۲۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۱۵
کد خبر: 82189448
T T
۰ نفر
طرح سنجش دانش آموزان يكي از مراحل مهم پيشگيري است

تهران-ايرنا- رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي گفت: طرح سنجش دانش آموزان يكي از مراحل مهم پيشگيري نوع دوم محسوب مي شود.

مجيد قدمي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا اظهار كرد: قانون گذار تصويب كرده گروه هاي نابينا، ناشنوا و آسيب ديدگان ذهني و رفتاري (اوتيسم)، بچه هاي داراي اختلال يادگيري و معلوليت جسمي و حركتي و يا چند معلولي، زير مجموعه مدارس استثنائي قرار گيرند.
وي با بيان اينكه خارج از اين موارد نمي توان گروه هاي ديگري را تحت پوشش قرار داد، افزود: مسئوليت آن دسته از بچه هايي كه اختلال فرهنگي و اجتماعي دارند، با اداره كل سلامت معاونت تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش است.
رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي گفت: شناسايي گروه هاي زير مجموعه مدارس استثنايي از طريق طرح سنجش سلامت است و پيش بيني مي شود كه در سال جديد تحصيلي بالغ بر يك ميليون و 300 هزار خردسال در پايه اول دبستان در آن شركت كنند.
قدمي با بيان اينكه پيش بيني شده حدود 300 تا 400 هزار كودك پيش دبستاني نيز بطور اختياري براي ورود به دوره آمادگي در طرح سنجش حضور يابند، گفت: هدف از اين كار مداخله در شناسايي زودتر بچه هايي داراي اختلال است تا با اطلاع رساني به خانواده هاي آنان جهت مراجعه به مراكز توانبخشي و درماني اقدام كنند.
وي افزود: از طريق طرح سنجش همچنين آن دسته از كودكاني كه به آموزش هاي خاص نياز دارند و يا نابينا و ناشنوا و جسمي حركتي هستند، شناسايي، و از اين طريق به خانواده ها توصيه مي شود به سيستم فراگير سازمان آموزش و پرورش استثنايي بروند.
قدمي اظهار كرد: مرحله سوم، بحث آموزش كودكان استثنايي است كه در مدارس خاص آموزش هاي لازم به آنان ارائه مي شود و در صورتي كه در كنار بچه هاي عادي قرار گيرند تلاش مي شود از كودك و خانواده آنان حمايت هاي لازم صورت گيرد.
وي درمورد تامين نيروي انساني در اداره كل مدارس استثنائي نيز گفت: تامين نيرو يكي از معضلات موجود در اين بخش است و از طرفي با توجه به بازنشستگي بيش از يكهزار نفر از نيروهاي اين حوزه طي امسال و سال آينده و همچنين تربيت تنها يك ششم از اين نيروهاي متخصص توسط دانشگاه فرهنگيان، عملا اين حوزه با كمبود نيرو مواجه است و بايستي به دنبال استخدام باشيم.
وي افزود: در اين رابطه مجوز استخدام گرفته شده و اقدامات اوليه انجام شده و در رديف هايي كه به آموزش و پرورش ارائه مي شود تلاش كرده ايم سهم خود را براي استانهاي مختلف در نظر بگيريم.
قدمي در خصوص اعتبارات مدارس استثنايي بيان كرد: بودجه اين حوزه در سالجاري نسبت به سال 92 حدودا 180 درصد رشد داشت و در اين رابطه اعتبار سرويس مدارس، توانبخشي ، خدمات حمايتي، اردويي و ورزشي دريافت شد كه مي توان گفت بيش از 90 درصد برنامه هاي پيش بيني شده انجام شد.
وي گفت: اعتبارات مدارس استثنايي از حدود 240 ميليارد ريال گذشته در مديريت سابق اكنون به حدود 700 ميليارد ريال افزايش يافته است.
قدمي در خصوص اينكه پرداخت دستمزد نيروها چگونه انجام مي پذيرد ، اظهار كرد: در صورتي كه جذب نيرو از طريق استخدام و با مجوز انجام شود پس از برگزاري آزمون متمركز، مستخدمين در اختيار استانها قرار خواهند گرفت و حقوق و دستمزد همكاران از طريق استانها پرداخت مي شود و از طرف ديگر پرداخت ساير هزينه هاي آنان عمدتا از طريق سازمان انجام خواهد پذيرفت.
فراهنگ**1417**1027
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