۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۲۹
کد خبر: 82317831
T T
۰ نفر
اصلاح الگوي كشت و آبياري نوين، نجات بخش كشاورزي آران و بيدگل

آران و بيدگل، كاشان - ايرنا - با توجه به خشكسالي هاي اخير و كمبود آب در شهرستان آران و بيدگل ضرورت اصلاح الگوي كشت و استفاده از تكنولوژي هاي پيشرفته آبياري براي نجات كشاورزي اين شهرستان ضروري به نظر مي رسد.

به گزارش ايرنا، شهرستان آران و بيدگل در حاشيه كوير مركزي ايران سالياني است به دليل خشكسالي و گرماي بي سابقه هوا در وضعيت هشدار كمبود آب قرار گرفته است و اين در حاليست كه كشت محصولات پرآب و آبياري سنتي به زعم تلاش هاي جهاد كشاورزي شهرستان همچنان ادامه دارد.
به گفته كارشناسان، كشاورزي با 92 درصد بزرگترين و مهم ترين مصرف كننده آب در كشور به شمار مي رود و بيش از 80 درصد اتلاف منابع آب به دليل عدم استفاده از تكنولوژي هاي پيشرفته آبياري در اين بخش به هدر مي رود.
تعدادي از كارشناسان معتقدند مديريت منابع آب كشور در شرايط فعلي مديريت مناسبي نيست و موجب شده تا طي سال هاي اخير شاهد كاهش منابع آب هاي زيرزميني و به دنبال آن كمبود آب باشيم.
امروزه كشاورزي در آران و بيدگل به علت محدوديت منابع آبي با چالشي جدي مواجه شده است كه حل اين موضوع عزم و همكاري كشاورزان اين خطه كويري را مي طلبد تا بتوان جلوي هدر رفت آب را تا جاي ممكن گرفت.

** استفاده از روش هاي نوين آبياري ضروري است
مدير جهاد كشاورزي شهرستان آران و بيدگل با اشاره به اين كه تغيير الگوي كشت و استفاده از روش ‌هاي نوين آبياري به منظور مقابله با بحران كم‌ آبي در اين شهرستان ضروري است گفت: حمايت از الگوي كشت محصولات كم آب با هدف حفظ و مديريت منابع آب در اين شهرستان در دستور كار قرار دارد.
حسين فتاحي بر ضرورت هر چه سريع تر تغيير الگوي كشت تاكيد كرد و افزود: اقدام به ترويج كشت محصولات با نياز آبي كم و استاندارهاي صادراتي، كشاورزي را رونق مي دهد و توصيه ما به كشاورزان در اين زمينه اين است كه گرايش به كشت محصولات آب بر نداشته باشند.
وي با اشاره به اين كه منابع آبي موجود براي روش‌ هاي آبياري سنتي در اراضي زراعي و باغ ها كفايت نمي ‌كند تصريح كرد: اداره جهاد كشاورزي شهرستان آران و بيدگل در اين زمينه اقدام به تجهيز 665 هكتار از اراضي كشاورزي اين شهرستان به آبياري تحت فشار هم چنين 300 كيلومتر لوله گذاري كرده است.
فتاحي با اشاره به اين كه در راستاي تغيير الگوي كشت در اين شهرستان تا كنون بيش از 200 هكتار از اراضي به كشت انواع گياهان دارويي تغيير كشت داده شده اند افزود: مصرف كم آب هم چنين ارزش افزوده، بازار مناسب و صادراتي بودن از جمله دلايل كشت محصولات دارويي است.
وي گفت: زعفران، گل محمدي، كاسني، شويد، بابونه و نعنا از جمله گياهان دارويي هستند كه كشت مي شوند و زعفران و گل محمدي در اولويت برنامه تغيير الگوي كشت در اين شهرستان قرار دارد.

** كشت پسته و زعفران جايگزين مناسبي براي محصولات پر آب هستند
رئيس اداره توليدات گياهي جهاد كشاورزي آران و بيدگل نيز اظهار داشت: اقليم كويري، ماهيت گرم و خشك و وقوع خشكسالي هاي اخير در اين شهرستان شرايط محدود كننده اي براي رشد گياهان زراعي و باغي ايجاد كرده است و از اين رو لزوم رسيدن به الگوي مناسب كشت كه نياز آبي كم، سازگاري با اقليم آب و خاك و به خصوص شوري و تنش رطوبتي و گرمايي مصرف آب را دارا باشد ضروري است.
هادي يغماييان افزود: كشت پسته و زعفران بعنوان محصولي استراتژيك با نياز آبي كم مي تواند جايگزين خوبي براي كشت محصولات با مصرف آبي بالا باشد.
وي بيان كرد: در بين محصولات زراعي كشت گياهاني با طول عمر كوتاهتر، نياز آبي كمتر و بازار مناسب به جاي كشت هاي پرمصرف آبي مانند صيفي جات و پنبه در كشت هاي بهاره و نيز كشت گياه كنجد در دستور كار اداره جهاد كشاورزي شهرستان قرار دارد.
يغماييان گفت: تكنيك هاي در اختيار قرار دادن آب در مواقع لازم در منطقه ريشه، آبياري قطره اي و استفاده از پوشش مناسب در كنار گياه به منظور كاهش تبخير آب نيز مي تواند از جمله راهكارهاي مناسب باشد.
با توجه به اين كه بيشترين حجم آب در بخش كشاورزي مصرف مي‌ شود و بحران آب در كشور و آران و بيدگل را شاهد هستيم، برنامه ‌ريزي براي ترويج محصولاتي كه آب كمتري مصرف كنند و تغيير روش‌ هاي آبياري سنتي به آبياري تحت فشار براي جلوگيري از هدر رفت آب ضروري است.
اصلاح شيوه‌هاي آبياري، كاهش سطح زيركشت، اصلاح الگوهاي كشت، ممنوعيت كاشت برخي گونه ‌ها و استفاده بهينه از منابع آبي از مهم ترين راهكارها براي رفع تاثيرات مخرب خشكسالي بر كشاورزي آران و بيدگل خواهد بود.
7408/7472 * گزارشگر: حسين منصوري فر * انتشار: محمد جهانگيريان

* لينك جستجو كانال ايرنا كاشان در تلگرام: irnakashan@
*ايميل: kashan@irna.ir

سرخط اخبار استان‌ها