۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۱:۰۵
کد خبر: 82043865
T T
۰ نفر
شتاب بیشتر همكاری های ایران با اورآسیا و روسیه/ پایان سفر لاریجانی به مسكو

مسكو- ایرنا- سفر رسمی دو روزه علی لاریجانی به مسكو افزون بر شركت در نشست سران مجالس 19 كشور اورآسیایی، فرصتی شد تا دیپلماسی پارلمانی و توسعه روابط دو و چندجانبه در مذاكرات رییس مجلس شورای اسلامی با هشت همتای خود از جمله سرگئی ناریشكین رییس دوما و والنتینا ماتویینكو رییس شورای فدراسیون روسیه مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، لاریجانی در این نشست كه روز سه شنبه با پیام های ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه و بان كی مون دبیركل سازمان ملل آغاز شد، با تاكید بر اینكه نظام تك قطبی ادعایی آمریكا برای مدیریت جهان شكست خورده است، گفت: تروریسم ابزار دست واشنگتن است كه می خواهد از این شیوه علیه كشورهای دیگر بهره بگیرد.
وی ادامه داد: كشورهای جهان دیگر نمی خواهند زیر چتر یك كشور دیگر قرار گیرند و بیشتر در صددند در روندهای همگرایی ها مشاركت كنند و از ظرفیت ها و توان موجود در منطقه از جمله انرژی و فناوری های پیشرفته برای توسعه و ارتقای همكاری ها بهره گیرند.
رییس مجلس شورای اسلامی همچنین با رد استفاده از تحریم در نظام بین المللی گفت: تحریم ها ابزار آمریكا برای استفاده علیه كشورهای دیگر است كه شاهد كاربرد آن در برابر ایران بودیم. واشنگتن در این زمینه اشتباه بزرگی مرتكب شد. ادعا می كردند كه برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی نگران كننده است ولی اكنون ما در حال غنی سازی اورانیوم هستیم.
وی در ادامه با اشاره به تحریم های ضد روسی آمریكا تاكید كرد كه باید با توسعه همكاری های اقتصادی علیه تحریم ها مقابله كنیم.
لاریجانی همچنین با بیان اینكه تروریسم در منطقه به یك عامل نگران كننده تبدیل شده است، گفت:در سوریه، لیبی و یمن شاهد حمله های تروریستی بوده ایم كه این تهدیدها ادامه دارد و ایجاد كنندگان آن را می شناسیم. این پدیده ابزار دست آمریكایی ها است كه می خواهند از این شیوه علیه كشورهای دیگر استفاده كنند.
وی افزود: تروریسم اكنون دیگر مختص یك كشور نیست و كشورهای مختلف باید برای مقابله موثر و كارآمد با این پدیده همكاری های گسترده ای انجام دهند.
رییس مجلس شورای اسلامی همچنین بر ضرورت نظام مند شدن نشست سران مجالس اورآسیا، برخورداری از یك دبیرخانه كارآمد و اساسنامه مدون برای ایجاد ساختار موثر تاكید كرد.
لاریجانی كه بنا به دعوت «سرگئی ناریشكین» رئیس دومای روسیه در راس یك هیات برای شركت در این نشست و مذاكره بین رییسان مجالس دو كشور به مسكو سفر كرده بود، در حاشیه این اجلاس با همتایان خود از كشورهای روسیه، كره جنوبی، پاكستان، جمهوری آذربایجان، تاجیكستان، قزاقستان و افغانستان دیدار و مذاكره كرد.
اوضاع منطقه ای، روابط دو و چندجانبه و همچنین تلاش برای همگرایی با هدف ترسیم آینده بهتر از مسائل مطرح در مذاكرات رییس مجلس شورای اسلامی ایران با همتایان خود در مسكو بود.
در اجلاس سران مجالس اوراسیا كشورهایی همچون ایران، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، ویتنام، هند، اندونزی، قزاقستان، قرقیزستان، چین، مغولستان، پاكستان، كره جنوبی، روسیه، تایلند، فلیپین و جمهوری چك شركت داشتند كه همكاری نزدیك تر ایران در قالب اوراسیا می تواند ضمن ارتقای جایگاه بین المللی جمهوری اسلامی، به ثبات و توسعه كشورهای منطقه كمك كند.
شركت كنندگان در این نشست در بیانیه پایانی اجلاس یك روزه خود بر لزوم برخورد قاطع با پدیده تروریسم و همگرایی جامعه جهانی در مبارزه با گروه های تروریستی تاكید كردند.
در بیانیه 17 بندی این نشست كشورهای منطقه به سرمایه گذار،ی توسعه همكاری های اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و فرهنگی فرا خوانده شده اند.
