبارزه با تروریسم است.
رئیس مجلس سنای بوسنی و هرزگوین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و كشورهای1+5 گفت: توافق ایران با كشورهای 1+5 یك دستاورد بزرگ برای این كشور و جهان محسوب می‌شود و ما این دستاورد را به شما تبریك می‌گوییم.
وی ابراز امیدواری كرد كه دو كشور در زمینه‌های مختلف با یكدیگر تبادل نظر داشته باشند.
در ادامه این دیدار تادیچ معاون رئیس مجلس سنای بوسنی و هرزگوین نقش ایران را در استقلال بوسنی با اهمیت عنوان كرد و گفت: بسیاری از عوامل تاثیرگذار در تاریخ بوسنی وجود دارد و آیندگانی كه تاریخ این كشور را مطالعه می‌كنند به این عوامل دست پیدا خواهند كرد. امروز شاهد تغییرات بزرگی در جهان هستیم و چند قطبی شدن جهان اكنون بیشتر به سود منتقدین حضور پلیس جهانی است.
وی با اشاره به حضور مالی كشورهای عربی حوزه خلیج فارس و عربستان سعودی در منطقه بالكان گفت: متاسفانه امروز شاهد حضور مالی كشورهای عربی حوزه خلیج فارس و عربستان سعودی در كشورهای بالكان هستیم و بر همین اساس هدفمان از پیوستن به اتحادیه اروپا این است كه از این بحران‌ها در امان باشیم و كشورهایی كه بوسنی را دوست خود می‌دانند از موضوع حمایت كنند.
سیام**6084**1449*خبرنگار:امیر خان زاده*انتشار:امیر كاردان راد

سرخط اخبار سیاست خارجی