۲۰ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۳۴
کد خبر: 81956310
T T
۰ نفر
درباره قرارداد كرسنت بزودی سخن می‌گویم/مخالفت با كارت بنزین و دونرخی شدن سوخت

تهران- ایرنا- وزیر نفت تاكید كرد درباره قرارداد كرسنت بزودی سخن می گوید و افزود: شاید پیش یا پس از برگزاری انتخابات پیش رو، درباره ابعاد این موضوع، بحث های خود را مطرح كنم.

«بیژن نامدار زنگنه» سه ‌شنبه در نشست خبری به مناسبت دهه فجر اضافه كرد: در یك نشست خبری محدود كه با حضور رسانه های موافق و مخالف مانند ایرنا، فارس و تسنیم برگزار می شود، نظر خود را بیان می كنم.
وی تاكید كرد بالاترین مرجع تعیین كننده درباره منافع ملی، شورای عالی امنیت ملی است و افزود: برخی منتقدان با وجود اطلاع از مصوبه این شورا درباره این موضوع صحبت می كنند.
وزیر نفت اضافه كرد: من به دلیل مصوبه شورای عالی امنیت ملی سكوت كرده ام كه این سكوت به من ضربه زده است.
زنگنه از بیان مطالب مخالف منافع ملی انتقاد كرد و ادامه داد: طرف مقابل از برخی سخنان مخالفان در داخل كشور سوءاستفاده و ادعاهای تازه ای را مطرح می كند.
وزیر نفت گفت: بر این اساس ادعاهایی درباره خسارت 50 میلیارد دلاری قراردادهای كرسنت بیان می شود كه درست نیست. طرف خارجی در قرارداد كرسنت، ٥٠٠ میلیون دلار نیز خسارت ندیده است.

**موافق ادامه استفاده از كارت سوخت نیستم
زنگنه تاكید كرد «موافق ادامه استفاده از كارت سوخت بنزین نیستم» و گفت: به نظر من این كار هیچ توجیهی ندارد.
وی اعلام كرد دولت درباره قیمت بنزین هنوز تصمیمی نگرفته و هیچگونه بحثی در این باره نشده است.
این مقام مسئول گفت ادامه استفاده از كارت‌های سوخت بنزین هزینه زیادی را به كشور تحمیل می‌كند.
زنگنه افزود: برخی اعضای دولت تداوم استفاده از این كارت‌ها را خواستارند و می‌گویند اطلاعات فراوانی از طریق آنها جمع‌آوری می شود اما به نظر من این كارت‌ها كاربردی ندارند.
وی ادامه داد: در صورت استفاده از این كارت‌ها، اطلاعات سودمند تازه ای جمع‌آوری نمی شود و فقط پول اضافی برای نگاه داشتن این سامانه و كارت‌های سوخت بنزین هزینه خواهیم كرد.
زنگنه گفت: برخی پیشنهاد كرده‌اند در صورت استفاده نكردن از كارت سوخت شخصی، هزینه‌ای اضافه از رانندگان گرفته شود كه به نظر من نادرست است زیرا سبب فساد می‌شود.
زنگنه ادامه داد: البته هنوز من تصمیم نهایی را نگرفته و پیشنهادها را به دولت ارائه كرده‌ام تا دولت نظر نهایی را اعلام كند.
وزیر نفت اضافه كرد: با هر كاری كه سبب دونرخی‌شدن نرخ سوخت شود، مخالفم زیرا باعث بروز مشكل می شود. البته كارت سوخت گازوئیل همچنان استفاده می شود.

**سرمایه گذاری 200 میلیارد دلاری در صنعت نفت
وزیر نفت اعلام كرد به 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت نفت نیاز است و افزود: در بخش بالادستی صنعت نفت (شامل توسعه میدان های مشترك و افزایش ضریب بازیافت) 130 میلیارد دلار و در بخش پایین دستی مانند پتروشیمی و پالایشگاه به ٧٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است.
زنگنه گفت: منابع داخلی برای تامین این مقدار سرمایه كافی نیست و باید از منابع خارجی استفاده كنیم و بر این اساس، به دنبال جذب سرمایه گذاری های تازه از خارج كشور هستیم.
وی اعلام كرد مدل تازه قراردادهای نفتی برای جذب سرمایه گذاری های جدید تدوین شده است و اضافه كرد: رقابت سنگین در منطقه برای جذب سرمایه گذاری در صنعت نفت وجود دارد و ایران نیز باید بتواند سرمایه های مورد نیاز را جذب كند.

