دولت براي هر بيمار مبتلا به ايدز سالانه 10 ميليون تومان هزينه مي‌كند

تهران-ايرنا- رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكي گفت: بيش از 9 هزار بيمار مبتلا به ايدز در كشور داريم و دولت به طور متوسط براي درمان و مراقبت از هر يك از اين بيماران سالانه 10 ميليون تومان هزينه مي‌كند.

عباس صداقت روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ايرنا افزود: در پروتكل هاي درمان ايدز در كشور هم اكنون 26 قلم داروي تاييد شده سازمان بهداشت جهاني وجود دارد كه هفت قلم آن توليد داخل و 19 قلم وارداتي است.
HIV يا ويروس نقص سيستم ايمني بدن؛ عامل بيماري ايدز است؛ بعد از ورود اين ويروس به بدن كه از چهار طريق تزريق با سرنگ آلوده،ارتباط جنسي محافظت نشده با فرد ناقل، خون آلوده و مادر آلوده به جنين صورت مي‌گيرد، تا شش ماه دوره پنچره بيماري است و ممكن است آزمايش نيز وجود ويروس را نشان دهند. بعد از تشخيص ويروس، فرد اچ آي وي مثبت شناخته مي‌شود و هنوز بيمار نيست و فاز بيماري ممكن است تا 10 سال بعد از ويروس به بدن فرد شروع شود.
رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت ادامه داد: درمان و داروهاي جديد بيماري ايدز باعث شده كه اين بيماري ديگر يك بيماري مرگ آور و كشنده نباشد و با درمانهاي موجود اين بيماري اكنون به يك بيماري مزمن تبديل شده كه مبتلايان به آن در صورتي كه بيماري آنان به موقع تشخيص داده شود،درمان آنان به موقع شروع شود، درمان صحيح بگيرند و ماندگاري بر درمان داشته باشند، مي‌توانند مانند يك فرد عادي عمر كنند.
صداقت افزود: شروع فاز بيماري ايدز در بين افراد مبتلا به HIV با توجه به ميزان قدرت سيستم ايمني بدن، از فرد فرد ديگر فرق مي‌كند اما به محض تشخيص وجود ويروس در بدن اقدامات مراقبتي و درماني شروع مي‌شود.
وي گفت: مهمترين مسئله براي كنترل بيماري ايدز، تشخيص به موقع و شروع هر چه سريعتر اقدامات مراقبتي و درماني است تا قبل از تكثير زياد ويروس در بدن بتوان به افراد مبتلا كمك كرد تا بتوانند عمر طبيعي داشته باشند.
رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت افزود: هم اكنون چهار پروتكل درماني براي افراد مبتلا به ويروس ايدز يا افرادي كه وارد فاز بيماري شده‌اند، وجود دارد كه شامل افراد قبل از ورود به فاز بيماري و خط 1، 2 و 3 درمان براي افرادي است كه وارد فاز بيماري شده‌اند.
وي گفت: از بين حدود 9 هزار و 300 بيمار مبتلا به ايدز در كشور، بيشترين تعداد بيماران ايدز در ايران هم اكنون از پروتكل درمان خط دو استفاده مي‌كنند. هزينه‌هاي درمان و داروي هر يك از اين بيماران سالانه حدود 10 ميليون تومان است كه همه اين هزينه را دولت پرداخت مي‌كند.
صداقت افزود: كميته علمي مراقبت و درمان ايدز هر سال يكبار با توجه به اعلاميه‌هاي سازمان بهداشت جهاني، پروتكل هاي مراقبت و درمان اين بيماري را در كشور بازنگري مي‌كند.
وي گفت: كمپاني هاي دارويي بزرگ دنيا بر روي پروژه هاي مختلفي براي توليد داروي درمان ايدز فعاليت مي‌كنند اما هنوز دارويي درمان قطعي براي اين بيماري در دنيا معرفي نشده است.
بر اساس آخرين اعلام وزارت بهداشت هم اكنون 30 هزار و 183 نفر كشور به عفونت HIV/ايدز مبتلا هستند، از اين تعداد كه آمار تجمعي از سال 65 است، حدود هفت هزار و 387 نفر تاكنون جان خود را از دست داده اند و 9 هزار و 394 نفر وارد فاز بيماري شده‌اند.
سرنگ آلوده عامل ابتلاي 67 درصد كل مبتلايان بوده است، 18 درصد از طريق رابطه جنسي غير ايمن مبتلا شده‌اند و دو درصد موارد انتقال نيز از طريق مادر به جنين صورت گرفته است. عامل انتقال در 13درصد موارد نيز نامشخص است.
با توجه به انگ بيماري ايدز تعداد زيادي از افراد مبتلا به HIV در كشور ناشناخته مانده‌اند و بر اساس برآوردهاي موجود حدود 100 هزار نفر در كشور به اين ويروس مبتلا هستند كه حدود 70هزار نفر آنها ناشناخته مانده و مي‌توانند اين ويروس را به ديگران منتقل كنند.
طي سالهاي اخير الگوي انتقال جنسي HIV نسبت به روشهاي ديگر انتقال اين ويروس پيشي گرفته است.
اجتمام(4)**3063 ** 1418

سرخط اخبار جامعه