۲۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۰۵
کد خبر: 81964256
T T
۰ نفر
جهانگیری: كسانی باید شرمنده باشند كه فساد را نهادینه و بابك زنجانی درست كردند

تهران- ایرنا- معاون اول رئیس جمهوری یكی از اولین مصوبات دولت تدبیر و امید را لغو مصوبه فروش ١٦٧٠ هزار متر مربع از پارك پردیسان دانست و گفت: آنهایی باید شرمنده باشند كه جسورانه مصوب كردند تا این پارك فروخته شود، ده ها فساد را نهادینه و بابك زنجانی درست كردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، اسحاق جهانگیری صبح دوشنبه در هفدهمین همایش ملی معرفی واحد های صنعتی و خدماتی سبز كه در سالن همایش های سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، این مطلب را بیان كرد.
معاون اول رئیس‌جمهوری با ابراز تاسف از اینكه برخی گفته‌اند دولت در انعكاس یكی از شاخص‌های اقتصادی در سه ماهه گذشته تعلل داشته و باید از این بابت شرمنده باشد، گفت: البته تذكر لازم است و ما به دنبال شفافیت هستیم تا آمار مورد نیاز مردم را در اختیارشان قرار دهیم اما كسانی كه این تعابیر را به كار می‌برند، خودشان باید شرمنده اقداماتی باشند كه كشور را به دست ویرانی می‌سپرد.
جهانگیری ادامه داد: در سال جاری كه نفت از 100 دلار به 25 دلار كاهش یافت، كشورهای منطقه با پولی كه در سال‌های گذشته از نفت 100 دلاری ذخیره كرده بودند، كشورشان را اداره كردند، اما باز هم با شوك‌های اقتصادی روبه‌رو شدند و قیمت ارزشان تا 70 درصد جابه‌جا شد.
وی افزود: اما آقایان در كشور ما كل پول نفت را بردند، خرج كردند و بدهی‌های سنگین به بار آوردند و یك دولت بدهكار به جا گذاشتند كه در برخی آمارها گفته می‌شود 380 هزار میلیارد تومان بدهی دارد.
معاون اول رئیس جمهوری گفت: كسانی باید شرمنده باشند كه 22 میلیارد دلار پول مملكت را به بهانه تعادل قیمت ارز در دبی و استانبول با قیمت پایین به خارجی‌ها فروختند.
جهانگیری افزود: كسانی باید شرمنده باشند كه 17 هزار میلیارد تومان را ظرف یك ماه نیم بدون مجوز از منابع بانك مركزی برداشت كرده‌اند.
معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینكه كسانی باید شرمنده باشند كه فساد را در كشور نهادینه كردند، افزود: كسانی باید شرمنده باشند كه بابك زنجانی درست كردند و دكل نفتی را گم كردند.

**محیط زیست موضوعی زینتی و فانتزی نیست
جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع محیط زیست اشاره كرد و گفت: امروز مساله محیط زیست موضوعی درون‌كشوری، زینتی و فانتزی نیست بلكه مسایل زیست‌محیطی، امروز به یك مساله مهم ملی، منطقه‌ای و جهانی تبدیل شده است.
وی با اشاره به این كه هیچ طرح بزرگ و متوسطی اجرا نمی شود مگر این كه به تایید مجاری ذیربط و محیط زیست برسد، گفت: بدون ملاحظات زیست‌محیطی هیچ طرحی در كشور اجرا نمی‌شود.
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد كه رشد اقتصادی وقتی مستمر و پایدار است كه مسایل زیست‌محیطی را به صورت كامل رعایت كند.
جهانگیری تصریح كرد: جدی‌ترین چالش بشر در قرن بیستم مساله محیط‌ زیست است و شاید در آینده مساله محیط ‌زیست در كشورها با اقدامات تنبیهی و تشویقی شدیدتری دنبال شود.
وی شرایط اقلیمی كشور را شرایطی ویژه خواند و گفت: در سالهای اخیر با كمبود آب و خشكسالی‌های مستمر، از بین رفتن تالاب ها، دریاچه ها، باتلاق ها، بركه ها و نیز نشست دشت ها روبرو بوده‌ایم كه صدمات فراوانی وارد كرده است.
معاون اول رئیس جمهوری موضوع آلودگی هوا در كلانشهرها را هم از دیگر چالش‌های زیست‌محیطی كشور نام برد و گفت: خوشبختانه اراده جدی برای حل مشكلات زیست‌محیطی شكل گرفته است كه اصلی‌ترین آن سیاست‌های كلی زیست‌محیطی كشور توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده و برای همه دستگاه‌های دولتی و خصوصی و قوای سه‌گانه الزام‌آور است.
جهانگیری با تاكید بر این كه سازمان محیط ‌زیست پیگیر اجرای این سیاست‌ها به عنوان سیاست های بالا دستی است، گفت: تفاوت این دولت با دولت‌های گذشته در پیگیری سیاست‌های كلی این است كه به محض ابلاغ سیاست‌های كلی، موارد مربوط به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ و به طور جدی مورد پیگیری قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینكه دولت قدم‌های بسیاری بزرگی در حوزه محیط زیست برداشته و برمی‌دارد، تصریح كرد: از مهمترین دغدغه‌های بخش صنعت، نیروگاه‌های بزرگ اطراف شهرهاست كه در زمینه تامین سوخت گازی آنها اقدام كردیم و در این رابطه سال 93 نسبت به سال 92، سی و هشت درصد رشد داشته است.
معاون اول رییس جمهوری گفت: در دولت تصویب كردیم تا كانون‌های اصلی ایجاد آلودگی هوا در كلانشهرها را شناسایی كنیم. موضوع خودروهای فرسوده و جایگزینی آنها مورد توجه ویژه ای قرار گرفت و تلاش كردیم سوخت مورد نیاز خودروها متناسب با استاندارد یورو چهار باشد.
جهانگیری با بیان اینكه ایران جزو كشورهایی است كه مسیر توسعه را باید به طورجدی دنبال كند، افزود: اصلی‌ترین چالش‌های پیش‌روی ما بیكاری، رفاه مردم، اقتدار اقتصاد ایران و جایگاه كشور از بعد توانمندی‌های اقتصادی، امنیتی و سیاسی در منطقه و بین‌الملل است كه باید فضایی برای افزایش اشتغال، رفاه مردم و اقتدار كشور ایجاد شود.
وی ادامه داد: باید بدانیم كه رشد اقتصادی زمانی مستمر و پایدار است كه مسایل زیست‌محیطی به طور كامل رعایت شود.
معاون اول رئیس‌جمهوری تصریح كرد كه به دلایل متعدد، به دنبال استقرار توسعه همه‌جانبه و پایدار در كشور هستیم و گفت: لازمه حركت به سمت توسعه پایدار این است كه به مسایل زیست‌محیطی توجه ویژه شود همچنین در توسعه پایدار می بایست حقوق همه نسل‌ها لحاظ شود.
جهانگیری در پایان گفت: جدیت و پیگیری سركار خانم ابتكار در مسائل زیست‌محیطی و حمایت‌های نهادهای مردم‌نهاد در این حوزه از سرمایه‌های بزرگ دولت هستند تا با پشتوانه آنها شعار دولت محیط‌ زیستی عملی شود.
در این همایش به تعدادی از واحد های صنعتی و خدماتی سبز، لوح تقدیر و نشان اهدا شد.
سیام**١٤٩٧**1429

سرخط اخبار سیاست