۱۷ خرداد ۱۳۹۵، ۲۰:۲۲
کد خبر: 82103136
T T
۰ نفر
طرح تعادل دام ومرتع در 48 هزار 650 هكتار عرصه هاي آرادان اجرا مي شود

سمنان- ايرنا - رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري آرادان گفت: به منظور حفاظت از مراتع و عرصه هاي منابع طبيعي و توسعه پايدار، طرح تعادل دام و مرتع در 48 هزار و 650 هكتار مراتع ييلاقي اين شهرستان اجرا مي شود.

به گزارش دريافتي روز دوشنبه ايرنا از روابط عمومي اداره كل منابع طبيعي استان سمنان، عليرضا رهايي تعداد بهره برداران مراتع اين شهرستان را حدود 510 نفر اعلام كرد و افزود : تعداد دام مجازي كه مي تواند در فصل چرايي از مراتع استفاده نمايد 47 هزار و 770 راس دام مي باشد.
وي تصريح كرد : اين طرح در 2 مرحله زماني بهره برداري از مراتع در زمان ييلاق و قشلاق انجام مي شود.
رهايي اظهار داشت : در راستاي تحقق اهداف طرح تعادل دام و مرتع از ورود زودتر از فصل چراي دام در مراتع شهرستان جلوگيري مي‌شود تا بتوان گامي موثر در راستاي جلوگيري از تخريب و نابودي مراتع برداشت.
ويبا تاكيد بر ضرورت رعايت زمان ورود و خروج ، ظرفيت دام با مرتع و اجراي عمليات احيايي و اصلاحي در مرتع خاطرنشان كرد: ورود دام بدون پروانه چرا و بيش از ظرفيت مندرج در پروانه، جلوگيري و با افراد خاطي به شدت برخورد مي‌شود.
وي ادامه داد: با توجه به مشخص بودن ظرفيت مراتع تعيين شده براساس پوشش گياهي، برخي از دامداران ناآگاه اقدام به ورود دام مازاد بر ظرفيت به مراتع مي‌كنند كه اين كار در نهايت سبب لگدكوبي و از بين رفتن بقاياي گياهي و در نهايت تخريب مراتع مي‌شود.
47 هزار واحد دامي متكي به مرتع، حدود 290 هزار هكتار بيابان و كوير و 200 هكتار جنگل هاي ارس در شهرستان آرادان وجود دارد.
شهرستان آرادان يكي از شهرستان‌هاي استان سمنان كه از غرب به شهرستان گرمسار و از شرق به شهرستان سرخه و از شمال به استان تهران محدود مي‌شود
عرصه هاي طبيعي استان سمنان 9.7 ميليون هكتار وسعت دارد.
7342/6026

سرخط اخبار استان‌ها