۱۹ دی ۱۳۹۴، ۱۳:۳۹
کد خبر: 81913239
T T
۰ نفر
روسیه مشاركت در خط آهن ایران- ارمنستان را بررسی می كند

مسكو - ایرنا - وزیر حمل و نقل روسیه از بررسی امكان مشاركت و سرمایه گذاری مسكو در طرح خط آهن ایران- ارمنستان خبر داد.

به گزارش ایرنا، دفتر مطبوعاتی دولت ارمنستان روز شنبه اعلام كرد: «ماكسیم سوكولف» وزیر حمل و نقل روسیه و رییس كمیسیون مشترك همكاری های اقتصادی و بازرگانی روسیه و ارمنستان، با «هویك آبرامیان» نخست وزیر ارمنستان در ایروان دیدار و دو طرف در خصوص همكاری های دو كشور و راه های توسعه آن و همچنین طرح های زیرساختی منطقه ای (در ارمنستان) و دورنمای اجرای این طرح ها گفت و گو و تبادل نظر كردند.
وزیر حمل و نقل روسیه در این رابطه به اهمیت طرح در حال بررسی خط آهن ایران- ارمنستان اشاره و آمادگی طرف روس را برای بررسی امكان مشاركت و سرمایه گذاری در این طرح منطقه ای اعلام كرد.
دو طرف همچنین در خصوص تسریع در مراحل ترخیص كالاها در گمرك ارمنستان و گرجستان در گذرگاه مرزی «ورخنی لارس» برای افزایش مبادلات بازرگانی ارمنستان و روسیه گفت و گو كردند.
طرح خط آهن ایران - ارمنستان كه از چند سال پیش مطرح شده است، شامل احداث 300 كیلومتر راه آهن میان دو كشور است.
بر اساس گزارش رسانه های ارمنستان، دولت این كشور در ماه اوت سال 2014 طرح خط آهن ایران-ارمنستان را تایید كرد.
هزینه این پروژه 3.5 میلیارد دلار برآورده شده كه در آن احداث 64 پل با مجموع طول 19.4 كیلومتر، 64 تونل با مجموع طول 102 كیلومتر و 27 ایستگاه قطار پیش بینی شده است.
بر اساس اطلاعات رسانه های روسی، زمان راه اندازی این طرح سال 2022 پیش بینی شده است. انتظار می رود با بهره برداری از خط آهن ایران -ارمنستان، سالانه 25 میلیون تن محموله از این طریق بین دو كشور مبادله شود.
اروپام*391 **1561**1517

سرخط اخبار جهان