۲۷ آذر ۱۳۹۴، ۰:۴۴
کد خبر: 81883141
T T
۰ نفر
سازمان ملل در قطعنامه اي منابع تامين مالي داعش را هدف قرار داد

تهران - ايرنا - شوراي امنيت سازمان ملل روز پنجشنبه هشدار داده است برخي از كشورها از اجراي تحريم هايي كه از مدت ها قبل عليه داعش اعمال شده است، سرباز زده اند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از نيويورك، اين هشدار سازمان ملل همزمان با يك نشست بي سابقه وزيران دارايي براي تمركز جهاني بر قطع منابع تامين مالي داعش داده شده است .
15 كشور عضو شوراي امنيت به اتفاق هم قطعنامه اي را تصويب كرده اند كه تدابير موجود عليه منابع تامين مالي داعش را موردتوجه قرار داده و رهنمودهايي در مورد اجراي آنها در تلاش براي واداشتن كشورهاي بيشتري به اقدام عليه اين گروه ارائه مي دهد.
اين قطعنامه تقويت كننده يك اقدام شوراي امنيت در ماه فوريه است كه تجارت عتيقه جات سوريه را ممنوع و تهديد كرده است كه خريداران نفت عرضه شده از سوي داعش و جبهه النصره گروه وابسته به القاعده را مورد تحريم قرار مي دهد و از تمام كشورها مصرانه خواست از پرداخت باج بابت آدم ربايي به اين گروهها پرهيز كنند.
يك مقام آمريكايي به شرط عدم افشاي هويت خود گفت : ما پيش از اين ابزار زيادي از اين نوع در دست داريم و اكنون قصد داريم اين ابزارها را در كنار هم به كارگيريم، ولي آنچه اكنون بيش از همه به آن نياز داريم اين است كه كشورها كاري را كه از آنها انتظار مي رود، انجام دهند. '
اين قطعنامه از ' عدم اجراي قطعنامه هاي قبلي كه القاعده و داعش را هدف قرار داده اند از جمله ارائه ' سطح ناكافي گزارش ' از سوي كشورها در مورد تدابيري كه آنها براي اجراي تحريم هاي سازمان ملل اتخاذ كرده اند ، ابراز نگراني كرده است .
اين شورا ضمن تغيير نام نظام تحريم هاي القاعده به نظام داعش از تمام كشورها خواست ظرف 120 روز در مورد اجراي تحريم ها گزارشي ارائه دهند.
روسيه ، طيب اردوغان رئيس جمهوري تركيه و اعضاي خانواده اش را به بهره برداري از قاچاق غير قانوني نفت از مناطق تحت كنترل داعش در سوريه و عراق متهم ساخته است .
اين قطعنامه تهيه شده از سوي امريكا و روسيه در نشست وزيران دارايي شوراي امنيت به رياست جك لو وزير خزانه داري امريكا به تصويب رسيده است. امريكا رياست دوره اي شوراي امنيت را در ماه جاري ميلادي به عهده گرفت.
شبك ** 1403 **1917

سرخط اخبار جهان