۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۰۸
کد خبر: 82088352
T T
۰ نفر

ساماندهي و مديريت فناوري چاپگرهاي سه ‌بعدي

۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۰۸
کد خبر: 82088352
ساماندهي و مديريت فناوري چاپگرهاي سه ‌بعدي

تهران - ايرنا - ساماندهي و مديريت فناوري چاپگرهاي سه بعدي يكي از برنامه هاي ستاد مواد و ساخت پيشرفته معاونت علمي است كه ستاد قصد دارد با مشاركت همه فعالان اين حوزه، نقشه راه اين فناوري را در كشور تدوين كند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمي ايرنا از معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، فناوري ساخت افزايشي (Additive Manufacturing) يا همان توليد قطعات با استفاده از چاپگرهاي سه بعدي يكي از روش هاي ساخت پيشرفته و از فناوري‌هاي متحول كننده آينده است كه در گزارش هاي مختلف آينده پژوهي بر اهميت آن تأكيد شده است.
اما به نظر مي رسد اين فناوري سريع تر از پيش بيني ها در حال اثرگذاري بر اقتصاد جهاني است.
بنا به گزارش‌هاي رسمي معتبر، ميزان درآمد حاصل از صنعت توليد افزايشي در 10 سال گذشته چهار برابر شده است. اين در حالي است كه تلاش بي‌وقفه فعالان اين عرصه براي كاهش قيمت دستگاه‌هاي توليد افزايشي روميزي و همچنين افزايش توليد دستگاه‌هاي توليد افزايشي در مقياس نيمه صنعتي و صنعتي ادامه دارد.
توسعه اين فناوري محصول كار مشترك محققان از رشته هاي مختلفي همچون مهندسي نرم افزار، برق، مكانيك و مواد بوده و پيچيدگي‌هاي اين فناوري نيز ريشه در ماهيت بين رشته اي آن دارد.
توسعه روز افزون اين فناوري در دنيا از يك سو و جذابيت هاي بالاي فني اين روش ساخت، باعث شده تا مراكز مختلف همچون دانشگاه ها، شركت هاي دانش بنيان و صنايع بهره بردار داخلي نيز به اين حوزه ورود داشته باشند.
هر چند اين همگامي با موج تحولات فناوري در عرصه بين المللي نشان از پويايي محققان و صنعتگران ايراني دارد اما اين نكته را نيز بايد مدنظر قرار داد كه در مواجهه با امواج فناوري بايد با برنامه ريزي و چشم باز حركت كرد تا امكان بهره برداري حداكثري از فرصت ها به وجود آيد و قطعاً در اين مسير بايد از تجارب گذشته درس گرفت.
هزينه هاي هنگفت و خروج ارز از كشور، خريد دستگاه هاي متنوع بدون در نظر گرفتن قابليت هاي فني جهت مرتفع نمودن نياز متقاضيان، مشكلات تعمير و نگهداري و وابستگي به مواد اوليه وارداتي برخي از مشكلاتي است كه مي تواند تهديدي براي طرف تقاضاي اين فناوري در داخل باشد.
از سوي ديگر، تمركز بر فناوري هاي سطح پايين، رقابت غيرسازنده و عدم آگاهي از نياز واقعي مصرف كنندگان برخي از تهديدات طرف عرضه اين فناوري در داخل كشور محسوب مي شود.
با درك اهميت اين موضوع، ستاد توسعه فناوري هاي مواد و ساخت پيشرفته معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري قصد دارد با مشاركت همه فعالان اين حوزه، نقشه راه اين فناوري در كشور را تدوين كند.
ترسيم نقشه راه عملياتي اين حوزه مي تواند زمينه را براي توسعه متوازن صنعت توليد افزايشي با نقش آفريني موثر و مناسب همه ذي نفعان (دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي، مراكز ارائه خدمات، سازندگان تجهيزات، توليدكنندگان مواد اوليه، صنايع بهره بردار ) فراهم كند.
علمي **1354**1440
۰ نفر

سرخط اخبار علم و آموزش