۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۷:۴۷
کد خبر: 82070753
T T
۰ نفر
درخواست عفو بین الملل برای تعطیلی بازداشتگاه كودكان نیجریه

تهران- ایرنا- سازمان عفوبین الملل روز چهارشنبه از مقام های نیجریه خواست تا بازداشتگاه نگهداری كودكان و شیرخوارانی را كه متهم به همكاری با عناصر بوكوحرام هستند، تعطیل كند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این بازداشتگاه بیش از 150 كودك و شیرخواره نگه داری می شوند.
یك سازمان حقوقی پیشتر رفتار غیر انسانی ارتش نیجریه با زندانیان زندان «جیوا» در مایدوگوری در شمال شرق نیجریه را به شدت محكوم كرده بودند.
در تازه ترین گزارشی كه سازمان عفو بین الملل روز چهارشنبه با عنوان «آنچه خواهید دید، اشك شما را درخواهد آورد: زندگی و مرگ در بازداشتگاه جیوا» منتشر كرده بود، از كشته شدن 149 در این بازداشتگاه خبر داده كه 12 تن از آنها زیر 15 سال و نیز كوچك ترین این قربانیان تنها یك كودك شیرخوار پنج ماه بوده است.
نتسانت دبلای مدیر بخش آفریقای سازمان عفو بین الملل گفت: جسد یك شیرخوار و یك خردسال در شرایط بسیار وحشتناكی در مركز بازداشت نظامی در نیجریه كشف شده است كه بیانگر وخیم بودن این شرایط دارد.
بیلای در ادامه افزود: بارها و بارها در گذشته آمار فوتی هایی كه در پادگان جیوا كشته شده اند محكوم شده و اطلاعاتی كه به تازگی به دست آمده است، نشان می دهد، این پادگان، مركزی برای قتل افراد بالغ و كودكان خردسال به شمار می رود.
مدیر بخش آفریقایی عفو بین الملل تاكید كرد:‌ ارتش نیجریه هیچ گونه دستاویزی برای تعلل و عذرخواهی نخواهد داشت و باید پادگان جیوا به سرعت تعطیل شده و همه بازداشت شدگان آزاد شوند.
سازمان عفو بین الملل در گزارش جدید خود آورده است كه برخی از بازداشت شدگان از گرسنگی، بیماری، خشكسالی جان خود را از دست داده اند.
از سوی دیگر بیش از هزار و 200 زندانی از جمله یكصد و 20 كودك، در مارس ( فروردین/ اردیبهشت) در شرایط بهداشتی بسیار بد و در سلولهای شلوغ به سر می برند، به گونه ای كه شمار بازداشت شدگان در 25 سال گذشته در هر سلول به 250 نفر رسیده است.
بیماری های چون سل و اسهال به شكل خیلی وسیع در سلول زنان به سرعت در حال انتشار است، زنانی كه خود به تنهایی در سلول به سر نمی برند بلكه با كودكان خردسال و شیرخواران خود زندگی می كنند.
یكی از بازداشت شدگان زن این بازداشتگاه با اشاره به این كه كودكان خردسال بسیاری با ما در سلول های زنان ساكن هستند كه متوسط عمر آنها یك ماه تا یك سال است، تاكید كرد: سلول های زندان ها چنان شلوغ است كه تنها در یك جهت می توان خوابید.
سازمان عفو بین الملل پیشتر ارتش نیجریه را متهم كرد: مقام های این كشور در مارس (فروردین/ اردیبهشت) 2014، 600 بازداشتی فراری از این بازداشتگاه و متهم به همكاری با بوكوحرام را اعدام كرده است.
از سوی دیگر، از این كه بازداشتگاه جیوا یك بازداشتگاه محل نگهداری كودكان است را رد نكرد و در 12 فوریه ( 23بهمن) خبر از آزادی 275 بازداشتی از جمله 50 كودك داده بود كه متهم بودند در اقدامات تروریستی و اغتشاش دست داشته اند.
«محمد بوهاری» رئیس جمهوری نیجریه با بیان این كه متعهد خواهد شد تا در اتهامات وارده به ارتش این كشور تجدید نظر كند، افزود: دولتش هرگز اجازه نخواهد داد كسی از زیر بار مجازات فرار كرده و حقوق انسان نقض شود.
این درحالی است كه سازمان عفو بین الملل معتقد است كه در حال حاضر هیچگونه تدابیری برای آغاز تحقیق و بررسی مستقل، تاثیرگذار و بی طرف درباره جنایت های انجام شده صورت نگرفته است.
خاورم**9363**1144

سرخط اخبار جهان