برگزاری «کد کاپ ۸» با رقابت ۴۷۰۰نفر برای ترویج مبانی برنامه‌نویسی

تهران- ایرنا- مسئول برگزاری لیگ ملی برنامه نویسی دانشجویی (کد کاپ ۸) گفت: لیگ ملی برنامه‌نویسی دانشجویی با حضور ۴۷۰۰ نفر و با موضوع الگوریتم برنامه‌نویسی برگزار می‌شود که از ۸۰ درصد از این تعداد دانشجو هستند.

علی لطفی در گفت وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا بیان کرد: کد کاپ یکی از بزرگ ترین مسابقات کشور و منطقه است که از سال ۹۵ هر سال برگزار شده و امسال هشتمین دوره‌ آن با حمایت و همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در قالب لیگ ملی برنامه نویسی دانشجویی با هدف ترویج برنامه نویسی در سراسر کشور بین دانشجوها از استان‌های مختلف برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: مسابقات لیگ در ۶ دوره مسابقه انتخابی و یک مسابقه فینال طراحی شده که موضوع همگی این مسابقات الگوریتم و مبانی برنامه نویسی است. علت انتخاب این موضوع عمومی بودن و ترویج برنامه نویسی در سراسر کشور است و به همین دلیل از مباحث تخصصی و فناوری‌های خاص صرف نظر کردیم.

مسئول برگزاری لیگ ملی برنامه نویسی دانشجویی یادآور شد: دوره‌های قبلی که کد کاپ برگزار می‌شد، برخی شرکت‌های حامی مسابقات با اهداف جذب در فناوری‌های خاص خود از این مسابقات حمایت می‌کردند. مسابقات در حوزه‌های متنوعی برگزار می‌شد؛ اما چون امسال هدف، ترویجی است، موضوعی را انتخاب کردیم که مشترک و از سراسر کشور فرصت حضور در رقابت برای آن وجود داشته باشد.

لطفی همچنین گفت: هدف اصلی مسابقه ترویج برنامه نویسی و کاهش اختلاف سطح اختلاف نصیب آموزشی در رقابت‌های سراسری است. به همین دلیل عنوان مسابقات لیگ ملی برنامه نویسی دانشجویی است، علاوه بر این امکان فرصت‌های جدید برای برگزیده‌های این مسابقات توسط شرکت‌های مختلف وجود دارد. همچنین در کنار برگزاری هر دوره مسابقه انتخابی، بیش از ۲۰ عنوان دوره آموزشی آنلاین (برخط)، برای شرکت کنندگان در مسابقات در نظر گرفتیم. این دوره‌ها در سطوح مقدماتی تا پیشرفته و در موضوعات مختلف و متنوع برنامه نویسی قابل انتخاب است.

برگزاری «کد کاپ ۸» با رقابت ۴۷۰۰نفر برای ترویج مبانی برنامه‌نویسی

۶ دوره مسابقه انتخابی و یک فینال

وی ادامه داد: ما بعد از برگزاری هر دو مسابقه از هر استان به سه نفر به قید قرعه یک دوره رایگان هدیه می‌کنیم. ارزش تهیه این دوره‌ها در حالت عادی یک میلیون تومان و مدت زمان مورد نیاز برای یادگیری و طی کردن این دوره‌ها حدود یک تا سه ماه است که به صورت تعاملی و تمرین محور و با مطالعه درسنامه‌ها امکان‌پذیر است. بعد از برگزاری هر دوره مسابقه انتخابی با فاصله کم یک کلاس آنلاین حل سوالات مسابقه توسط طراحان مسابقه برگزار می‌شود و در پایان این کلاس قرعه کشی برای افراد برگزیده، از هر استان برای سه نفر انجام می‌شود.

مسئول برگزاری کد کاپ ۸ همچنین در مورد نقش معاونت علمی و ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان دیجیتال در برگزاری این مسابقات اظهار داشت: ستاد اقتصاد دانش بنیان دیجیتال و معاونت علمی ریاست جمهوری حامی اصلی این دوره از مسابقات است و ماموریت و طراحی و اجرای این لیگ بر اساس ماموریتی است که در این ستاد تعریف شده. همچنین در تبلیغات و اطلاع رسانی‌های این مسابقات پشتیبانی و همراهی این ستاد به ما در فعال کردن ظرفیت‌های ملی و کشوری کمک کرد.

