ديدار و گفت وگوي سفير ايران و مدير بخش شرق سناسي اكادمي علوم مجارستان  /بازديد از نسخه هاي خطي فارسي كتابخانه علوم بوداپست

بلگراد-ايرنا- سفير جمهوري اسلامي ايران در بوداپست روز پنجشنبه در نشستي با مسئولين كتابخانه آكادمي علوم مجارستان از نسخه هاي خطي فارسي موجود در بخش شرق شناسي اين آكادمي بازديد بعمل آورد.

به گزارش ايرنا، «غلامعلي رجبي يزدي» در بازديد از كتابخانه آكادمي علوم مجارستان در ديدار و گفت و گو با «اگنش كلاچيني» مدير بخش شرق شناسي اين آكادمي در جريان نحوه نگه داري از اين گنجينه ارزشمند ايراني- اسلامي قرار گرفت.
بر اساس همكاري هاي انجام شده بين كتابخانه تخصصي وزارت امور خارجه ايران و آكادمي علوم مجارستان فهرست برداري از تمام نسخه هاي خطي فارسي به پايان رسيده و بزودي اين فهرست بصورت مكتوب و آنلاين در اختيار علاقه مندان به فرهنگ و ادب فارسي در سراسر جهان قرار خواهد گرفت.
بخش شرق شناسي آكادمي علوم مجارستان داراي 154 نسخه كتاب خطي فارسي است كه در ميان آنها مي توان از جمله شاهنامه فردوسي، ديوان حافظ، گلستان سعدي، كليله و دمنه نام برد.
كتاب كليله و دمنه موجود در بخش شرق شناسي آكادمي علوم مجارستان در سال 1319 ميلادي به رشته تحرير در آمده است.
بسياري از كتاب هاي خطي موجود در بخش شرقي شناسي آكادمي علوم مجارستان توسط محققي بنام «شاندور ككل» تهيه و جمع آوري شده است.
ككل در سال 1889 ميلادي با سفر به ايران بسياري از كتاب هاي خطي را خريداري كرده و با خود به مجارستان برد. پس از درگذشت ككل اين كتاب ها كه تعداد آنها 59 جلد بوده توسط وارثان وي به آكادمي علوم مجارستان هديه شده است.
براساس مذاكرات اوليه بين سفير جمهوري اسلامي ايران در مجارستان و مسئولان بخش شرق شناسي آكادمي علوم در اين كشور قرار است بخشي از كتاب هاي خطي فارسي اين مجموعه در نمايشگاهي در معرض ديد عموم قرار گيرد.
وجود 154 كتاب خطي فارسي قديمي در كشور مجارستان گنجينه اي عظيمي است كه مي توان با برگزاري نمايشگاهي بخشي هايي از آن را براي عموم مردم علاقمند به فرهنگ و هنر ايراني به نمايش گذاشت.
شبك **اروپام**436**1917**انتشار دهنده :سيد محمد باقر نوربخش

سرخط اخبار جهان