۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۰۵
کد خبر: 82086761
T T
۰ نفر
برنامه هاي توسعه بايد مبتني بر حفاظت از محيط زيست باشد

قزوين - ايرنا - رييس اداره نظارت بر امور حيات وحش اداره كل حفاظت محيط زيست استان قزوين گفت: برنامه ها و سياست گذاري هاي توسعه و سرزمين بايد مبتني بر حفاظت از محيط زيست و منابع طبيعي باشد.

سياوش رضازاده روز سه شنبه به مناسبت روز جهاني تنوع زيستي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا ضمن تاكيد بر ضرورت حفاظت از محيط زيست، افزود: بحث تهديد تنوع زيستي و به مخاطره افتادن تعادل اكوسيستم مختص كشور ما نبوده و در همه دنيا كم و بيش اين مشكل وجود دارد اما سرعت اين روند در ايران نگران كننده است.
وي به اقدام هاي اساسي كه بتوان تا حدي به كاهش آسيب هاي وارده به محيط زيست و تنوع زيستي آن كمك كرد اشاره و يادآور شد: الزام به اجراي نظام يك پارچه مديريتي در كشور يكي از راهكارهاي مهم در امر پيشگيري از تخريب بيشتر طبيعت، زيستگاه ها و نابودي گونه هاي جانوري است.
به گفته رضازاده، يك سازمان يا نهاد و تشكل به تنهايي قادر نيست در برابر همه عوامل مخرب كه ريشه در مسائل اقتصادي و فرهنگي دارد، مقاومت كند بلكه اگر استراتژي دستيابي به اهداف و شاخص هاي محيط زيست و تنوع زيستي در كشور و در تمام سطوح تعريف و نهادينه شود همه سازمان ها و نهادهاي مردمي به نيروهاي فعال در اين زمينه تبديل خواهند شد.
وي در ادامه با اشاره به اينكه ترويج اخلاق زيست محيطي در حفظ آن اهميت دارد، افزود: اگر اين احساس در جامعه به وجود آيد كه هر جزئي از طبيعت متعلق به همه انسان ها بوده و بايد در حفظ آن بكوشند، گام بزرگي در حفظ تنوع زيستي برداشته خواهد شد.
رييس اداره نظارت بر امور حيات وحش اداره كل حفاظت محيط زيست استان قزوين ادامه داد: بسياري از منابع دوباره توليد نمي شوند و حتي اگر بخواهيم با صرف هزينه هاي زياد به شكل طبيعي آن را بازسازي كنيم، امكان آن وجود ندارد.
رضا زاده با يادآوري اينكه براي مبارزه با علت هاي واقعي انقراض گونه ها كه در ميان آنها تخريب زيستگاه ها، بهره برداري بيش از حد منابع و افزايش آلودگي ها نقش بيشتري دارند، گفت: ايجاد تغييرات اساسي در شيوه زندگي از ضرورت هاي لازم به شمار رفته زيرا با به كارگيري اصول زيستي پايدار مي توان بسياري از فشارهاي وارد آمده بر كره زمين و گونه هاي جانوري و گياهي آن را از بين برد.
وي خاطرنشان كرد: انسان خود جزئي از موجودات زنده كره زمين است و بايد تابع قوانين بوم شناختي كه همه گونه هاي كره زمين از آن پيروي مي كنند، باشد.
رضازاده اظهار كرد: در گذشته بحث تنوع زيستي و انقراض گونه ها در مقاله هاي علمي و در بين استادان و دانشجوياني كه به نوعي با محيط زيست آشنايي دارند، وجود داشت اما امروز به دليل كاهش كيفيت محيط زيست كه بخشي از دغدغه هاي عمومي را شامل مي شود، روزي به نام 'روز جهاني تنوع زيستي' نامگذاري شده كه در تمامي نقاط جهان به پاسداشت زمين و تمام موجودات آن جشن هاي مختلفي برگزار مي شود.
به گفته وي، براي افزايش آگاهي ها از مسائل مربوط به تنوع زيستي، مجمع عمومي سازمان ملل 22 ماه مي (دوم خرداد) هر سال را به روز جهاني تنوع زيستي (IDB) نام گذاري كرده است.
اين مسئول ادامه داد: مفهوم تنوع زيستي به صورت عام به شكل هاي متنوع حيات روي زمين گفته مي شود اما در نگاهي دقيق تر، تعداد گونه هاي گياهي، جانوري و ميكرو ارگانيسم ها، تنوع شگفت انگيز ژن ها در گونه هاي مختلف و تفاوت آشكار در اكوسيستم هاي موجود در سطح سياره زمين از قبيل بيابان ها، جنگل هاي باراني، تپه هاي مرجاني و همه و همه بخشي از تنوع زيستي زمين به شمار مي روند.
وي، تنوع زيستي را وجود يك تك سلولي در اعماق اقيانوس، يك بوته گوجه فرنگي روي خاك، يك آهوي زيبا در دشت، جانوران يك بيشه و يا ساختمان بدن يك يوزپلنگ دانست و گفت: تمام اين گونه هاي كوچك و بزرگ داراي وظيفه بوده كه باعث افزايش توانايي اكوسيستم و افزايش مقاومت در برابر انواع مختلف صدمات و خسارت هاي احتمالي و يا بهبود و بازسازي آنها مي شوند.
وي در پايان تنوع زيستي را براي انسان ها مهم برشمرد و افزود: تنوع و افزايش گونه هاي گياهي به معني افزايش محصولات غذايي براي انسان و تنوع گونه هاي جانوري به معني پايدار بودن محيط زيست در جهت تعادل طبيعت است.
استان قزوين داراي يك منطقه حفاظت شده به نام باشگل در تاكستان با 25 هزار و 198 كيلومتر مربع وسعت و دو منطقه شكار و تيراندازي ممنوع الموت و طارم سفلي هر يك به ترتيب با وسعت 118 و 49 هزار كيلومتر مربع مي باشد.
همچنين دشت الله آباد، منطقه فتح آباد بويين زهرا و منطقه كوهستاني عرشه كوه همگي در استان قزوين قابل تبديل شدن به منطقه تيراندازي و شكار ممنوع نيز مي باشند.
7390/8054

سرخط اخبار استان‌ها