لطفی در مورد روند برگزاری مسابقات هم اظهار داشت: این دوره از مسابقات از شش دور مسابقه انتخابی تشکیل شده است. این مسابقات انتخابی به صورت آنلاین (برخط) از اسفند ماه آغاز شده است؛ اولین و دومین مسابقه اسفند ماه بود، مسابقه سوم و چهارم فروردین و اردیبهشت سال جاری، مسابقات پنجم ۲۸ اردیبهشت و آخرین مسابقه هم هجدهم خرداد ماه برگزار خواهد شد. در هر مسابقه از هر استان دانشجوی برتر برنده جایزه یک میلیون تومانی و بلیت مرحله فینال برنده خواهد شد، مرحله فینال در تابستان در تهران به صورت حضوری و با حضور افراد برتر از سراسر کشور برگزار می‌شود.

به گفته وی مخاطبان این رویداد در درجه اول تمام دانشجویان کشور و در درجه دوم تمام علاقه‌مندان به برنامه نویسی هستند، در پایان ۶ دور مسابقه افرادی که بیشترین امتیاز را از مجموع مسابقات کسب کردند چه دانشجو چه غیر دانشجو می‌توانند به عنوان افراد برتر کل جدول امتیازات وارد مرحله فینال بشوند؛ در نتیجه مخاطب این مسابقه عموم برنامه نویسان را هم شامل می‌شود.

مسئول برگزاری لیگ ملی برنامه نویسی دانشجویی تاکید کرد: دانشجوها حدود ۸۰ درصد کل شرکت کننده‌ها را تشکیل می‌دهند، تعداد کل ثبت نام کنندگان تاکنون ۴۷۰۰ نفر است که دانشجویان از ۴۰۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی در این مسابقات شرکت کرده‌اند.

لطفی افزود: جوایز نقدی که رتبه‌های اول تا سی‌ام و در مرحله بعد افراد برتر هر استان را شامل می‌شود، به ارزش در مجموع ۲۰۰ میلیون تومان است که توزیع و تقدیم می شود، علاوه بر این از شرکت کننده ها برای جذب در شرکت‌هایی که خواستار جذب نیرو هستند، حمایت می‌شود.

وی یادآور شد: کد کاپ هر ساله بر اساس صلاح دید طراحان مسابقه و نیازمندی‌های حامی مسابقه در مسیرهای مختلفی در حوزه‌های مختلفی برگزار می‌شود؛ برای نمونه کدکاپ ۷ در مسیرهای جاوا الگوریتم، دیتا ساینس و گلنگ (Golang زبان برنامه نویسی) برگزار شد و نفرهای برتر برای جذب شرکت‌هایی که حامی هر مسیر بودند، معرفی شدند. ولی امسال تنها در یک مسیر الگوریتم برگزار می‌شود و افراد برتر با همراهی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور به شرکت‌هایی که متقاضی باشند معرفی می شوند.

این متخصص امور برنامه نویسی تاکید کرد: برگزاری این مسابقات می تواند شوق یادگیری کسب مهارت برنامه نویسی و استفاده از فرصت‌های جدید را در دانشجوهای این حوزه تقویت کند و امکان شکل‌گیری رویدادهای مشابه در سراسر کشور را افزایش دهد که دانشجوها بتوانند مسابقاتی را برگزار کنند. این مسابقات ملی است و بین المللی نیست.پلتفرم و سامانه این مسابقات سامانه داوری آنلاین کوئرا است که همه شرکت کنندگان می‌توانند به زبان برنامه نویسی دلخواه خود ارسال کد و دریافت نتیجه بر خط دریافت نمره در لحظه انجام دهند.

وی در این مورد که آیا برگزاری مسابقات در راستای حل چالشی واقعی است، اظهار داشت: خیر، سوالات مسابقات چالش‌های واقعی شرکت‌ها یا چالش های واقعی صنعت نیستند؛ بلکه سوال‌هایی هستند که دانش و مهارت برنامه نویسی کاربران را به گونه‌ای رقابتی به چالش می‌کشد و موفقیت آنها در پاسخ نشان می‌دهد فرد استعداد درخشانی است که می‌تواند برای حل چالش‌های واقعی به زیست بوم برنامه نویسی کشور اضافه شود.

لطفی خاطرنشان کرد: اولین دوره لیگ ملی برنامه نویسی دانشجویی به این شکل تجربه می‌شود و در سال‌های آینده انتظار داریم درگاه‌های و نهادهای ملی و کشوری زودتر و وسیع‌تر حمایت کنند و اساتید دانشگاه و اساتید مرتبط با مهندسی و علوم رایانه بیشتر و وسیع‌تر مطلع شوند. همچنین درگاه‌های اطلاع رسانی برای تبلیغات کمک کنند تا مسابقات در مقیاس‌های بزرگتری اجرا شود. دستاورد واقعی مسابقات حس امیدواری و نشاطی است که بین برنامه نویس‌ها در استان‌های مختلف به وجود می‌آید. این رقابت بهانه‌ای است برای اینکه افراد برای یادگیری و افزایش مهارت انگیزه پیدا کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha