۲۶ آذر ۱۳۹۵، ۹:۴۴
کد خبر: 82348787
T T
۰ نفر

گام اول فروش سوپرجت روسی به ایران برداشته شد

۲۶ آذر ۱۳۹۵، ۹:۴۴
کد خبر: 82348787
گام اول فروش سوپرجت روسی به ایران برداشته شد

مسكو - ایرنا - خبرگزاری اینترفكس از امضای یادداشت تفاهم شركت سوخو سازنده هواپیمای مسافربری سوپرجت100برای بررسی امكان فروش این نوع هواپیما به یك شركت ایرانی خبر داد.

به گزارش ایرنا، یك منبع وابسته به صنعت هواپیما سازی روسیه كه نام وی اعلام نشده است، روز جمعه افزود: یادداشت تفاهم امضا شده با شركت ایرانی سند در برگیرنده چارچوب مسائل مرتبط به این هواپیما است و در شرایط كنونی لازم الاجرا نیست.
اسپوتنیك نیز روز جمعه در این باره گزارش داد كه سوخو هنوز در این باره اظهار نظر نكرده است.
سوخو بزرگ ترین كارخانه هواپیماسازی روسیه در دو بخش نظامی و مسافربری یادگار صنعت هواپیما سازی شوروی به شمار می رود.
روسیه از حدود دو سال پیش با برنامه امضای برجام و بازگشایی فضای بازرگانی، خواستار فروش هواپیمای سوپر جت 100 به ایران شده است تا ضمن افزایش سطح ارزش روابط اقتصادی دو جانبه، فعالیت های خارجی خود را در صنعت هوایی نیز بیشتر كند.
الكساندر نوواك وزیر انرژی روسیه روز (سه شنبه) در جریان نشست كمیسیون مشترك همكاری های دو كشور در تهران، اعلام كرد كه هدف از پیشنهاد فروش این هواپیما، افزایش روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه است.
چنین به نظر می رسد كه امضای یادداشت تفاهم مربوط به هواپیمای روسی در حاشیه این نشست با شركت ایرانی امضا شده است.
پیش از این نیز دنیس مانتوروف وزیر صنعت و تجارت روسیه به خبرگزاری ایتارتاس گفته بود كه برای فروش این هواپیمای مسافربری به ایران علاقه مندیم.
مسكو در این زمینه برنامه فروش حدود 100 فروند هواپیمای سوخو سوپر جت را در دستور كار قرار داده است كه می تواند به تولید آن به صورت مشترك در ایران منجر شود.
سوخو 100 یك هواپیمای مسافربری جت منطقه‌ای با ظرفیتی بین 75 تا 95 صندلی است كه شركت روسی از سال 2000 طرح ساخت مشترك آن را با غرب كلید زد و از سال 2008 نیز وارد سفرهای هوایی در جهان شد.
روسیه كه اكنون صنعت هواپیماسازی برجای مانده از دوران شوروی سابق را احیا كرده است، می خواهد با برگ برنده هواپیمای فوق مدرن سوپرجت و همچنین اتكا به تولیدات چند شركت معتبر و خوشنام روسی كه بر خلاف توپولف سابقه ای از بروز سوانح هوایی ندارند، در بازار بین المللی به ویژه ایران حضور بیشتری یابد.
براساس گزارش های فنی و تخصصی ارائه شده، سوپر جت 100، نخستین هواپیمای صد نفره دنیاست كه به صورت «FLY-BY-WIRE» هدایت می شود كه هیچ تفاوتی با هواپیماهای مدرن «ایر باس» ندارد و سطوح فرامین آن توسط فرمان های الكترونیكی هدایت می شود و در نتیجه با كمترین میزان فشار بر خلبان، بیشترین دقت را دارد.
این هواپیما محصول همكاری مجموعه ای از صنایع هواپیمایی غرب و شرق است و تمامی سازندگان قطعات اصلی آن مانند موتور، سامانه های فرود، الكترونیكی و دیگر قطعات كمپانی های معروف آمریكایی و اروپایی مانند Goodrich, Sutton و... هستند.
براساس مشخصات اعلام شده، این هواپیما هیچ تفاوتی با دیگر هواپیماهای ساخته شده در غرب ندارد و با توجه به تعداد صندلی ها، قدرت موتور و همچنین فركانس های مختلف می تواند در فرودگاه های كشورهای مختلف از جمله ایران با وضعیت جغرافیایی متفاوت تا سقف شش پرواز در روز فعالیت كند.
روسیه هفت سال پیش بهره برداری از این نوع هواپیما را آغاز كرده و شركت سوخو نیز تا كنون سفارش ساخت 197 فروند را دریافت كرده كه 49 فروند آن ر اختیار شركت های هوایی روسی و كشورهایی مانند اندونزی و ارمنستان قرار گرفته است.
اروپام** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

سرخط اخبار جهان