۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۷:۱۹
کد خبر: 82074183
T T
۰ نفر
وزارت نفت مخالف واگذاری ها نیست/پتروشیمی دماوند مشتری ندارد

تهران- ایرنا- معاون وزیر نفت با بیان اینكه برای واگذاری طرح پتروشیمی دماوند هیچ گونه مخالفتی تاكنون نداشته است، گفت: واگذار نشدن طرح پتروشیمی دماوند به دلیل اختلاف نظر میان سازمان خصوصی سازی و خریداران است.

به گزارش ایرنا، پتروشیمی دماوند با وجود چندین بار عرضه توسط سازمان خصوصی سازی به فروش نرفته و خریداران تاكنون تمایلی به خرید آن نشان نداده اند.
قرار است مجتمع پتروشیمی دماوند یوتیلیتی (خدمات پشتیبانی) ٢٤ طرح پتروشیمی فاز دوم عسلویه را ارایه كند و هرگونه تاخیر در راه اندازی این واحد، بهره برداری از سایر مجتمع های فاز دو عسلویه را با مشكل مواجه می كند.
به گزارش شركت ملی صنایع پتروشیمی، مرضیه شاهدایی درباره علت های به فروش نرفتن پتروشیمی دماوند، گفت: واحدهای مصرف كننده تولیدات پتروشیمی دماوند كه خواهان خرید سهام این مجتمع هستند، ادعا دارند كه قیمت سهام مجتمع پتروشیمی دماوند بالاست.
وی یكی دیگر از مشكلات طولانی شدن واگذاری طرح پتروشیمی دماوند را چگونگی بازپرداخت بخشی از سرمایه گذاری كه دولت انجام داده است دانست و گفت: هر مشتری كه سهام پتروشیمی دماوند را بخرد باید این سرمایه گذاری را در یك بازه زمانی با نرخ موثر تعیین شده به سازمان خصوصی سازی برگرداند.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: در واگذاری طرح های پتروشیمی همچون مجتمع پتروشیمی دماوند، لازم است طبق قانون ٧٠ درصد از ارزش واگذاری ها برای سرمایه گذاری در توسعه صنعت و ایجاد زیرساخت ها به شركت ملی صنایع پتروشیمی بازگردانده شود اما تاكنون واحدهای فروخته شده پیشین بازپرداختی به شركت ملی صنایع پتروشیمی نداشته اند.
معاون وزیر نفت با بیان اینكه هم اكنون واگذار نشدن طرح پتروشیمی دماوند به دلیل اختلاف نظر میان سازمان خصوصی سازی و خریداران است، گفت: از زمانی كه طرح واگذاری به سازمان خصوصی سازی واگذار شده همه تلاشمان را در زمینه تكمیل اطلاعات و همیاری در برآوردهای كارشناسی انجام داده ایم.
وی افزود: با توجه به این كه یوتیلیتی ٢٤ طرح فاز ٢ عسلویه باید از سوی پتروشیمی دماوند تامین شود، هم اكنون نگران روند تكمیل این طرح هستیم، زیرا در اوایل سال آینده طرح های مرجان و بوشهر در فاز ٢ آماده راه اندازی خواهند بود.
به گزارش ایرنا، وزارت نفت تا كنون بیش از یك میلیارد دلار در این طرح سرمایه گذاری كرده و امیدوار است با واگذار شدن سهام این پتروشیمی در بورس، سه میلیارد دلار سرمایه از منابع بخش خصوصی جذب شود.
نیروگاه برق و بخار شركت پتروشیمی دماوند از دو بخش برق و بخار برای خدمات دهی به شركت‌های فاز دوم پتروشیمی منطقه ویژه پارس تشكیل شده است.
ظرفیت نصب شده بخش بخار در نیروگاه پتروشیمی دماوند 600 تن در ساعت و ظرفیت نصب شده نیروگاه برق نیز 300 مگاوات است كه در مرحله نخست ٩٠ مگاوات برق در این نیروگاه تولید می‌شود.
اقتصام**2022** 2023
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد