۱۸ بهمن ۱۳۹۴، ۱۷:۱۱
کد خبر: 81953430
T T
۰ نفر
دیوار مهربانی، برگی جدید در دفتر مشتركات ایران و پاكستان

اسلام آباد - ایرنا - 'دیوار مهربانی' به عنوان یكی از زیباترین نمادهای همنوع دوستی و ابتكاری انسان دوستانه، با استقبالی گسترده در سراسر پاكستان مواجه شده و رشد این پدیده در این كشور، این روزها به یكی از جذاب ترین سوژه ها برای رسانه های پاكستان تبدیل شده است.

رسانه های پاكستان كه خوب می دانند مردم از شنیدن و دیدن و خواندن خبرهای مربوط به حوادث ناخوشایند، تحولات سیاسی روزمره و كسل كننده، ترور و انفجار و فقر و ... خسته شده اند، با پرداختن به پدیده ای زیبا و نو در این كشور به نام 'دیوار مهربانی'، سوژه ای بكر و جذاب برای مخاطبان خود یافته اند.
روزهای گذشته اخباری در رسانه های پاكستان مبنی بر اقدام برخی افراد خلاق و نوع دوست در ایده گرفتن از دیوارهای مهربانی در ایران و رواج دادن این پدیده زیبای اجتماعی و انسانی در شهرهای پیشاور و كراچی، باعث شد تا این خبرها در شبكه های اجتماعی نیز به سرعت پخش شود و حالا مردم لاهور هم به ایجاد دیوارهای مهربانی در شهرشان روی آورده اند.
تعدادی از دانشجویان خوش ذوق دانشگاه پنجاب به عنوان یكی از بزرگترین دانشگاه های پاكستان در شهر لاهور، با ایده گرفتن از دیوارهای مهربانی در ایران، اقدام به ایجاد دیوار مهربانی كرده اند و روی آن هم با قلم درشت، هم به زبان اردو و هم به زبان انگلیسی، عبارت 'دیوار مهربانی' را نوشته اند.
جالب اینكه به دلیل قرابت های فراوان میان زبان فارسی و زبان اردو و از آنجا كه زبان فارسی مادر زبان اردو شناخته می شود، معادل عبارت 'دیوار مهربانی' به زبان اردو، دقیقا همان 'دیوار مهربانی' است.
این دانشجویان پاكستانی می گویند كه حركت دیوار مهربانی را از محوطه دانشگاه پنجاب در لاهور آغاز كردند و این حركت خیلی زود مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت. دانشجویانی از خانواده ها و اقشار مختلف كم درآمد و پردرآمد جامعه پاكستان، در این دانشگاه بزرگ حضور دارند و دانشجویانی كه لباس ها و وسایل قابل استفاده برای كمك به دیگران داشتند، از طریق این دیوار مهربانی، آن را در اختیار دوستان خود قرار دادند بدون اینكه نیاز به تماس مستقیم برای اینكار باشد.
حالا دیگر عبارت دیوار مهربانی برای بسیاری از مردم پاكستان غریبه نیست. روز به روز این پدیده زیبا در حال گسترش در پاكستان است.
بدون تردید، یكی از اصلی ترین دلایل رشد سریع پدیده دیوار مهربانی در پاكستان، نزدیك بودن فرهنگ و آداب و رسوم مردم دو كشور و وجود ریشه های مشترك عمیق نوع دوستی بین دو ملت ایران و پاكستان است.
اكنون می توان پدیده جدید دیوار مهربانی را نیز به فهرست بلند مشتركات مردم دو كشور همسایه افزود؛ مشتركاتی كه دین، تاریخ، فرهنگ و زبان را در بر می گیرد.
'دیوار مهربانی'، ابتكاری انسانی و اجتماعی كه پایه آن مدت نسبتان كوتاهی پیش در ایران گذاشته شد و خیلی زود به عنوان یك خلاقیت و اقدامی انسان دوستانه بازتابی جهانی پیدا كرد و مورد توجه و ستایش رسانه های جهان قرار گرفت، امتداد این دیوار حالا مرزهای ایران را درنوردیده و بعد از عبور چین، به پاكستان رسیده است.
آساق**1723

سرخط اخبار جهان