۱۵ آذر ۱۳۹۴، ۷:۴۳
کد خبر: 81866494
T T
۰ نفر
جك استراو: هیچ گزینه دیگری بهتر از 'برجام ' نیست

لندن - ایرنا- جك استراو وزیر امور خارجه پیشین انگلیس ضمن رد ادعای مخالفان برنامه جامع اقدام مشترك ( برجام ) گفت كه هیچ گزینه دیگری بهتر از 'برجام ' برای موضوع برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، جك استراو در برنامه 'اینتلیجنس دی بیت ' شبكه 'بی‌بی‌سی' كه شامگاه شنبه پخش شد، با رد ادعاهای صورت گرفته از سوی مخالفان برنامه 'جامع اقدام مشترك' از جمله این ادعا كه این توافق جهان را امن‌تر نخواهد كرد،گفت این توافقنامه هسته ای كه در ماه جولای گذشته توسط ایران و گروه پنج به علاوه یك در وین امضا شد، همین ‌الان هم جهان را امن‌تر كرده است.
وی افزود: افرادی كه با برنامه جامع اقدام مشترك مخالفت می‌كنند، هیچ گزینه و جایگزین موثق و معتبری به‌جای آن ارائه نمی‌كنند.
جك استراو گفت: هیچ توافق بهتری نسبت به برنامه 'جامع اقدام مشترك' كه تحقق آن 12 سال به طول كشیده است، وجود ندارد و تنها گزینه جایگزین آن، ادامه بن‌بست و از دست دادن فرصت ها بوده است.
وزیر خارجه پیشین انگلیس تصریح كرد: این فرض و گفته نیز كه اگر سایت های هسته ای ایران بمباران می‌شد، تهران به سر میز مذاكرات برمی‌گشت و دنیا امن‌تر می‌شد، نیز كاملا اشتباه است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عدم تعهد رژیم صهیونیستی در قبال 'ان پی تی ' گفت: ' رژیم اسرائیل نگرانی‌های امنیتی مشروعی دارد. ولی من نمی‌توانم برای این سوؤال كه چرا باید كشورهای دیگر، تعهدات تل‌آویو را در قبال پیمان منع گسترش هسته‌ای' ان پی تی'، به دوش بگیرند، پاسخی پیدا نمی‌كنم.'
جك استراو تصریح كرد: این در حالی است كه رژیم اسرائیل به‌عنوان یك قدرت هسته‌ای از پذیرش هرگونه تعهد براساس 'ان پی تی' یا تعهدات دیگر در قبال تسلیحات هسته‌ای خود امتناع می‌كند.
لرد 'نورمن لامونت' رییس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران و از اعضای ارشد حزب محافظه كار كه از مدافعان گسترش روابط میان لندن وتهران به شمار می آید نیز در این برنامه در سخنانی از برنامه جامع اقدام مشترك ( برجام ) دفاع و آن را در راستای امنیت بهتر منطقه و جهان برشمرد.
این درحالی است كه یكی دیگر از شركت كنندگان در این برنامه كه مخالف برجام بود مدعی شد كه این توافقنامه از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری نمی كند بلكه موفقیت آمیز بودن آن نیز به این موضوع بستگی دارد كه ایران شفاف سازی كند.
وی مدعی شد كه این توافق نامه دارای برخی خلاء های حقوقی و قانونی است.
این برنامه شبكه 'بی بی سی' كه در آن شركت‌كنندگان دیگری نیز حضور داشتند، امروز (یكشنبه) نیز بازپخش خواهد شد.
عنوان این برنامه این بود كه آیا توافق هسته ای ایران كه میان تهران و شش قدرت جهانی در جولای گذشته در وین به دست آمد جهان را امن تر خواهد كرد یا نه؟
اروپام**4**1552

سرخط اخبار جهان