همچنین در این بیانیه آمده است كه گفت وگوهای بین اقوام و مذاهب همراه ترویج ارزش ها و سنت های اخلاقی و فرهنگی، می تواند به رعایت حقوق بشر و آزادی های فردی كمك كند.
مقابله با افراط گرایی، جلوگیری از رشد برتری جویی نژاد و همگرایی كشورهای مختلف برای مبارزه با تروریسم در اشكال مختلف نیز از دیگر توصیه های بیانیه پایانی نشست مسكو است.
شركت كنندگان در این نشست بر لزوم همكاری فراگیر كشورهای منطقه اورآسیا در عرصه های پزشكی، فناوری فضایی، صنعتی، توسعه صنایع پیشرفته، ارتباطی، بیولوژیكی تاكید كردند.
از سوی دیگر، مذاكرات چهارشنبه (امروز) رییس مجلس شورای اسلامی با دو همتای روس خود زمینه ساز افزایش همكاری ها بویژه پارلمانی بین ایران و روسیه خواهد شد كه در سه سال گذشته سران دو كشور افزون بر لزوم ارتقای روابط اقتصادی و سیاسی بر همكاری های دو كشور در سطح بین المللی نیز تاكید كرده اند.
ناریشكین رییس دومای روسیه در دیدار با همتای ایرانی خود گفت: مسكو سهم ارزشمند تهران را در مبارزه با تروریسم بین المللی ارج می نهد.
وی ضمن مهم خواندن ارتقای سطح همكاری های دو كشور، تاكید كرد: ما ارتباط متقابل فعال بین دولتی، تماس های بین پارلمانی در سطوح مختلف از جمله دیدارهای شخصی با شما را بسیار مهم می دانیم.
وی در این دیدار كه با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسكو برگزار شد، خاطر نشان كرد: ایران شریك مطمئن و نزدیك روسیه در منطقه محسوب می شود و در باره مسائل زیادی از موارد مهم بین المللی مواضع یكسان یا شبیه هم داریم.
وی افزود: ما برای گفت وگوی فعال سیاسی، همكاری در زمینه های مختلف از جمله در زمینه فنآوری نظامی اهمیت فراوان قائلیم.
لاریجانی نیز در این دیدار با اشاره به برگزاری موفق نشست روسای مجالس اوراسیا در مسكو و تاكید بر لزوم گسترش آن، در باره روابط دو كشور گفت: همكاری های دوجانبه در ابعاد مختلف از توسعه خوبی برخوردار است. ایران روسیه را همسایه مطمئن خود می داند كه دارای ثبات و قدرت است و نگاه ما بر اهمیت روابط پایدار است.
لاریجانی در ادامه با مثبت خواندن نقش آفرینی روسیه در مسائل منطقه اظهار كرد: شرایط منطقه ای با رفتار داغ تروریست ها پرالتهاب است و ما نقش مسكو را در برقراری آرامش و امنیت پایدار مثبت می دانیم و به همین دلیل با روسیه در این زمینه همكاری می كنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین سفر سه سال قبل رئیس دوما به ایران و دیدار پاییز سال گذشته پوتین از تهران را در پیشبرد مناسبات دو جانبه با اهمیت دانست و گفت بسیاری از توافق ها پس از این رفت و آمدها شكل گرفت.
وی در ادامه با تاكید بر ضرورت توسعه همكاری های دفاعی، نظامی و فنی تهران و مسكو، اظهار كرد: پس از مذاكرات هسته ای، تهران به توسعه همكاری اقتصادی با مسكو نگاه ویژه دارد كه از جمله آنها توافق ساخت دو واحد نیروگاه هسته ای در ایران است.
والنتینا ماتویینكو رییس شورای فدراسیون روسیه (سنا) هم در دیدار با لاریجانی گفت: مسكو بر این باور است كه توافق های دو كشور، نتایج دیدار ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه با رهبر انقلاب اسلامی (دوم آذر ماه94) و مذاكراتررییسان جمهوری دو كشور جوابگوی منافع دو ملت است.
ماتویینكو خاطر نشان كرد: دو كشور در تمامی عرصه های دو و چندجانبه همكاری می كنند و در شورای فدراسیون روسیه از رویكرد توسعه فراگیر روابط با ایران پشتیبانی می شود.
وی در ادامه با اشاره به مذاكرات هسته ای منجر به برجام گفت: روسیه در گفت وگوهای ایران و 1+5 نقشی فعال داشت و ما از لغو تحریم های ضد ایرانی استقبال می كنیم و آن را توسعه دهنده روابط تهران و مسكو می دانیم.
مقام بلندپایه روسیه گفت: روابط و تماس های فزاینده بین پارلمان های دو كشور سهم بسزایی در توسعه مناسبات دارد و حاضریم به صورت دوجانبه و در همایش ها و نشست های بین المللی این همكاری ها و همگرایی ها را افزایش دهیم.
ماتوویینكو همچنین با ابراز خرسندی از دعوت برای سفر به تهران گفت: این آمادگی وجود دارد كه پس از برنامه ریزی زمانی تا پایان سال 2016 از ایران دیدن كنم.
رییس شورای فدراسیون روسیه برگزاری اولین مرحله انتحابات اسفند ماه سال گذشته برای گزینش نمایندگان مجلس شورای اسلامی را موفقیت آمیز خواند.
وی در پایان امكان عضویت ایران به عنوان ناظر در مجمع پارلمانی سازمان امنیت جمعی (متشكل از چند جمهوری شوروی سابق) را مطرح كرد
لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار گفت: دیدگاه های ارائه شده در این نشست بسیار اهمیت دارد و اكنون دو كشور در باره مسائل مختلف گفت وگوها و رایزنی های منظمی دارند.
رییس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به برنامه سفر ماتویینكو به تهران، اظهار كرد: این دیدار انگیزه و زمینه خوبی برای افزایش دامنه و ارتقای همكاری های ایران و روسیه فراهم خواهد كرد.
لاریجانی در كنفرانس خبری پایان برنامه های كاری خود كه امروز (چهارشنبه) در سفارت ایران در مسكو برگزار شد با تاكید بر عزم دو كشور برای توسعه فراگیر همكاری ها، گفت: تهران و مسكو اختلاف نظری در باره نیروگاه هسته ای بوشهر و فاز دوم آن ندارند و اكنون مطالعات لازم در باره مكان یابی و استانداردهای ساخت آن مورد نیاز است كه در باره آن مذاكره می شود.
وی در پاسخ به پرسش یك خبرنگار در باره وضعیت توافق مشاركت روسیه در ساخت نیروگاه هسته ای تاكید كرد: توافق انجام شده بین تهران و مسكو برای ساخت نیروگاه هسته ای به قوت خود باقی است.
رییس مجلس همچنین اعلام كرد كه از هر گونه طرحی برای توسعه روابط تجاری ایران و روسیه حمایت می كنیم.
رییس مجلس شورای اسلامی در باره برنامه ریزی سفر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به ایران در سال 2016 اظهار كرد: رفت و آمدهای زیادی بین مسئولان دو كشور جریان دارد. در سال گذشته 10 وزیر در دیدارهای متقابل به ایران و روسیه سفر كرده اند و در مسائل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی رایزنی های منظمی بین دو كشور جریان دارد.
لاریجانی ادامه داد: ایران و روسیه همچنین در باره بحران های منطقه ای و مسائل امنیتی در سطوخ مختلف رایزنی های منظم انجام می دهند.
رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در باره مذاكرات انجام گرفته در دوحه قطر برای تثبیت میزان تولید نفت با هدف جلوگیری از تداوم سقوط بهای جهانی آن و مواضع ایران، اظهار كرد: پیشنهادهای ارائه شده باید سنجیده باشد، كشورهای عضو اوپك هر كدام سهمیه تعیین شده ای دارند كه باید به آن پایبند باشند، می دانیم كه سقوط بهای نفت مربوط به دسیسه هایی بود كه طراحان پشت پرده آن را می شناسیم.
رییس مجلس در پاسخ به پرسش یك خبرنگار درباره دیدگاه ایران و روسیه در مورد بحران قره باغ اظهار كرد: نزاع بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان یكی از مسائل مورد توجه ما است، زیرا منطقه به اندازه كافی آشفتگی دارد و نباید اجازه دهیم جنگ دیگری رخ دهد.
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار با اسد اكتای اف همتای آذربایجانی خود در مسكو گفت: موضوع قره باغ بگونه مشروح در دیدار با رییس مجلس جمهوری آذربایجان مورد بررسی قرار گرفت و با دوستان روسیه نیز تفاهم داریم كه نباید در این منطقه تنش مسلحانه رخ دهد.
لاریجانی افزود: ایران و روسیه تلاش دارند تا جمهوری آذربایجان و ارمنستان اختلاف های خود را از راه های سیاسی حل كنند.
لاریجانی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در باره تاثیرگذاری نشست سران پارلمان اورآسیایی بر معادلات منطقه ای گفت:مسائل منطقه پیچیدگی های گوناگونی دارد. اكنون بیش از گذشته به تفاهم نیاز است و این نشست ها می تواند ضمن افزایش همكاری های دو و چندجانبه، روابط بین كشورها را نیز بهبود بخشد.
رییس مجلس شورای اسلامی پاییز سال گذشته نیز كه برای شركت در باشگاه نخبگان والدای به شهر سوچی سفر كرده بود، افزون بر سخنرانی در این نشست و مذاكره با همتای روس خود در دیدار با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه روابط دو جانبه و اوضاع منطقه ای را بررسی كرد.
مهمترین رویداد چند ساله گذشته در روابط بین تهران و مسكو سفر یك روزه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه به تهران و دیدار با حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری و حسن روحانی رییس جمهوری ایران بود كه دوم آذرماه 94 انجام شد و بازتاب گسترده جهانی یافت.
كاخ كرملین در بیانیه اعلام سفر پوتین به تهران تاكید كرد: روابط دو كشور به سطح مشاركت راهبردی ارتقا یافته است و در عرصه های مختلف به سرعت گسترش می یابد.
همچنین مذاكرات «حسن روحانی» و «ولادیمیر پوتین» رییسان جمهوری روسیه و ایران در این سفر و در جریان نشست سران مجمع كشورهای صادر كننده گاز در تهران، سومین دیدار سران دو كشور در سال 94 بود.
تهران و مسكو اكنون با شتاب بخشی به روند توسعه روابط دو كشور، در صددند تاثیرهای كاهش بی سابقه ارزش مبادلات بازرگانی را كه سال 1391 از چهار میلیارد به كمی بیش از یك میلیارد دلار كاهش یافت، از بین ببرند و از سكوی كنونی حدود دو میلیارد دلار به افق سالانه 10 میلیار دلار برسند.
از سوی دیگر، در مذاكرات سه روزه هیات 75 نفری اقتصادی ایران و همتایان روسی در قالب كمیسیون مشترك همكاری های دو كشور كه سال گذشته در مسكو برگزار شد، مجموعه اسناد 40 میلیارد دلاری توسعه روابط اقتصادی، صنعتی و بازرگانی تهیه شده در 22 آبان ماه امضا شد.
«ایگور شووالف» معاون نخست وزیر روسیه در این باره گفته است: پرونده روابط تهران و مسكو به گونه مستقیم زیر نظر پوتین پیگیری می شود كه توصیه ها و دستورهای لازم را برای توسعه همكاری ها ارائه می كند.
«مهدی سنایی» سفیر ایران در روسیه نیز در این باره تاكید كرد كه ظرفیت مبادلات تجاری دو كشور بسیار بیش از حد كنونی (حدود دو میلیارد دلار) است و اجرایی شدن توافق ها به راحتی می تواند رقم مبادلات را در سال های آینده به 10 میلیارد دلار افزایش دهد.
ایران و روسیه همچنین توافق كرده اند برای افزایش روابط اقتصادی و صنعتی دوجانبه، پروژه های مشتركی را در بخش های نیروگاه اتمی، نیروگاه های غیر هسته ای، شبكه برق، ریلی، صنعت، ماشین سازی، نفتی و گازی، گردشگری و بهداشت اجرا كنند و همچنین در حوزه تجارت محصولات كشاورزی، باغی و آبزیان بیشتر تمركز داشته باشند.
«دیمیتری راگوزین» معاون امور دفاعی و صنایع هوا فضای نخست وزیر روسیه نیز در باره بخش های دیگر همكاری های دو كشور گفته است: روابط ایران و روسیه در شرایط كنونی آماده پیشرفت و جهش است و با توجه به این قابلیت، پیش بینی رشد همكاری های صنعتی نیز منطقی است.
از سوی دیگر، افزایش همكاری های دو جانبه ایران و روسیه، سبب تداوم مواضع دو كشور در امور منطقه ای از جمله ادامه روند حل سیاسی بحران سوریه، عراق، یمن و همچنین لزوم تشكیل ائتلاف گسترده بین المللی ضد تروریسم شده است.
همزمان با تحولات رو به پیشرفت در روابط دو كشور، روسیه 10 روز پیش با تحویل نخستین محموله سامانه پدافند موشكی اس 300 كه قرارداد آن سال 2007 بین تهران و مسكو امضا و بخشی از ارزش آن نیز توسط ایران پرداخت شده بود، با هدف بستن این پرونده 9 ساله، اعلام كرد كه انتقال بقیه مجموعه های این جنگ افزار تا پایان سال 2016 امضا خواهد شد.
اس-300 پی ام او یكی از قدرتمندترین سامانه های موشك های زمین به هوای قابل استفاده در تمامی ارتفاع ها به شمار می رود كه توانایی ردیابی همزمان 100 هدف و درگیری با 12 پرنده دشمن را دارد.
اروپام 1516

سرخط اخبار جهان