۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۹:۱۰
کد خبر: 82059008
T T
۰ نفر

حجاب؛ مدافع كيان خانواده و اجتماع

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۹:۱۰
کد خبر: 82059008
حجاب؛ مدافع كيان خانواده و اجتماع

پايگاه خبري ، تحليلي ايلام رصد يكشنبه 12 ارديبهشت در يادداشتي با عنوان حجاب ، مدافع خانواده و اجتماع و به قلم ناهيد نظري به تاثير اين آموزه مورد تاكيد دين مبين اسلام در زندگي فردي و اجتماعي افراد جامعه پرداخته است.

در اين يادداشت آمده است: مقوله بي حجابي امروز به يك معضل كاملاً مشهود در جامعه درآمده است معضلي كه فقط براي افراد بي‌حجاب مشكل ايجاد نمي كند؛ در واقع آسيب‌هايي كه از بي‌حجابي ناشي مي‌شود، تمام اعضاي جامعه را در بر مي‌گيرد.
بر همين اساس حجاب و پوشش اسلامي كه يكي از اوامر انسان ساز الهي و يكي از احكام حيات بخش اسلام در زندگي طيبه است و منطبق بر فطرت بشر و مبتني بر نيازها و شرايط رواني او و زمينه ساز پويائي و كمال انساني فرد و جامعه است، بسيار مورد اهميت قرار دارد.
شناخت تاثير حجاب ونقش آن در كاهش آسيب اجتماعي مي‌تواند مسير حركت جامعه را به سوي ترقي و تعامل هموار سازد، به طوري كه علاوه بر درك عمل آنها و جلوگيري از تداوم آن عمل با ارائه راه حل‌هايي به سلامت جامعه كمك نمايد.
بدون شك جامعه اي از سلامت كامل برخوردار است كه خانواده به عنوان جزء كوچك آن جامعه از سلامت و استحكام كامل و كافي برخوردار باشد، از اين رو، اگر خواهان سلامت و تقويت بنيان جامعه هستيم، بايد همه نيروهاي خود را در جهت استحكام و تقويت پيوندهاي خانوادگي بسيج كنيم.
در جامعه اي كه برهنگي بر آن حاكم است هر زن و مردي، همواره در حال مقايسه است مقايسه ي آنچه دارد با آنچه ندارد؛ و آنچه ريشه ي خانواده را مي سوزاند اين است كه اين مقايسه آتش هوي و هوس را در زن و شوهر و مخصوصاً در وجود شوهر دامن مي زند. زني كه با بيست يا سي سال در كنار شوهر خود زندگي كرده و با مشكلات زندگي جنگيده و درغم و شادي او شريك بوده است، پيداست كه اندك اندك بهار چهره اش شگفتي خود را از دست مي دهد و روي در خزان مي گذارد.
در چنين حالي كه سخت محتاج عشق و مهرباني و وفاداري همسر خويش است، ناگهان زن جوان تري از راه مي رسد و در كوچه و بازار، اداره و مدرسه، با پوشش نامناسب خود، به همسر او فرصت مقايسه اي مي دهد؛ و اين مقدمه اي مي شود براي ويراني اساس خانواده و بر باد رفتن اميد زني كه جواني خود را نيز بر باد داده است.
آري با بي حجابي روابط آزاد و نامشروع جنسي جامعه را فرا مي گيرد و به همان نسبت كانون خانواده ها سست شده و آمار ازدواج كاهش مي يابد و ازدواج هاي گذشته هم به جدايي و طلاق منجر مي شود. بنابراين وجود خانواده سالم و مستحكم در گرو گسترش فرهنگ حجاب خواهد بود.
