۱۶ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۱۴
کد خبر: 81868544
T T
۰ نفر
'فنلاند به دارا و ندار ماهانه 800 یورو پرداخت خواهد كرد'

تهران- ایرنا- روزنامه 'كریستین ساینس مانیتور' گزارش داد: 'فنلاند كه با بیكاری بی سابقه و رشد اقتصادی صفردرصدی دست به گریبان است، قصد دارد تا نظام رفاهی دیوانسالارانه خود را با یك نظام بسیار ساده تر تعویض كرده و ماهانه 800 یورو (بیش از سه میلیون تومان) به تمام شهروندان خود پرداخت نماید.'

این نشریه آمریكایی امروز (دوشنبه) نوشت: دولت فنلاند قصد دارد تا 'طرح آزمایشی درآمد پایه همگانی' را در سال 2017 اجرا كند تا امكان پذیری این نظام جدید را كه جایگزین نظام مزایای فعلی كشور خواهد شد، محك بزند.
وزارت دارایی فنلاند در گزارشی كه پاییز امسال از وضعیت اقتصاد این كشور ارائه داد، نوشت كه این كشور 5.5میلیون نفری با نرخ بیكاری 10 درصدی، جمعیت سالخورده و ركود اقتصادی دست و پنجه نرم می كند.
به اعتقاد وزارت دارایی فنلاند، 'اقتصاد در وضعیت بسیار سختی قرار دارد.'
باور بر این است كه بر خلاف نظام فعلی كه با آغاز كسب درآمد، مزایای افراد را لغو می كند، بهره مندی از یك درآمد پایه موجب ترغیب بیشتر مردم به كار كردن خواهد شد. 70 درصد مردم فنلاند با پرداخت هزار یورو در ماه موافقند.
سوئیس نیز كه جمعیتی بالغ بر هشت میلیون نفر دارد، مشغول سبك و سنگین كردن پرداخت همگانی است و 49 درصد سوئیسی ها از این ایده حمایت می كنند.
اندیشه پرداخت نقدی به شهروندان دهها سال است كه مورد بحث و بررسی قرار دارد و در موارد انگشت شماری در آمریكا و كانادای دهه 1960 و 1970 این ایده آزموده شد.
یكی از مشهورترین آزمایش ها در شهر دوفین (Dauphin) ایالت مانیتوبا كانادا در خلال سال های 1974 و 1979 انجام شد و تمام شهروندان حقوق ماهانه دریافت كردند.
'اولین ال. فورگت (Evelyn L. Forget)' اقتصاددان دانشگاه مانیتوبای كانادا است كه گزارشی به نام 'شهر بی فقر' را در سال 2011 منتشر ساخت. وی در آن گزارش نوشت كه پرداخت حقوق ماهانه فقر را كاهش داد و حتی برخی مشكلات بهداشتی دوفین را حل كرد.
اروپام**3092**1485**1517
۰ نفر

سرخط اخبار جهان