۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۵۰
کد خبر: 82109044
T T
۰ نفر

آغاز فرآيند شناسايي برگزيدگان ادبي ‌كشور

۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۵۰
کد خبر: 82109044
آغاز فرآيند شناسايي برگزيدگان ادبي ‌كشور

تهران- ايرنا- مشاور رئيس بنياد ملي نخبگان، از آغاز فرآيند شناسايي نخبگان و برگزيدگان ادبي‌ كشور خبر داد.

به گزارش روز يكشنبه گروه علمي ايرنا از بنياد ملي نخبگان، پرويز كرمي گفت: رسالت بنياد ملي نخبگان شناسايي آحاد اجتماع نخبگان در همه زمينه‌ها است، به همين دليل يكي از اولويت‌هاي اين نهاد در دور جديد، شناسايي و حمايت از اجتماع نخبگاني ادبي است.
وي افزود: بنياد ملي نخبگان در تلاش است اجتماع نخبگاني ادبي كشور را در سه حوزه شعر، داستان و تخصص‌هاي زباني-ادبي شامل حوزه‌هاي نويسندگي، ويرايش، آموزش‌هاي زباني، ترجمه، زبان‌شناسي و پژوهش‌هاي زباني-ادبي شناسايي كند.
كرمي ادامه داد: از اين‌رو پس از تصويب آيين‌نامه 'شناسايي و پشتيباني از برگزيدگان ادبي‌كشور'، شيوه‌نامه اين آيين‌نامه مشتمل بر يك مقدمه، هشت ماده و دوازده تبصره به منظور ارتقاي زبان و ادب فارسي و با هدف شناسايي اجتماعات نخبگاني در زمينة ادبي در چارچوب گفتمان فرهنگي نظام جمهوري اسلامي، پس از تأييد شوراي شناسايي برگزيدگان ادبي به تصويب رئيس بنياد ملّي نخبگان رسيده است.
وي گفت: بر اين اساس بنياد با هدف تسهيلِ مسير فعاليت‌هاي نخبگاني برگزيدگان ادبي و با همكاري نهادهاي ذي‌ربط، تسهيلاتي را به منظور زمينه‌سازي براي رشد مستعدان برتر ادبي و اثرگذاري و الگوسازي از سرآمدان ادبي به دو رده سرآمدان ادبي و مستعدان برتر ادبي اعطا مي‌كند.
كرمي با اشاره شاخص‌هاي شناسايي مستعدان برتر ادبي گفت: مستعد برتر ادبي، فردي است كه در بازه سني 15 تا 40 سال قرار دارد و بر اساس معيارهايي همچون داشتن پيشينه برجسته تحصيلي شامل رتبه‌ برتر در آزمون‌هاي ورودي دانشگاه، برگزيده‌شدن در المپيادهاي ادبي، استفاده از جوايز تحصيلي بنياد ملي نخبگان، داشتن فعاليت‌هاي ادبي مانند برگزيده‌شدن در رويدادهاي ادبي معتبر و يا نگارش كتاب شعر يا كتاب داستان و انجام فعاليت‌هاي پژوهشي و ترويجي در حوزه ادبيات شناسايي و معرفي مي‌شود.
وي خلق آثار فاخر ادبي را يكي از بارزه‌هاي اصلي سرآمدان ادبي برشمرد و اظهار كرد: سرآمدان ادبي، افرادي هستند كه در گروه سني بالاي 40 سال قرار داشته و از قريحه و ذوق متمايزي نسبت به ديگران برخوردار هستند و در مجامع ادبي نيز چهره‌اي شناخته ‌شده‌اند.
كرمي ادامه داد: اين افراد بر اساس معيارهايي همچون آفرينش آثار فاخر ادبي مانند ديوان اشعار، داستان‌هاي كوتاه يا بلند و آثاري با موضوع نقد ادبي، اشتهار ادبي به معناي حسن شهرت ادبي و علمي در اجتماع‌هاي تخصصي، تلاش براي پاسداري از ارتقاي زبان فارسي كه در فعاليت‌هايي مانند عضويت در مجامع علمي-ادبي يا همكاري با برخي نهادهاي رسانه‌اي مانند صداوسيما به منظور پاسداشت و ارتقاي زبان‌ فارسي، تعريف مي‌شود و همچنين داشتن فعاليت‌هاي پژوهشي، آموزشي، ترويجي در حوزه ادبيات براي ارتقاي زبان فارسي در سطح ملي و بين‌المللي، شناسايي و معرفي مي‌شوند.
وي افزود: شورايي متشكل از مسئولان مرتبط در دستگاه‌هاي ذي‌ربط همچون؛ بنياد ملي نخبگان، وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامي، فرهنگستان زبان ‌و ادب فارسي، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، وزارت آموزش ‌و پرورش و سازمان تبليغات ‌اسلامي مسئوليت شناسايي اين برگزيدگان را با توجه به چارچوب مصوب هيات ‌امنا برعهده دارند.
كرمي بيان كرد: كارگروه‌هاي تخصصي براي هر يك از اين مصاديق اعم از شعر، داستان و تخصصي‌هاي ادبي-زباني در ذيل شوراي شناسايي برگزيدگان ادبي تشكيل شده است كه فعالان هر حوزه را به صورت تخصصي مورد ارزيابي قرار داده و اسامي را به شوراي شناسايي برگزيدگان ادبي ارجاع مي‌دهند و در نهايت پس از تأييد افراد انتخاب ‌شده توسط شورا و رئيس بنياد ملي نخبگان، برگزيدگان معرفي خواهند شد.
رئيس مركز ارتباطات و اطلاع‌رساني معاونت علمي بيان كرد: متقاضيان تا 15 مردادماه سال جاري فرصت دارند، اطلاعات خود را به بنياد ملي نخبگان ارسال كنند؛ افراد مي‌توانند متقاضي اين آيين‌نامه باشند و از طريق معرفي نهادها و يا سازمان‌هاي ذي‌ربط وارد اين گردونه شوند.
كرمي افزود: پس از طي اين مرحله، كارنامه افراد در كارگروه تخصصي و پس از آن در شوراي شناسايي برگزيدگان ادبي مورد بررسي قرار خواهد گرفت و در نهايت پس از ارزيابي فعاليت‌ها، نفرات برگزيده از سوي بنياد ملي نخبگان معرفي خواهند شد.