رعايت حجاب و پوشش اسلامي، نه تنها مانع حضور زنان در صحنه هاي سياسي و اجتماعي نمي باشد بلكه بر عكس، تشريع حكم حجاب از سوي شارع مقدس، در حقيقت مجوز حضور زنان در صحنه هاي اجتماعي به حساب مي آيد، والا نشستن در منزل و ماندن در كنار اعضاي خانواده، رعايت نوع حجاب مورد نظر را نمي خواهد تا درباره آن حكمي صادر شود لذا صدور حكم پوشش اسلامي از سوي شرع مقدس بهترين دليل بر اين مطلب است كه دين مبين اسلام نه تنها با فعاليت هاي اجتماعي و فرهنگي زنان مخالف نيست بلكه خود زمينه حضور آنان را در فعاليت هاي اجتماعي فراهم كرده است.
منتهي شرط حضور در اجتماع و فعاليت هاي سياسي، فرهنگي و اقتصادي به خصوص براي قشر خانم ها، ايجاد امنيت لازم در جامعه خواهد بود و از جمله عوامل بسيار مهم و اساسي كه در جهت آرامش و آسايش فرد و خانواده و امنيت در اجتماع، نقش ايفاد مي كند، داشتن حجب و حيا، رعايت اصول و ارزش هاي ديني و مذهبي از جمله رعايت حجاب و پوشش اسلامي توسط زنان و مردان مؤمن و متدين خواهد بود.
اگر به آيات شريفه قرآن كريم و احاديث معصومين در ارتباط با پوشش اسلامي دقت كرده و اشارت ظريف و لطيف آن، مورد ارزيابي قرارگيرد. اين اصل و استنباط به دست خواهد آمد كه حجاب، محدوديت نيست بلكه مصونيت است. مصونيتي كه فرآيند و محصول مبارك آن، سلامت، بهداشت و آرامش افراد خانواده ها و امنيت در جامعه خواهد بود.
قرآن كريم، زنان و مردان مؤمن را مورد خطاب قرار داده و به آنان دستور مي دهد: «چشم چراني نكنيد، دامن هاي خود را آلوه نساخته و حفظش كنيد». به زنان تأكيد بيشتري نموده مي گويد: «حجاب و پوشش اسلامي را رعايت كرده، زينت هاي خود را آشكار نسازيد... و در نشست و برخاست هم به گونه اي عمل نمائيد كه متوجه زيورآلات شما نشوند.» . و در صحبت ها و مكالمات روزمره نيز با ناز و كرشمه، صحبت نكرده، ادا و اطوار زنانه كه آتش شهوت را شعله ور سازد، از خود نشان ندهند.» «و مانند زنان نيمه عريان دوران جاهليت، تبرج نكرده و با خودنمايي و خودآرايي و لباس هاي نازك و بدن نما از خانه خارج نشويد»
همه اين دستورات براي آن است كه رعايت آن، علاوه بر اسقاط تكليف و امتثال اوامر الهي، سلامت و بهداشت روحي و رواني و آرامش و امنيت فردي و اجتماعي را به دنبال دارد و تخلف و سرپيچي از آن، يعني چشم چراني، آلوده كردن دامن، آشكار ساختن زينت و زيورآلات، صحبت كردن با ناز و كرشمه و لهجه هاي مخصوص و مهيج و پوشيدن لباس هاي نازك و بدن نما، هر كدام به نوبه خود، باعث فساد، عياشي، تجاوزگري و اضطراب و ناامني مي شود و جامعه را به هرج و مرج مي كشاند.
با رعايت حجاب و عفاف از طرف مردان و زنان، جامعه از بسياري از خطرات حفظ خواهد شد و مهمتر از همه اين كه با حفظ حجاب كيان خانواده كه اصلي ترين نهاد اجتماع است در معرض خطر قرار نمي گيرد.
براي رسيدن به اين منظور بايد فرهنگ حجاب در جامعه گسترش پيدا كند، و دراين امر دولت، خود مردم، رسانه هاي گروهي مي توانند نقش مؤثري بر ترويج حجاب داشته باشند، كه درصورت تحقق اين موضوع جامعه از خطرات حفظ و آسيب هاي اجتماعي كاهش مي يابد.
منبع: ايلام رصد
6119/6034

سرخط اخبار استان‌ها