**تكمیل پارس جنوبی با 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری
وزیر نفت در تشریح وضع توسعه فازهای میدان گازی پارس جنوبی گفت: برای شتاب بخشیدن به توسعه فازهای پارس جنوبی و جبران عقب ماندگی های گذشته، به اولویت بندی ١٧ فاز در حال توسعه پارس جنوبی اقدام كردیم.
به گفته زنگنه، بدین ترتیب هفت فاز در گروه فازهای اولویت اول و 10 فاز در اولویت بعد قرار داده شده است و روی تكمیل توسعه هفت فاز اولویت دار تمركز كرده ایم.
وی اضافه كرد: بر این اساس پارسال فاز ١٢ پارس جنوبی (معادل سه فاز عادی) را به بهره برداری رساندیم و امسال نیز فازهای 15 و 16 افتتاح شدند.
وزیر نفت اعلام كرد دولت یازدهم از افتتاح فازهای تكمیل نشده پارس جنوبی خودداری كرده است و گفت: فاز 17 پارس جنوبی نیز اكنون از گاز قرضی فازهای 6،7 و 8 و فاز 18 نیز با گاز برداشت شده از سكوی دریایی در حال فعالیت است.
زنگنه ادامه داد: اوایل سال 1395 نیز فازهای ١٧ و ١٨ به طور رسمی افتتاح می شود و در صورت رفع مشكل مالی تا پایان امسال فازهای 19، 20 و 21 نیز به بهره برداری می رسد.
وی تاكید كرد تا پایان دولت یازدهم فازهای باقیمانده پارس جنوبی بجز فاز 14 به بهره برداری می رسد و گفت: با افتتاح این فازها، دغدغه عقب ماندگی از كشور قطر در تولید گاز از میدان پارس جنوبی برطرف می شود.
وزیر نفت یادآوری كرد توسعه فازهای پارس جنوبی در دوران سخت تحریم و در زمانی انجام شد كه به دلیل كاهش قیمت نفت با مشكل كمبود منابع مالی روبرو بودیم.
وی اضافه كرد: برای توسعه فازهای باقیمانده پارس جنوبی به ٣٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است.

**افزایش ظرفیت پالایش نفت كشور به 3.2 میلیون بشكه در روز
زنگنه در ادامه به برنامه های وزارت نفت اشاره كرد و گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، ظرفیت پالایش نفت خام كشور تا پایان برنامه پنجساله ششم توسعه به سه میلیون و 200 هزار بشكه در روز افزایش می یابد.
وزیر نفت همچنین به افزایش كیفیت بنزین و گازوئیل اشاره كرد و افزود: اكنون میزان تولید بنزین یورو 4 كشور به 24 میلیون لیتر در روز رسیده است، در حالی كه در آغاز دولت یازدهم نزدیك به دو میلیون و 500 هزار لیتر در روز بود.
زنگنه درباره افزایش كیفیت گازوئیل نیز گفت: گازوئیل نیز با ١٠ هزار پی پی ام گوگرد در كشور تولید می شد كه اكنون میزان آن به 50 پی پی ام كاهش یافته است.
وی با بیان اینكه با افتتاح فاز یك پالایشگاه ستاره خلیج فارس بزودی واردات بنزین متوقف می شود، اضافه كرد: پیشرفت روند ساخت این پالایشگاه به ٩٠ درصد رسیده و پیش بینی شده است در سال آینده دو فاز آن به بهره برداری برسد.
وزیر نفت با بیان اینكه این پالایشگاه بنزین یورو 4 و 5 تولید خواهد كرد، ادامه داد: این پالایشگاه كه به عنوان بزگترین طرح پالایشی كشور شناخته می شود تا پایان دولت یازدهم در مدار فعالیت قرار خواهد گرفت.
وی گفت: پروژه های پالایشی سیراف، جاسك و آناهیتا از جمله طرح های پالایشگاهی كشور هستند كه با بهره برداری از آنها خام فروشی میعانات گازی متوقف می شود.

**گازرسانی به ٨٠٠ هزار خانوار روستایی در یك سال گذشته
وزیر نفت در ادامه به توسعه شبكه گازرسانی در كشور اشاره كرد و افزود: در یك سال گذشته به ٨٠٠ هزار خانوار روستایی گازرسانی شده است.
وی به اجرای طرح گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان اشاره كرد و ادامه داد: اجرای این طرح های گازرسانی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی و عدالت بوده است.

**طرح وزارت نفت برای مبارزه با قاچاق سوخت
وزیر نفت در ادامه گفت وگو با خبرگاران به برنامه های وزارت نفت برای مقابله با قاچاق سوخت اشاره كرد و گفت: توزیع گازوئیل به خودروهای دیزلی از مهرماه امسال بر اساس پیمایش و اطلاعات بارنامه انجام شده و این امر كاهش مصرف روزانه حدود چهار تا پنج میلیون لیتری این سوخت را سبب شده است.
به گفته زنگنه، امسال میانگین كاهش روزانه مصرف گازوئیل كشور نزدیك به هفت میلیون لیتر بوده كه بخشی از آن به علت اجرای طرح پیمایش است.

