۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۴:۲۳
کد خبر: 82125774
T T
۰ نفر
«برگزیت» از نگاه چند  اندیشكده آمریكایی: سیاستهای ضد ایرانی تضعیف می شود

تهران - ایرنا - رای مثبت مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت)، بازتاب زیادی در اندیشكده های آمریكایی داشت و برخی از این اندیشكده ها، این موضوع را یك پیروزی برای روسیه و همچنین عاملی در تضعیف حمایت اروپا از سیاست های ضد ایرانی واشنگتن ارزیابی كردند.

اندیشكده آمریكایی «موسسه واشنگتن برای سیاست خاورنزدیك» در تفسیری به قلم «جیمز جفری» و «سیمون هندرسون» نوشت: با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، در روابط اصلی امنیتی و اطلاعاتی این كشور با واشنگتن چیز زیادی تغییر نمی كند اما این امر می تواند ضربه شدیدی به موضوعات مختلف اقتصادی و دیپلماتیك بزند.
* موسسه واشنگتن: تضعیف قدرت نرم بریتانیا در تكمیل سیاست های آمریكا
در تفسیر این اندیشكده آمده است: باراك اوباما رئیس جمهوری آمریكا در استدلال خود برای دفاع از باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا به موضوع تجارت اشاره كرد و گفت بریتانیا در صورت خروج از اتحادیه، در زمینه توافق تجاری با آمریكا در ته صف قرار می گیرد. اما او همچنین گفت كه بریتانیا «نفوذ جهانی» خود را از دست خواهد داد، هر چند به مردم انگلستان اطمینان داد كه روابط ویژه آمریكا و انگلستان باقی خواهد ماند، با این حال چنانچه نفوذ جهانی بریتانیا كاهش یابد ارزش این كشور برای آمریكا نیز نقصان خواهد یافت.
این اندیشكده در ادامه تفسیر خود افزود: با فرض اینكه آمریكا به نقش سنتی خود در جهان ادامه دهد، تاثیرات برگزیت بر آن قابل ملاحظه است اما خیلی شدید نخواهد بود. در حوزه های اصلی امنیتی - اطلاعاتی چیز زیادی تغییر نمی كند اما نقش «قدرت نرم» انگلستان به عنوان مكملی برای آمریكا ،‌ بطور جدی ضربه می خورد.
در سطح جهان ،‌ طبقه حرفه ای بین المللی شامل دیپلمات ها و چهره های تجاری و مالی بین المللی، رای به خروج از اتحادیه اروپا را به عنوان نشانه كاهش علاقه مردم و به تبع آن دولت بریتانیا به نقش جهانی این كشور در نظر می گیرند.
این تضعیف كلی قدرت نرم به دو شكل ظهور خواهد یافت. اول، بریتانیا به عنوان یك نیروی قوی و موثر در حمایت از رویكرد آمریكایی - انگلیسی به كشورداری و مسائل مالی و تجاری در درون اتحادیه اروپا عمل كرده كه با خروج از اتحادیه اروپا این مساله به كلی از بین می رود.
همچنین دروندادهای بریتانیا به سیاست مشترك خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا نیز از بین می رود. بطور كلی انگلستان حامی نقش برجسته «ناتو» در امنیت اروپا بوده و بدون حضور انگلستان ،‌ فرانسه و سایر كشورهایی كه به ناتو به عنوان «اسب تروا»‌ آمریكا بدبین هستند ، ممكن است كه برای افزایش نقش نهادهای اروپایی تلاش كنند.
از لحاظ مالی هر چند انگلستان عضو منطقه یورو نیست و برگزیت پیامدهای مستقیم پولی ندارد، اما در بازارها از هم اكنون ارزش پوند كاهش یافته است و برگزیت همچنین ضربه ای به یورو نیز خواهد بود. تضعیف بیشتر یورو پیامدهایی نیز برای دلار آمریكا خواهد داشت و به احتمال زیاد موجب تقویت دلار می شود و از این رو گسترش تجارت آمریكا را دشوار می سازد.

* تضعیف حمایت های اروپا از سیاست های نظیر تحریم های ضد ایرانی
اندیشكده موسسه واشنگتن در مطلب دیگری به قلم «مایكل سینگ» مدیر این اندیشكده نوشت: برگزیت موجب تقویت این احساس می شود كه نظم بین المللی در حال از بین رفت است و از این رو روابط آمریكا را با اتحادیه اروپا پیچیده می سازد، بنا بر این واشنگتن باید اقداماتی برای اطمینان بخشی به كشورهای عضو ناتو انجام دهد.
سینگ نوشت: برگزیت همچنین موجب افزایش اهمیت ناتو می شود. اجلاس ماه ژوییه ناتو در ورشو بسیار مهم خواهد بود زیرا فرصتی برای ارسال این پیام به جهان و هشدار به روسیه در خصوص ادامه همبستگی در ناتو است چرا كه روسیه از هر گونه تضعیف اتحادیه اروپا استقبال می كند.
برگزیت تاثیری بر «رابطه ویژه» بین آمریكا و بریتانیا نخواهد داشت و چه بسا موجب تقویت آن هم بشود، اما پیامدهایی منفی برای آمریكا در اروپا خواهد داشت. آمریكا در گذشته قادر بود از طریق لندن بر اروپا تاثیر بگذارد بخصوص در زمان هایی كه روابط واشنگتن با پاریس و برلین دچار تنش می شد.
مدیر موسسه واشنگتن افزود: حمایت اتحادیه اروپا برای موفقیت سیاست هایی مانند تحریم ها علیه ایران و نیز تحریم ها علیه روسیه بسیار حیاتی است؛ تحریم هایی كه اتحادیه اروپا باید هر شش ماه برای تمدید آن رای گیری كند.
این حمایت مستلزم اتفاق نظر در میان 28 كشور عضو اتحادیه اروپاست و خروج انگلیس ممكن است حصول چنین اتفاق نظری را دشوارتر سازد یا دست كم توانایی واشنگتن برای نفوذ در این زمینه را كاهش دهد. آمریكا برای حفظ این نفوذ باید روابط خود را با فرانسه و آلمان تقویت كند و امیدوار باشد كه این دو كشور از لحاظ استراتژیك در یك مدار باقی بمانند.
در سطح جهان نیز برگزیت موجب تقویت این احساس می شود كه نظم بین المللی در حال فروپاشی است، بخصوص كه روسیه نیز بطور فزاینده ای در برابر غرب تهاجمی عمل می كند و تنش های آمریكا و چین در دریای جنوبی چین نیز در حال افزایش است و سیاستمداران آمریكایی نیز از بازگشت به انزوای سیاسی و اقتصادی سخن می گویند.
اگر قرار است از بی ثباتی بیشتر جلوگیری شود، رهبران جهان بخصوص سران آینده دولتهای آمریكا و انگلستان باید نه تنها بر تعهد خود به نظم موجود تاكید كنند بلكه باید بگویند كه چگونه می خواهند این نظم را اصلاح و نوسازی كنند تا بتوانند با چالش های امروز برخورد كنند.

* شورای روابط خارجی: زیان های سیاسی برگزیت عمیق و پایدار خواهد بود
«ریچارد هاس» رئیس اندیشكده آمریكایی شورای روابط خارجی نوشت: بازارهای سهام در سطح جهان در واكنش به خبر برگزیت واكنش بیش از حد نشان می دهند اما در مقطعی روند معكوس در پیش می گیرند و مقداری از زیان را جبران می كنند.
وی تاكید كرد: اما در مورد مسائل سیاسی و استراتژیك این گونه نیست؛ در مسائل سیاسی و استراتژیك هم زیان هایی به وجود می آید اما این زیان ها با آهستگی روی می دهند و تفاوت با زیان اقتصادی این است كه این زیان قابل جبران نیست. زیان های سیاسی برگزیت عمیق و پایدار خواهد بود.
رئیس شورای روابط خارجی افزود: بزرگترین و آشكارترین بازنده این قضیه بریتانیا است. جدایی اسكاتلند دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد؛ اسكاتلندی ها این بار با این استدلال كه ماندن در اتحادیه اروپا مهمتر از ماندن در بریتانیاست، از آن جدا می شوند.
این موضوع میراث سیاسی غمبار دیوید كامرون خواهد بود كه تصمیم او برای برگزاری همه پرسی برگزیت به عنوان یكی از بزرگترین اشتباهات تاریخ ثبت خواهد شد.
* كارنگی: جایگاه اروپا و بریتانیا در جهان تضعیف شد
اندیشكده آمریكایی «كارنگی» نیز در گزارشی به قلم «جودی دمپسی» نوشت: مردم بریتانیا در نهایت تصمیم به خروج از اتحادیه اروپا گرفته بودند، اتحادیه ای كه در سال 1973 به آن پیوستند. نتیجه همه پرسی بریتانیا نه تنها برای بریتانیا بلكه برای اروپا بسیار ناگوار است. جایگاه اروپا و بریتانیا در جهان به شدت تضعیف شده است.
وی ادامه داد: رای مردم بریتانیا تاثیراتی فوری دارد از جمله اینكه احزاب مخالف اتحادیه اروپا در سرتاسر اروپا قوت قلب گرفته و از این موضوع حداكثر بهره برداری را می كنند. راست های افراطی در كشورهای فرانسه، اتریش، دانمارك،‌ مجارستان، هلند و لهستان احزاب پوپولیست و ضد مهاجرت در حال تقویت هستند. رهبران اروپا در آلمان، ‌فرانسه و سایر كشورها تاكنون نتوانسته اند با افزایش این جنبش ها مقابله كنند.
پیامد دیگر نتیجه همه پرسی برگزیت این است كه اسكاتلند كه رای به ماندن در اتحادیه اروپا داده بود بطور حتم بار دیگر همه پرسی برای استقلال را بررسی خواهد كرد.
سوم اینكه امنیت، ثبات و اقتصاد ایرلند ضربه شدیدی خورده است. مشخص نیست كه چه بر سر حركت آزاد افراد ، كالا و سرمایه بین جمهوری ایرلند ،‌ ایرلند شمالی و بقیه بریتاینا می آید. از سوی دیگر «شین فن» حزب ملی گرای ایرلند خواستار برگزاری همه پرسی اتحاد دو ایرلند شده است.
نقش آلمان و فرانسه است بسیار مهم است؛ اكنون زمان آن است كه سران این دو كشور سكوت خود را بشكنند و در درجه اول باید آشكارا بگویند چگونه می خواهند از یورو دفاع كنند. در حالی كه كشورهای آلمان و هلند در سال 2017 انتخابات پارلمانی و فرانسه انتخابات ریاست جمهوری دارد ، وسوسه موكول كردن تصمیم های دشوار به آینده ، قوی است اما این كار اشتباه است.
جوامع در سرتاسر جهان میخواهند بدانند كه رهبران اتحادیه اروپا چگونه با برگزیت و چالش های پیش روی اتحادیه برخورد خواهند كرد.

* كارشناس شورای آتلانتیك:‌ به صدا در آمدن زنگ خطر برای پروژه اروپایی/ كامرون از احمقترین نخست وزیران تاریخ انگلیس است
كارشناسان اندیشكده «شورای آتلانتیك» نیز به رای مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا واكنش نشان دادند .
«ریچارد ال. مورنینگستار» رئیس مركز انرژی جهانی شورای آتلانتیك گفت:‌ رای مردم بریتانیا یك اقدام مجزا نیست، بلكه باید زنگ های خطر درباره پروژه اروپایی به صدا در آورد.
مورنینگستار كه در گذشته سفیر آمریكا در اتحادیه اروپا بوده است، افزود: مقامات اتحادیه اروپا در بروكسل باید با كشورهای عضو برای افزایش شفافیت و ایجاد اعتماد در میان شهروندان اروپایی همكاری كنند.
«آندرس اسلاند»‌ عضو مركز اوراسیا شورای آتلانتیك نیز نوشت: نام دیوید كامرون به عنوان یكی از احمقترین نخست وزیران بریتانیا در تاریخ این كشور ثبت خواهد شد.
وی افزود: كامرون با تسلیم در برابر احساسات پوپولیستی و موافقیت با برگزاری همه پرسی برای مدیریت تنشهای داخلی حزب محافظه كار،‌ كشورش را از ریل سیاست بین المللی خارج كرد و منصب خود را از دست داد و شاید محافظه كاران انگلیس را نیز برای همیشه دچار انشقاق كرد.
«فران باروِل» نایب رئیس بخش مطالعات اتحادیه اروپا در شورای آتلانیك كمی امیدوارانه تر به موضوع پرداخت و نوشت: نتیجه همه پرسی بریتانیا حرف آخر نیست و رهبران هم در اتحادیه اروپا و هم در بریتانیا راهكارهای موجود را بررسی می كنند.
وی افزود: هنوز مسیری دشوار اما محتمل برای آشتی وجود دارد، اما این آشتی هزینه زیادی خواهد داشت. اگر اتحادیه اروپا می خواهد با شهروندان دوباره ارتباط برقرار كند باید درباره آرزوها و دیدگاههایش روشن و شفاف باشد.
* مركز امنیت جدید آمریكا: برگزیت و پیامدهای امنیتی/پیروزی برای پوتین
اندیشكده مركز امنیت جدید آمریكا نیز نوشت: رای مثبت به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا پیامدهای پایداری نه تنها برای انگلیس بلكه برای اتحادیه اروپا،‌ آمریكا و اقتصاد جهانی خواهد داشت.
این اندیشكده افزود: ' در حالی كه اكثر تحلیلگران بر پیامدهای اقتصادی برگزیت تمركز كرده اند، اما این امر پیامدهای امنیتی نیز در بر دارد و ضربه ای مهلك بر اتحادیه اروپاست، كه شماری از تدابیر ضد تروریستی را كه بریتانیا در آنها نقش دارد، نیز به خطر می اندازد.
' فرایند دو ساله مذاكرات خروج بریتانیا موجب تضعیف عزم و وحدت این اتحادیه در برابر روسیه خواهد شد. ولادیمیر پوتین در سالهای اخیر برای ایجاد شكاف در اروپا تلاش كرده بود و نتیجه این همه پرسی یك پیروزی مهم برای او است و می تواند وحدت اروپا در مورد تحریم ها را نابود كند'.
كارشناسان اندیشكده مركز امنیت جدید امریكا تاكید كردند: نتیجه همه پرسی بریتانیا می تواند آغاز پایان اتحادیه اروپا باشد. اتحادیه اروپا از سالها پیش یكی از شریكان اصلی و نیرومند آمریكا بوده و موفقیت پروژه اروپایی به سود آمریكاست.
اروپام**1078**1479

سرخط اخبار جهان