استاندار ایلام: نیروهای متخصص برای بهره برداری از پروژه های حوزه نفت و گاز باید تربیت شوند

ایلام - ایرنا - استاندار ایلام بر لزوم تربیت نیروهای متخصص در زمینه بهره برداری از پروژه های حوزه نفت و گاز این استان تاكید كرد و گفت: 2 هزار تحصیل كرده در رشته های فنی و مهندسی در استان داریم.

به گزارش ایرنا، محمدرضا مروارید روز چهارشنبه در دیدار مدیرعامل منطقه نفتی سروك آذر اظهار كرد: در صورت امكان با بكارگیری در پروژه های حوزه نفت و گاز می توان زمینه اشتغال بخش قابل توجهی از این افراد را فراهم كرد.
وی با اشاره به در دست اجرا بودن طرح های متعدد حوزه نفت و گاز در استان ایلام همچون منطقه آذر، ان جی ال و پتروشیمی دهلران و فاز 2 پالایشگاه گاز ایلام افزود: با اتمام عملیات اجرایی این طرح ها و آغاز بهره برداری باید نیروهای متخصص كه توان لازم را برای استخراج محصول داشته باشند، تربیت كرد.
به گفته وی، می توان از این فرصت برای ارائه آموزش های كوتاه مدت عملی به دانش آموختگان دانشگاهی بهره برده تا با كسب تجربه، بیشتر شاغلان این بخش از میان جوانان بومی و تحصیل كرده استان انتخاب شوند.
استاندار ایلام یادآور شد: دانشگاه ایلام هم اكنون در رشته نفت دانشجو جذب می كند كه می توان با برگزاری دوره های كوتاه مدت عملی به شكل پودمانی این افراد (تحصیل كرده های فنی و مهندسی) را برای بهره برداری از طرح های حوزه نفت و گاز آماده تر كرد.
مروارید ابراز امیدواری كرد با رایزنی با مسئولان وزارت نفت بتوان زمینه تربیت نیروهای بومی استان را در رشته های مورد نیاز فراهم كرد چرا كه در استان این ظرفیت برای اشتغال بكار بخش زیادی از جوانان جویای كار در حوزه نفت و گاز وجود دارد.
مدیرعامل شركت سروك آذر نیز در این دیدار گفت: بهره برداری از این میدان نفتی تا پایان امسال با برداشت روزانه 15 هزار بشكه آغاز می شود.
مجید حبیبی افزود: میدان نفتی آذر یكی از پیچیده ترین میادین نفنی دنیا و پس از میدان پنسیلوانیای آمریكا دومین میدان از لحاظ پیچیدگی ها فنی و عملیاتی است ولی با تلاش مجموعه وزارت نفت پیش بینی می شود تا پایان سال 97 به ظرفیت اسمی تولید روزانه 65 هزار بشكه در این میدان برسیم.
وی یادآور شد: سرعت روند اجرایی بهره برداری از میدان نفتی آذر طی ماه های اخیر شتاب 2 چندان گرفته و امیدواریم با همكاری تمامی ارگان ها تا خرداد سال آینده به ظرفیت تولید روزانه 30 هزار بشكه در روز دست پیدا كنیم.
اكتشاف منابع نفت و گاز در ایلام از سال 1347 توسط انگلیسی ها آغاز شد، این استان هم اكنون دارای 6 درصد ذخایر نفت (رتبه سوم) و 11 درصد منابع گاز (رتبه دوم) كشور است.
میدان نفتی آذر یكی از میدان های نفتی ایران است كه در شرق شهرستان مهران واقع شده كه مخزن این میدان با میدان نفتی بدرای كشور عراق مشترك است ، این میدان دارای ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بشكه نفت خام در جا است و میزان نفت قابل استحصال از این میدان ۴۰۰ میلیون بشكه برآورد می شود.
بهره برداری از منابع نفت و گاز، حمایت از اكتشاف، توسعه و تجهیز میادین نفتی و گازی، احداث پالایشگاه های نفت، توسعه پالایشگاه گاز و مجتمع پتروشیمی و صنایع پایین دستی، تولید ثروت، اشتغال پایدار و توسعه استان را به همراه خواهد داشت.
خبرنگار: حسن كهزادیان**انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6119/9002

سرخط اخبار استان‌ها