**وضعیت پرداخت بدهی متهم بزرگ نفتی
وزیر نفت درباره مبارزه با فساد نیز گفت: فساد معروف دیگری نیز وجود دارد و نمی خواهم نام آن را ببرم.
زنگنه اضافه كرد: متهم در چند سال گذشته بارها اعلام كرده است قصد دارد هفته آینده بدهی خود را بپردازد، اما با گذشته این سال ها هنوز، هفته آینده مورد نظر وی سر نرسیده است.

**طلب نفتی چهار میلیارد دلاری ایران
وی درباره طلب های نفتی ایران گفت: ایران از شركت های یونانی، شركت انگلیسی- هلندی رویال داچ شل و شركت ساراس ایتالیا نزدیك به چهار میلیارد دلار طلب دارد.
وزیر نفت خبر داد شركت های شل و ساراس برای پرداخت بدهی های خود آماده اند و افزود: شركت های یونانی به دلیل بحران مالی، مشكلاتی در پرداخت بدهی خود دارند و بر این اساس تصمیم گرفته شد بدهی آنها قسط بندی شود. اكنون در حال مذاكره درباره جدول زمان بندی و جزئیات پرداخت اقساط هستیم.
وی اعلام كرد فرایند پرداخت بدهی هند، چین، ژاپن، كره جنوبی و امارات آغاز شده است و گفت: بدهی این كشورها مربوط به بانك مركزی است و این بانك باید مشكل های خود را در این زمینه برطرف كند.

** طرح عربستان برای جلوگیری از سرمایه گذاری در ایران
زنگنه به طرح برخی كشورهای منطقه برای جلوگیری از سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت ایران اشاره كرد و گفت: این كشورها اعلام كرده اند قصد دارند سهم شركت های نفتی خود را بفروشند.
وی افزود: بررسی ها نشان می دهد هدف اصلی این كشورها كاهش دادن رغبت و انگیزه سرمایه گذاران خارجی به طرح های صنعت نفت ایران در پساتحریم است.
زنگنه تاكید كرد منابع داخلی برای توسعه طرح های صنعت نفت كافی نیست و باید به سراغ منابع خارجی نیز رفت.
وی افزود: با وجود اینكه قرار شده است 15 تا20 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی به صنعت نفت اختصاص یابد، اما این مبلغ پاسخگوی نیازهای ما نیست.

** وجود مشكلات بانكی و بیمه ای بر سر راه افزایش صادرات نفت
زنگنه درباره افزایش 500 هزار بشكه‌ای تولید و صادرات نفت در پساتحریم، گفت: یخ‌های عمیق تحریم هنوز آب نشده است و باید منتظر ماند.
وزیر نفت با بیان اینكه اكنون ایران مشتری برای نفت خود دارد، افزود: در همین زمینه قراردادهایی نیز بسته است، البته مشكلات بانكی و بیمه حمل و نقل باقی است كه مربوط به تحریم‌ها نیست.
زنگنه اضافه كرد: برخی بانك ها به دلیل صحبت هایی كه شده و جریمه هایی كه در گذشته شده اند، هنوز در برقراری ارتباط با ایران نگرانی و ترس دارند.
وی تاكید كرد: با وجود همه این مسایل، از اواسط ماه فوریه (بهمن ماه) افزایش صادرات نفت ایران شروع شده است.

**افزایش تولید میدان های نفتی غرب كارون به 300 هزار بشكه
وزیر نفت با بیان اینكه وزارت نفت در پی افزایش تولید و صادرات نفت خام است، گفت: با توسعه میدان های مشترك و افزایش ضریب برداشت تولید نفت و صادرات نفت خام افزایش می یابد.
زنگنه با بیان اینكه از اولویت های وزارت نفت، توسعه میدان های غرب كارون است، افزود: ظرفیت تولید آنها در ابتدای فعالیت دولت یازدهم 50 تا 60 هزار بشكه در روز بود كه قصد داریم تا پایان كار دولت به روزانه ٣٠٠ هزار بشكه افزایش دهیم.
وی ادامه داد: همچنین با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی میزان تولید و صادرات میعانات گازی نیز بالا می رود.

**تولید ٢٢ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی تا سال 1396
وزیر نفت درباره توسعه صنعت پتروشیمی نیز گفت: ارزش تولید محصولات پتروشیمی در آغاز فعالیت دولت یازدهم بر پایه قیمت های سال ١٣٩٠، ١٦ میلیارد دلار بود.
زنگنه با بیان اینكه امسال ارزش تولید این محصولات به ١٨ میلیارد دلار می رسد، افزود: با اجرای طرح های جدید صنعت پتروشیمی تا پایان سال ٩٦، ارزش تولید محصولات پتروشیمی به بیش از ٢٢ میلیارد دلار خواهد رسید.
وی ادامه داد: با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی مانند فازهای 15 تا 18 خوراك اتان كه در مجتمع پتروشیمی مصرف می شود، افزایش می یابد و در نتیجه ظرفیت تولید آنها بالا می رود.
اقتصام(3)**2022**3053**2023**1561**1961
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد