رئيس دانشگاه آزاد اسلامي مهاباد: توليد علم در ايران با شتاب فزاينده اي ادامه دارد

مهاباد- ايرنا- رئيس دانشگاه آزاد اسلامي واحد مهاباد با اشاره به نقش ايران در جهان اسلام در توليد علم گفت: توليد علم در ايران اسلامي با شتاب فزاينده اي همچنان ادامه دارد.

به گزارش ايرنا، صلاح خان احمدزاده روز سه شنبه در آيين گراميداشت هفته پژوهش و قدرداني از پژوهشگران برتر اين واحد دانشگاهي افزود: براي دستيابي به توسعه پايدار و رقابت در عرصه هاي جهاني و ادامه شتاب توليد علم در كشور بايد به امر پژوهش توجه ويژه اي شود.
وي توليد علم در سال گذشته ميلادي در ايران را 1.62 درصد اعلام كرد و گفت: هم اكنون ايران اسلامي در ميان كشورهاي اسلامي جهان رتبه نخست توليد علم را دار است.
خان احمدزاده با بيان پيشرفت هاي خوبي كه كشور در عرصه توليل علم و پژوهش در سال هاي اخير داشته است، گفت: باوجود اين پيشرفت ها ولي تنها 44 صدم درصد از توليد ناخالص داخلي كشور به امر پژوهش در كشور تخصيص يافته است كه در مقايسه با ديگر كشورهاي جهان اين رقم بسيار اندك است.
وي افزايش سهم تحقيق و توسعه در توليد ناخالص داخلي به سه درصد، ايجاد مراكز رشد بيشتر، ايجاد بازار فناوري و مراكز آينده نگر در بازار، كاربردي كردن تحقيقات دانشگاهي و افزايش سهم تحقيقات و توسعه در بودجه دولت را به 10 درصد از جمله راهكارهايي دانست كه براي تداوم شتاب بخشيدن به توليد علم در كشور ضروري است.
خان احمدزاده با انتقاد از نبود ارتباط بين صنعت و دانشگاه افزود: اين واحد دانشگاهي براي رفع اين نقيصه با سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي اقدام به عقد يك تفاهمنامه كرده ضمن آنكه در همين راستا با سازمان نظام مهندسي استان نيز در اين زمينه ارتباط هايي به وجود آمده است.
معاون پژوهش و فناوري دانشگاه آزاد اسلامي مهاباد نيز در اين جلسه با مهم بر شمردن امر پژوهش در دانشگاه ها گفت: از مجموع دو هزار و 473 مقاله ارائه شده در فاصله سال هاي 83 تا 94 توسط اعضاي هيات علمي و دانشجويان اين دانشگاه، يك هزار و 188 مورد در طول سال هاي 92 تا 94 بوده است.
اكبر قاسمي افزود: در اين واحد دانشگاهي تاكنون 270 پژوهش به انجام رسيده است و هم اكنون نيز 65 طرح پژوهشي در حال اجرا مي باشد.
وي كتابخانه اين دانشگاه را يكي از غني ترين كتابخانه هاي دانشگاهي در غرب كشور عنوان كرد و گفت: هم اكنون در كتابخانه اين واحد 104 هزار و 723 جلد كتاب در بيش از 35 هزار عنوان وجود دارد ضمن آنكه براي رفاه حال دانشجويان و پژوهش گران در دستيابي آنها به آخرين دستاوردها و يافته هاي علمي جهان بخش كتابخانه ديجيتالي اين دانشگاه نيز راه اندازي شده است.
در ادامه اين آئين از اعضاي هيات علمي برتر، پژوهشگران نمونه، دانشجويان كوشا و شماري از نخبگان بخش كشاورزي، صنعت و معدن اين شهرستان نيز با اهداي هدايايي قدرداني شد.
در پايان اين مراسم حاضرين با حضور در نمايشگاه دستاوردهاي علمي و پژوهشي اين واحد دانشگاهي آن را افتتاح كرده و مورد بازديد قرار دادند.
به گزارش ايرنا، به ‌منظور ترويج فرهنگ پژوهش در كشور، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري چهارمين هفته آذرماه را با توجه به نامگذاري 25 آذر ماه به نام روز پژوهش و فناوري به نام 'هفته پژوهش و فناوري' نام نهاده است.
در دانشگاه آزاد اسلامي مهاباد هم اكنون بيش از هفت هزار دانشجو در 136 رشته دانشگاهي از مقطع كارداني تا دكترا در حال تحصيل هستند.
6185/2093

سرخط اخبار استان‌ها