۹ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۵۰
کد خبر: 82210294
T T
۰ نفر
شیلات و آبزی پروری، بستری برای تحقق اقتصاد مقاومتی

سنندج- ایرنا- بخش كشاورزی از جمله حوزه شیلات و آبزیان به سبب ظرفیت های اشتغالزایی و كسب درآمد، بستری مناسب برای تحقق اقتصاد مقاومتی بوده و می تواند در توسعه اقتصادی كشور نقش آفرینی كند.

به گزارش ایرنا، این بخش یكی از بخش های مهم در اقتصاد كشورمان است كه دارای قابلیت های بسیار خوبی در زمینه های مختلف است و می توان با ایجاد فرصت های شغلی جدید در این حوزه، ضمن كاهش میزان بیكاری در جامعه، به تولید و اقتصاد جامعه نیز كمك كرد.
در این بخش می توان با سرمایه گذاری كمی در مقایسه با سایر بخش ها و با ایجاد سامانه های آبیاری تحت فشار، آبیاری قطره ای، راه اندازی مزارع پرورش ماهی و آبزیان، قارچ های خوراكی و پرورش ماكیان در مناطق مختلف بویژه مناطق روستایی كه در آنها نیرو كار جوان وجود دارد، این طرح ها را با موفقیت اجرا كرد.
اجرای موفق طرح ها می تواند به عنوان الگوی مناسب برای تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش كشاورزی باشد و در این میان از سرمایه گذاران موفق در این بخش به عنوان الگوهای موفق یاد كرد.
یكی از این الگوهای موفق در استان كردستان 'مجید ماهیجانی' ساكن روستای آساوله شهرستان كامیاران است كه با راه اندازی مجتمع پرورش ماهی سردآبی توانسته به عنوان یكی از ستارگان اقتصاد مقاومتی معرفی شود.
وی از سال 91 تاكنون به كار پرورش ماهیان سردآبی مشغول است و در ابتدا با پرورش 9هزار قطعه ماهی فعالیت خود را آغاز كرده است و از این طریق توانسته با درآمدزایی، هزینه های زندگی خود و خانواده اش را تامین كند.
وی با اشاره به پرورش 50 تن ماهی سردآبی قزل آلا در سال، وضعیت بازار و درآمد سالانه تولید ماهیان سردآبی در استان را بسیار مطلوب و رضایت بخش توصیف كرد و افزود: در سال جاری 50 تن ماهی به تهران صادر كرده و مقدار قابل توجهی هم به دیگر شهرستان های استان و كرمانشاه عرضه شده است.
وی با تقدیر از مشاركت و همراهی اعضای خانواده خود در راه اندازی مزرعه پرورش ماهی گفت: كار پرورش ماهی را با سرمایه 500 میلیون ریال شروع و از یكی از بانك های عامل نیز 250 میلون ریال تسهیلات دریافت كردم.
به گفته وی، زنبورداری، پرورش قارچ، بوقلمون و پرورش ماهی ظرفیت مناسبی برای كارآفرینی و اشتغالزایی دارد و هر كدام از این رشته ها می تواند منبع درآمدزایی خوبی برای خانواده ها باشد.
وی اظهار كرد: علاوه بر پرورش ماهی به باغداری و كشاورزی نیز مشغول بوده و هر ساله چندین تُن محصولاتی زراعی و باغی از جمله سیب، گوجه فرنگی، گندم و یونجه تولید می كنم.
او از بخش كشاورزی به عنوان پتانسیل ارزشمند اقتصادی نام برد و گفت: كشاورزی سرمایه ملی كشور است و توسعه این بخش می تواند به تحول در اقتصادی استان منجر شود.
ماهیجانی ادامه داد: تولید محصولات كشاورزی می تواند افزون بر تحول و شكوفایی این بخش منجر به اشتغال پایدار در روستا شود و روستاهای استان كردستان به سبب داشتن منابع طبیعی فراوان بستر مناسبی برای ایجاد كارآفرینی و اشتغالزایی دارند.
مدیر شیلات و آبزی پروری جهاد كشاورزی استان كردستان نیز گفت: در این استان سه مجتمع و 270 مزرعه پرورش ماهی سردآبی وجود دارد و سالانه بیش از سه هزار و 500 تن ماهی سردآبی در كردستان تولید می شود.
رحمان میرزایی افزود: تولید این میزان ماهیان سردآبی بویژه از نوع قزل آلای رنگین كمان در منابع آبی استان با بهره گیری از روش های نوین امكان پذیر شده است.
وی به نقش و اهمیت تولید ماهیان سرد آبی و احداث مزارع ماهیان سردآبی در استان اشاره كرد و گفت: استان در زمینه احداث مجتمع های پرورش ماهیان سردآبی منحصر بفرد است.
وی افزود: كردستان به عنوان یكی از قطب های پرورش ماهیان سردآبی در سطح كشور مطرح است و بهره گیری از مجتمع های پرورش ماهیان سردآبی افزون بر ایجاد اشتغال نقش بسزایی در جلوگیری از مهاجرت و مهاجرت معكوس دارد.
وی به وجود منابع آبی و پتانسیل های استان و رشد چشمگیر پرورش ماهیان سردآبی اشاره كرد و گفت: در همین راستا شیلات استان افزون بر تولید ماهی در مزارع، بهره برداری از منابع آبی خرد را نیز در برنامه كاری خود قرار داده است.
میرزایی با اشاره به اینكه اكنون استحصال ماهی از منابع آبی كردستان به دو شیوه پرورش ماهیان سردآبی در مزارع، مجتمع ها و استخرهای خرد دو منظوره انجام می شود، توسعه روش های نوین مانند قفس های شناور را یكی از فعالیت های پرورش ماهیان سردآبی عنوان كرد.
مدیر شیلات و آبزی پروری جهاد كشاورزی استان كردستان گفت: هم اكنون پرورش ماهی در قفس های شناور در دو سد زیویه كامیاران و گلبلاغ بیجار در 75 فروند قفس پرورش ماهی انجام می شود و سالانه بیش از 200 تن ماهی از این طریق تولید می شود.
روستای آساوله در 15 كیلومتری كامیاران قرار دارد و این شهرستان با 110 هزار نفر جمعیت در فاصله 65كیلومتری جنوب سنندج واقع شده است.
7352/3020/1904
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد