۲۷ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۳۳
کد خبر: 82152347
T T
۰ نفر
رئيس سازمان بازرسي: روابط قضائي ايران و ارمنستان گسترش يابد

تهران - ايرنا - رئيس سازمان بازرسي كل كشور بر گسترش روابط جمهوري اسلامي ايران و ارمنستان در حوزه هاي قضائي و مبارزه با فساد تاكيد كرد.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا از سازمان بازرسي كل كشور ، ناصر سراج كه در راس هياتي به دعوت رئيس كميته تحقيق و بازرسي جمهوري ارمنستان به اين كشور سفر كرده است، اين مطلب را در ديداري با «هويك آبراهاميان» ، نخست وزير ارمنستان عنوان كرد.
وي ديدارهاي انجام گرفته در اين سفر به ويژه ديدار با همتاي ارمني، وزير دادگستري و رئيس آمبودزمان اين كشور را مثبت ارزيابي كرد و همچنين به امضاي سند يادداشت تفاهم ميان بازرسي كل كشور جمهوري إسلامي ايران و كميته تحقيق و بازرسي جمهوري ارمنستان اشاره كرد.
وي با اشاره به جايگاه دو كشور در منطقه بر تبادل تجربيات و اطلاعات در حوزه‌هاي ذي ربط از جمله امور نظارت، بازرسي، مقابله با سوء جريانات اداري ، مالي و مبارزه با فساد و نيز فعاليت هاي آمبودزماني تاكيد كرد.
سراج با اشاره به فعاليت هاي دوجانبه، منطقه‌اي و بين المللي سازمان بازرسي كل كشور گفت : اين سازمان تاكنون با دستگاه هاي ضد فساد و آمبودزماني كشورهاي مختلف از جمله دانمارك، چين، اندونزي، تركيه، عراق، پاكستان و چند كشور ديگر يادداشت تفاهم همكاري امضاء كرده است.
وي همچنين خاطرنشان كرد: يكي از اقدامات سازمان بازرسي كشور در حوزه فعاليت هاي آمبودزماني ، رسيدگي به شكايت مردمي و صيانت از حقوق شهروندي و مدني است.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به عضويت سازمانش در انجمن آمبودزمان آسيايي، موسسه آمبودزمان بين المللي و انجمن بين المللي مسئولان مبارزه با فساد، ابراز اميدواري كرد كه تجربيات ارزنده سازمان بازرسي در اختيار كميته تحقيق و بازرسي ارمنستان گذاشته شود و متقابلا از تجربيات اين كشور نيز بهره‌ گيري شود.
سراج ادامه داد:همسايگان كشور جمهوري إسلامي ايران همگي مسلمان هستند و تنها كشور غير مسلمان، ارمنستان است اما علاقمندي مردم ايران به اقليت ارامنه و مراودات خوب و تاريخي دو ملت، موجب شده است تا دولت جمهوري إسلامي ايران و مقامات ذي ربط أهميت ويژه اي به گسترش روابط در حوزه هاي مختلف سياسي، اقتصادي و فرهنگي قائل شوند و در حوزه هاي قضائي ،ضدفسادي و آمبودزماني با امضاي يادداشت تفاهم و تفاهمنامه‌هاي قبلي خصوصا در امر معاضدت قضائي، استرداد محكومين و مجرمين روابط دوجانبه معنا و مفهوم عميق‌تري بگيرد.
وي با اشاره به موافقتنامه لغو رواديد اتباع 2 كشور كه اخيراً توسط هيات دولت جمهوري إسلامي ايران نيز به تصويب رسيده است، تصريح كرد: با اين اتفاق مهم، تعداد بيشتري از هموطنان و اتباع إيراني يكي از مقاصد سفرهاي گردشگري خود را كشور ارمنستان انتخاب خواهند كرد.
وي اضافه كرد: اين امر مستلزم آن است كه مقامات اين كشور بسترهاي موجود را تقويت و إمكانات لازم را در اختيار شهروندان إيراني قرار دهند و از حقوق آنان در حوزه هاي مختلف به ويژه أمور قضائي و آمبودزماني حمايت كنند.
سراج با تشكر ويژه از نخست وزير ارمنستان كه نقش ارزنده‌اي در امضاي موافقتنامه لغو رواديد ميان اتباع دو كشور داشته است، گفت: متاسفانه برخي اتباع إيراني كه با قوانين و مقررات كشور ارمنستان آشنايي كافي نداشته اند هم اكنون يا در زندان بسر مي برند و يا منتظر رأي محاكم اين كشورند.
وي اضافه كرد: با وجود اينكه عموما اين افراد به دليل ناآگاهي از قوانين، بيگناه اند ؛همچنين اطاله داردرسي در محاكم اين كشور سبب شده است تا مشكلات زيادي براي اين عده از اتباع إيراني ، خانواده هاي آنان و نيز سفارت ايران در ارمنستان بوجود آورد.

**موضوع اتباع ايراني زنداني در ارمنستان وقت پيگيري مي شود
هويك آبراهاميان، نخست وزير ارمنستان نيز ضمن ابراز خرسندي از سفر رئيس سازمان بازرسي كل كشور و هيات همراه اظهار كرد: خوشبختانه در سال هاي اخير سفر مقامات عالي دو كشور رو به رشد بوده و ارتباطات بسيار خوبي در جهت تحكيم هرچه بيشتر اين روابط صورت گرفته است.
آبراهاميان همچنين ابراز اميدواري كرد كه همكاري هاي دوجانبه بين دو كشور در همه زمينه ها به ويژه حوزه هاي قضائي ، نظارت و بازرسي و ضدفسادي گسترش يابد.
وي تصريح كرد كه موضوع اتباع ايراني زنداني در ارمنستان را در اسرع وقت پيگيري مي كند و همچنين قول مساعد داد كه مشكلات چند تبعه ايراني زنداني و يا ممنوع الخروج از ارمنستان بررسي و رفع كند.
وي گفت: همواره اينگونه موارد مورد توجه مقامات ارمنستان است تا هرگز بر روابط دو كشور تأثير منفي نداشته باشد.
بر اساس اين گزارش در اين سفر، ابراهيم شاهرخيان معاون برنامه‎ريزي و امور مجلس سازمان نيز با كفيل دادستان كل جمهوري ارمنستان به ديدار و گفتگو پرداخت.
اجتمام(1)**1193**1776
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه