۹ اسفند ۱۳۹۴، ۱۲:۰۰
کد خبر: 81982896
T T
۰ نفر
انتخابات مجلس دهم در استان يزد؛ پايان رقابت ، آغاز رفاقت

يزد - ايرنا - ملت ايران بار ديگر يك امتحان و آزمون سخت پشت سر گذاشت و مردم مومن و هوشيار دارالعباده يزد نيز در اين آزمون دوباره با بيداري كامل و مشاركت بالا برگ زرين زيبايي در تاريخ كشور از وفاداري به اسلام و انقلاب به يادگار گذاشتند.

به گزارش ايرنا ، دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي همزمان با پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري روز جمعه هفتم اسفند ماه 1394 از ساعت هشت صبح با حضور چشمگير مردم شروع و تا آخر شب به پايان رسيد.
در دهمين دوره انتخابات مجلس بيش از 12 هزار نفر ثبت نام كرده بودند كه در سه مرحله بررسي صلاحيت ها توسط هيات هاي اجراي، هيات هاي نظارت و شوراي نگهبان 6 هزار و 230 تائيد صلاحيت شدند.
تعداد داوطلبان تائيد صلاحيت شده مجلس دهم از كل داوطلبان ثبت نام كننده در انتخابات مجلس نهم بيشتر است لذا در مجموع تعداد تائيد صلاحيت شدگان داوطلبان انتخابات مجلس دهم در مقايسه با دوره هاي پيشين انتخابات، ركوردي چشمگير داشته است.
جمعيت واجد شرايط در كشور براي راي دادن در دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري 54 ميليون و 915 هزار و 24 نفر است .
استان يزد نيز در اين دوره 665 هزار و 504 نفر واجد راي دادن داشت كه از اين تعداد 52 هزار و 115 نفر مربوط به حوزه اردكان ، 86 هزار و 417 نفر مربوط به حوزه تفت و ميبد ، 121 هزار و 293 نفر مربوط به حوزه هاي مهريز، ابركوه ، بافق ، بهاباد و خاتم و 405 هزار و 679 نفر هم مربوط به حوزه يزد و اشكذر است.
در اين دوره از انتخابات 54 نفر در استان يزد براي كسب چهار كرسي سبز مجلس شوراي اسلامي با هم رقابت كردند.
درصد مشاركت مردم استان در اين دوره از انتخابات بيش از 74 درصد اعلام شده كه در مجموع حوزه هاي چهارگانه استان مشاركت مردم اردكان در انتخابات اين دوره 80.17 درصد، در حوزه تفت و ميبد 84.08 درصد، در حوزه انتخابيه مهريز، بافق، بهاباد، خاتم و ابركوه حدود 95 درصد و در حوزه يزد و اشكذر قريب 65 درصد اعلام شده است.
مشاركت در اين دوره نسبت به دوره قبل انتخابات مجلس شوراي اسلامي در كل استان هفت درصد افزايش نشان مي دهد.
با اتمام شمارش آرا در حوزه انتخابيه يزد و صدوق از ميان 23 نامزد حاضر در صحنه رقابت ها مهندس سيد ابوالفضل موسوي از مجموع 264 و 481 هزار راي ماخوذه با 124هزار و 448 رأي يعني 47درصد آراء بر كرسي نمايندگي نشست.
موسوي نامزد شوراي مشورتي اصلاح طلبان و اعتداليون و حاميان دولت بود كه در رقابت با محمدصالح جوكار نماينده دوره نهم و نامزد ائتلاف بزرگ اصولگرايان پيروز شد تا بر كرسي سبز مجلس تكيه زند.
از ميان 12 نامزد انتخاباتي در حوزه انتخابيه ميبد و تفت ، دكتر كمال دهقاني فيروزآبادي ديپلمات وزارت امور خارجه با كسب 27480 راي از مجموع 72 هزار و 666 راي ماخوذه (68هزار و 334 راي صحيح) يعني 40.21درصد مجموع آراء حوزه انتخابيه توانسته با فاصله زياد از نفر دوم يعني حجت الاسلام روانبخش نامزد ائتلاف اصولگرايان برگزيده شود.
در حوزه انتخابيه اردكان در رقابت چهار نامزد انتخاباتي، محمدرضا تابش با كسب 66 درصد آراي اين حوزه ( 25 هزار و 571 رأي از مجموع 39هزار و 665 رأي صحيح شمارش ‌شده) براي پنجمين بار راهي مجلس شوراي اسلامي شد ؛ وي رئيس فراكسيون اقليت اصلاح طلبان مجلس در دوره هشتم و نهم بود.
وي در دوره نهم توانسته بود 69درصد آراء مردم اين حوزه را كسب كند اما در دوره دهم 3 درصد ريزش آرا داشته است.
در حوزه انتخابيه مهريز نيز كه شامل پنج شهرستان است از ميان 15 نامزد تاييد حاضر در صحنه رقابت انتخاباتي محمدرضا صباغيان در مجموع 27483 راي و محمدرضا بابايي 22141 راي را در اين دوره كسب كرده اند كه بر اين اساس انتخابات به دور دوم كشيده است.
دور دوم انتخابات براساس اعلام وزارت كشور اواخر فروردين ماه يا اوايل ارديبهشت ماه سال آينده برگزار خواهد شد.
در انتخابات دوره نهم مجلس شوراي اسلامي ميزان مشاركت 67.8درصد اعلام شده بود كه نسبت به دوره دهم 7درصد كمتر بوده است.
در دوره نهم پس از اتمام شمارش آرا كه 43 هزار راي نسبت به دوره دهم كمتر بود محمدصالح جوكار از ميان 16نامزد توانسته بود با 79هزار و 401راي برنده رقابت شود اما در دوره دهم با وجود افزايش آرا نسبت به دوره نهم در رقابت با سيدابوالفضل موسوي بيوكي از راهيابي به مجلس بازماند ضمن آنكه ميزان آراء نماينده منتخب يزد در دوره دهم 45 هزار راي افزايش نشان مي دهد.
در دوره دهم آمارها بيانگر افزايش 10درصدي ميزان آراي ماخوذه نسبت به دوره نهم در حوزه يزد و اشكذر است.
در حوزه اردكان هم تابش با كسب 66 درصد آرا به عنوان اصلح طلبان و اعتدال وتوسعه حاميان دولت با 30درصد آراي بيشتر نسبت به دكتر حسيني نژاد نامزد ائتلاف بزرگ اصولگرايان به مجلس راه يافت. در اين حوزه دو نامزد ديگر تنها 10درصد آرا را كسب كردند البته ميزان مشاركت نسبت به دوره نهم 2 درصد كاهش و ميزان آراء نماينده منتخب هم نسبت به دوره قبل 3 درصد كاهش يافته است.
در دوره دهم در حوزه تفت و ميبد دهقاني فيروزآبادي نسبت به نماينده دوره قبل كه مرحوم يحيي زاده بود دو هزار راي بيشتر داشته است؛ ضمن آنكه در دوره نهم ميزان مشاركت در اين حوزه با 58 هزار و 83 رأي ، 73.5درصد (در ميبد 76.5 درصد و در تفت درصد71) بود كه مرحوم حجت الاسلام يحيي زاده نماينده بود ولي در ميانه دوره از دنيا رفت و تاكنون با كفالت نماينده يزد و اشكذر اداره شده است.
در دوره نهم مرحوم يحيي زاده 25 هزار و 382 رأي كسب كرده بود.
در حوزه مهريز (شامل مهريز، بافق ، ابركوه ، خاتم و بافق ) كه صباغيان و بابايي را در مرحله دوم دارد در چند دوره هشتم و نهم نيز انتخابات به مرحله دوم كشيده شده بود .
در دوره نهم حجت الاسلام دخيل عباس زارع زاده با 24 هزار و 419 رأي يعني 24درصد آرا و كاظم فرهمند ( نماينده دوره هشتم ) هم با 23 هزار و 419 رأي يعني 24درصد آرا بايد براي احراز كرسي خانه ملت از سوي مردم در مرحله دوم با هم رقابت كردند كه در نهايت هم زارع زاده توانست از مجموع 88 هزار و 294 راي مأخوذه حوزه انتخابيه مهريز ، بافق ، بهاباد ، خاتم و ابركوه در مرحله دوم در ارديبهشت سال 1391، 44 هزار و 271 راي يعني اكثريت آرا (50 درصد ) را كسب كرد و كاظم فرهمند هم تنها با 923رأي از رسيدن به كرسي سبز مجلس براي دومين بار بازماند.
در اين حوزه فرهمند (نامزد دوره نهم و دهم) در دوره هشتم نيز در رقابت با محمد شيخ شاب بافقي به مجلس راه يافته بود.
به هر حال اميدواريم با پايان يك دوره ديگر از انتخابات و رقابت شيرين و فشرده نامزدها با هم از امروز كه نتايج اعلام شده بار ديگر رفاقت ها مشهود شده و با توجه به نظرات بزرگان استان همچون امام جمعه محترم يزد همه نامزدهايي كه از ابتدا در اين انتخابات ثبت نام كردند و از رقابت جا مانده يا از رسيدن به مجلس بازماندند عقب ننشسته و با ارائه ايده هاي خود ، منتخبان مردم را در پيشرفت و توسعه استان ياري رسانند.
1968/8068

سرخط اخبار استان‌ها