۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۲:۲۱
کد خبر: 82073063
T T
۰ نفر
رييس انجمن كشتي باچوخه: خراسان بزرگ خاستگاه اين رشته است

مشهد- ايرنا- رييس انجمن كشتي باچوخه گفت: خراسان بزرگ خاستگاه كشتي باچوخه است و پهلوانان نامدار اين خطه در گذشته و حال، افتخارات زيادي در اين رشته آفريده اند.

قربانعلي قائمي روز جمعه در حاشيه مسابقات كشتي باچوخه شمال و شمالشرق كشور در روستاي پلبند باخرز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين رشته ورزشي كه ريشه در آيين و سنن ايراني دارد در كشور و بويژه در خطه خراسان رضوي از اقبال عمومي بسيار خوبي برخوردار است.
وي به پرطرفدار بودن اين رشته ورزشي در جاي جاي كشور و بخصوص روستاها اشاره كرد و افزود: كشتي باچوخه بعد از فوتبال پرطرفدارترين رشته ورزشي است و استان خراسان رضوي با وسعت و جمعيتي كه دارد و ورزشكاران اين خطه با توجه به حضورشان در كشتي باچوخه در رشته هاي كشتي و جودو نيز در ايران، آسيا و جهان داراي عنوان هستند.
دبيركل و معاون فني و اجرايي فدراسيون بين المللي كشتي باچوخه نيز گفت: بايد مسوولان، مربيان، پيشكسوتان و پهلوانان به دنبال شناساندن اين رشته پرطرفدار باشند چرا كه كشتي باچوخه هنوز به جايگاه واقعي خود نرسيده است.
محمدرضا ابراهيم آبادي افزود: بايد نگاه به كشتي باچوخه تغيير كند و بر كسي پوشيده نيست كه اين رشته ورزشي بويژه در خراسان بزرگ تنها يك ورزش نيست كه عده اي از جوانان به آن علاقه مند باشند، بلكه به عنوان يك آيين و رسم سنتي در تمام شوونات زندگي مردم جريان دارد.
وي اظهار كرد: يكي از عللي كه كشتي باچوخه هنوز نتوانسته به جايگاه درخور توجهي دست يابد نبود يك نهاد رسمي به عنوان متولي است و اين رشته كه زيرمجموعه كنفدراسيون جهاني است به عنوان يك ورزش بومي نتوانسته جايگاه منسجمي داشته باشد تا از يك هماهنگي، تيم، مديريت و قوانين واحد و متمركز برخوردار شود.
وي به لزوم ايجاد امكانات و برنامه هاي رفاهي براي تماشاچيان اين رشته اشاره كرد و افزود: بايد در نظر داشت كه مردم بويژه روستاييان از سرمايه هاي كشتي باچوخه اند و ضروري است با ايجاد فضا و اماكن ورزشي مناسب، به حفظ آرامش و نظم در بين تماشگران كمك كرد.
دبيركل و معاون فني اجرايي فدراسيون بين المللي كشتي باچوخه كشور گفت: پس از مذهب، ورزش تاثيرگذارترين عامل در وحدت بين اقوام و مذاهب است و لذا حضور مردم مي تواند نشاط اجتماعي و سلامت را در جامعه به وجود آورد.
دومين دوره مسابقات كشتي باچوخه منطقه شمال و شرق كشور با حضور 180 چوخه كار در اوزان 94،84،74 و به اضافه 96 كيلوگرم در قالب 19تيم با حضور 10هزار تماشاچي در گود كشتي روستاي پلبند از توابع شهرستان باخرز برگزار شد.
شهرستان 58 هزار نفري باخرز در فاصله 220 كيلومتري جنوب شرقي مشهد قرار دارد.
/5132/7494

سرخط اخبار استان‌ها