*** اعطاي جايزه قيصر امين پور به برگزيدگان ادبي
وي سپس با اشاره به تسهيلات درنظرگرفته‌ شده براي مستعدان ادبي، گفت: جايزه قيصر به يادبود مرحوم قيصر امين‌پور، به مستعدان ‌برتر ادبي كشور اعطا خواهد شد و افراد مي‌توانند از اعتبارات درنظرگرفته ‌شده در ذيل اين جايزه مانند تسهيلات مادي براي بهره­مندي از محضر استادان رشته تخصصي ادبي و نيز كمك ‌هزينه اشتراك نشريات ادبي داخلي ‌و خارجي، عضويت در مجامع ادبي داخلي و خارجي، خريد آثار ادبي، شركت در مجامع ادبي داخلي و ساير موارد مشابه، درنظرگرفتن امتياز در جداول جايزه­هاي تحصيلي دانشجويان صاحب استعداد برتر و تسهيلات دانش­آموختگان برترِ دانشگاهي و تسهيلات فرهنگي و رفاهي­ شامل هديه ازدواج، كمك هزينه سفرهاي زيارتي، گردش‌گري ملي و مشابه آن، برخوردار شوند.
كرمي ادامه داد: همچنين به منظور گراميداشت شأن سرآمدان ادبي، جايزه بيهقي به پاسداشت مقام ابوالفضل بيهقي به آنان اعطا مي‌شود؛ اعطاي اعتبار ادبي به‌ منظور ارتقاي فعاليت­هاي ادب‌ پژوهي، انتشار آثار، سفرهاي پژوهشي، اشتراك نشريات ادبي داخلي و خارجي، عضويت در مجامع ادبي داخلي و خارجي، خريد آثار ادبي و موارد مشابه، ايجاد امكان پذيرش سالانه سه ادب­آموز يا سه پژوهشگر پسادكتري با استفاده از اعتبارات بنياد، اعطاي اعتبار مالي براي شركت در مجامع ادبي داخلي و خارجي، ارائه تسهيلات فرهنگي­ و رفاهي شامل كمك هزينه سفرهاي زيارتي، گرش‌گري ملّي، تسهيلات مسكن، بيمه و مشابه آن، اعطاي تسهيلات براي استفاده از امكانات ادبي، فرهنگي و هنري در سطح كشور و تجليل از طريق شناساندن شخصيت و فعاليت­هاي سرآمد ادبي در مجامع عمومي (از طريق انتشار كتاب يادمان، تهيه فيلم و مصاحبه) از جمله اعتبارات جايزه بيهقي براي سرآمدان ادبي است.
مشاور معاون علمي ‌و فناوري رئيس‌ جمهوري گفت: علاوه بر آنچه گفته شد، سرآمدان ادبي كه به عنوان عضو هيات ‌علمي در دانشگاه فعال هستند، مي‌توانند سالانه سه نفر دانشجوي پسادكتري (از بين مستعدان ‌برتر ادبي) و سرآمدان ادبي كه در دانشگاه فعاليت ندارند، سه نفر ادب‌آموز (از بين مستعدان ‌برتر ادبي) جذب كنند و به‌ طور ويژه مورد آموزش‌هاي لازم قرار دهند، هزينه اين دوره‌ها نيز توسط بنياد ملي نخبگان تأمين مي‌شود.
وي گفت: شيوه ‌نامه شناسايي و پشتيباني از برگزيدگان ادبي كه به منظور تدوين فرايند شناسايي و چگونگي پشتيباني از مشمولان آيين ‌نامه، تصويب شده است تا پايان سال 1396 اجرا و سپس اصلاحات لازم در آن اعمال مي‌شود.
علمي** 9340**1834
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