افزایش قیمت گوشت مرغ صحت ندارد/ تولید صادرات‌محور برنامه دولت سیزدهم

تهران- ایرنا- عضو اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی شایعه گران شدن قیمت گوشت مرغ را تکذیب کرد و گفت: جوجه‌ریزی طبق روال در حال انجام است و هیچ افزایش قیمتی در بحث قیمت مرغ نخواهیم داشت؛ زیرا تولید بیش از نیاز بازار است.

«محمدعلی کمالی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، درباره برخی شایعات مبنی بر گران شدن قیمت مرغ به علت صادرات، اظهارداشت: اکنون بازار گوشت مرغ تحت کنترل است و جوجه‌ریزی ماهانه بین ۱۴۵ تا ۱۵۰ میلیون قطعه در حال انجام است.

عضو اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی افزود: ممکن است گاهی به دلیل مناسبت‌ها یا شرایط فصلی تغییرات جزئی در تولید داشته باشیم، اما در کل برنامه ریزی برای تامین کامل نیاز داخل را در دستور کار داریم تا جایی که ذخایر داخلی به خوبی تامین شده است.

وی با بیان اینکه بتوانیم از ظرفیت‌های داخلی حداکثر استفاده را داشته باشیم، تامین گوشت مرغ داخل کشور را در دستور کار داریم، گفت: اخیرا با عرضه زیاد مرغ نسبت به تقاضا روبرو شده‌ایم که بخشی از مازاد تولید باید صادرات شود؛ زیرا اگر این مسیر ادامه پیدا می‌کرد مرغداران ما متضرر و از دور تولید خارج می‌شدند.

مازاد نیاز بازار صادر می‌شود

کمالی بیان کرد: به طور مجدد با یک حرکت سینوسی روبرو می‌شدیم به طوری که امروز مرغ ارزان می‌شد، اما به دلیل کاهش تولید و عرضه دوباره دو ماه دیگر قیمت مرغ به شدت افزایش می‌یافت. برای اینکه بتوانیم وضعیت بازار را کنترل کنیم، بخشی از مرغ مازاد را به عنوان ذخایر به شرکت پشتیبانی امور دام دادیم و بخشی دیگر از مازاد تولید صادر شد.

عضو اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ادامه داد: اکنون مرغداران در حال ضرر و زیان هستند، یعنی نسبت به هزینه‌های تولید، قیمت عرضه گوشت مرغ پایین‌تر است؛ به طوری که قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ زنده ۵۸ هزار تومان است، اما اکنون به دلیل مازاد تولید قیمت مرغ زنده به طور متوسط بین ۵۲ تا ۵۷ هزار تومان به فروش می‌رود.

وی گت: اکنون مرغی که در بازار و و میادین توزیع می‌شود به اندازه کافی است و هیچ کمبودی نداریم که بخواهیم شایعه گران شدن را مطرح کنیم تا مسیری که به خوبی در آن قرار گرفته‌ایم دوباره متلاطم شود.

کمالی با تاکید بر اینکه بخشی از مرغ مازاد برای تقویت ذخایر به شرکت پشتیبانی امور دام کشور فروخته شده است، گفت: قرار بود هر کیلوگرم مرغ با قیمت ۸۷ هزار و ۵۰۰ تومان از تولیدکنندگان خریداری شود، البته این شرکت هم به دلیل تامین اعتبار، پرداخت‌هایش با تاخیر روبرو شده است.

صادرات ۴ هزار تن گوشت مرغ در سال جاری

عضو اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی اضافه کرد: صادرات ما از ابتدای سال تا کنون حدود ۴ هزار تن بوده که به طور عمده بازار صادراتی ما عراق است.

وی تاکید کرد: اکنون برنامه تولید صادرات محور را داریم و وزارت جهاد کشاورزی از ما خواسته است که با تامین نیاز داخل و بخشی برای صادرات داشته باشیم که این امر پایداری تولید را به همراه خواهد داشت.

کمالی تصریح کرد: قیمت‌های ما باید حمایتی باشد، وگرنه بازار عرضه و تقاضا قیمت‌ها را تعیین می‌کند. تلاش داریم در حد تقاضای بازار تولید داشته باشیم.

عضو اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: صادرات در کنار تولید و مصرف داخلی سوپاپ اطمینان است، برای اینکه به هر حال بازار داخلی دچار نوسان شدید نشود.

وی اظهار داشت: البته تولید مازاد بر مصرف نیز بدون صادرات می‌تواند مشکل ساز شود، بنابراین صادرات مازاد تولید می‌تواند بازار را کنترل کند و نگرانی در این خصوص نداریم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha