رهاسازي 70 مترمكعب در ثانيه از آب سد بوكان در استان آذربايجان غربي

اروميه- ايرنا- معاون حفاظت و بهره برداري شركت آب منطقه اي آذربايجان غربي از رهاسازي بخشي از آب مخزن سد زرينه رود بوكان به سمت درياچه اروميه خبر داد.

افشين اميرپور ديلمي روز سه شنبه به خبرنگار ايرنا گفت: در راستاي اجراي مصوبات ستاد احياي درياچه اروميه و بر اساس برنامه زمانبندي تهيه شده، مرحله اول عمليات رهاسازي آب از سد بوكان با دبي 70 متر مكعب در ثانيه از ابتداي آذر ماه سال جاري انجام شد.
وي افزود: در پي بارندگي‌هاي اخير و افزايش حجم آب ورودي به مخزن سد بوكان، ميزان آب ورودي به اين سد حدود 55 ميليون مترمكعب بيشتر از پيش‌بيني انجام شده و با توجه به بررسي وضعيت حجم مخزن و تحقق پيش‌بيني‌هاي انجام شده و بررسي برنامه منابع و مصارف اين سد، امكان اجراي برنامه رهاسازي زودتر از موعد پيش‌بيني شده و از اول آذر ماه سالجاري مقدور شد.
وي بيان كرد: با رهاسازي اين ميزان آب، مناطق پايين دست اين سد تحت تاثير قرار خواهد گرفت و به همين علت مردم محلي در زمان رهاسازي و جاري بودن آب در بستر رودخانه، از نزديك شدن به حريم و بستر رودخانه زرينه رود خودداري كنند.
به گزارش ايرنا، پيش از اين آب رودخانه زرينه رود در جنوب درياچه اروميه پخش شده و تبخير مي‌شد و به همين منظور اتصال زرينه رود به سيمينه رود براي ورود به درياچه اروميه به عنوان يكي از پروژه هاي مهم احياي درياچه اروميه در راس برنامه هاي ستاد احياي درياچه اروميه قرار گرفت و عمليات انتقال آب آغاز شده و از روز پنجشنبه 28 آبان آب اين دو رودخانه پس از ادغام وارد بدنه درياچه شد.
هم اكنون در نتيجه اتصال زرينه رود به سيمينه رود، در هر ثانيه 30 متر مكعب آب وارد درياچه اروميه مي‌شود.
درياچه اروميه بزرگترين درياچه داخلي ايران و دومين درياچه آب شور دنيا است.
آب اين درياچه بيشتر از رودخانه هاي زرينه رود، سيمينه رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچاي، نازلو و زولا تغذيه مي شود.
اين درياچه چند سالي است با بحران خشكي مواجه شده و بيش از 95 درصد آب خود را از دست داده است.
اكنون ستاد احياي درياچه اروميه با تصويب 26 پيشنهاد در قالب مصوبه اي تلاش مي كند اين حوضه آبي ارزشمند را نجات دهد.ك3
1905

سرخط اخبار استان‌ها