۳۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۲۳
کد خبر: 81847089
T T
۰ نفر

صنعت سیمان پاكستان، بازنده رقابت با ایران

۳۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۲۳
کد خبر: 81847089
صنعت سیمان پاكستان، بازنده رقابت با ایران

اسلام آباد - ایرنا - ماجرای قدیمی و تكراری اعتراض صاحبان صنعت تولید سیمان پاكستان به روند افزایشی صادرات سیمان 'باكیفیت و با قیمت مناسب' ایران به آن كشور همچنان ادامه دارد.

تولید كنندگان سیمان پاكستان، این بار با طرح این بهانه و ادعا كه كیفیت سیمان وارداتی از ایران مطلوب نیست، از وزارت بازرگانی كشورشان خواستار توقف روند صادرات سیمان ایران به پاكستان شده اند.
به گزارش روز پنجشنبه روزنامه اكسپرس تریبیون پاكستان، 'محمد علی تابا' رییس انجمن تولید كنندگان سیمان پاكستان اخیرا در نامه ای به 'محمد شهزاد ارباب' یكی از معاونان وزارت بازرگانی این كشور، مدعی شده است به رغم تذكراتی كه به مسوولان گمركی پاكستان داده شده، سیمان تولید ایران بطور غیر قانونی وارد پاكستان می شود و به دلیل نبود نظارت مطلوب بر گمرك، این محصول بدون پرداخت عواض گمركی یا پراخت تنها درصد كمی از آن، وارد پاكستان می شود.
رییس انجمن تولید كنندگان سیمان پاكستان در این نامه همچنین ادعا كرده است كه براساس گزارش سازمان استاندارد و كنترل كیفیت كالای پاكستان (PSQCA)، سیمان وارداتی از ایران از كیفیت مطلوب برخوردار نیست و با وجود این، حجم واردات این كالا از ایران به رقم نگران كننده 'دو هزار تن در روز' افزایش یافته و سیمان تولید پاكستان به شدت درحال از دست دادن بازار تقاضای این محصول در كشور است.
پاكستان خود یكی از كشورهای صادر كننده سیمان است و سیمان این كشور علاوه بر افغانستان، به عراق، سریلانكا و حتی آفریقای جنوبی صادر می شود. اما در سال های اخیر بدلیل كمبود شدید انرژی و سوخت و قیمت سرسام آور آن در پاكستان، قیمت تمام شده تولید سیمان در كارخانه های این كشور به شدت افزایش یافته و همین امر موجب شده است تا میل به واردات سیمان با كیفیت و قیمت مناسب ایران، به مراتب افزایش یابد.
براساس گزارش ها، قیمت سیمان ایران در ایالت بلوچستان پاكستان، حدود 40 درصد پایین تر از قیمت سیمان تولید پاكستان است.
برخی گزارش ها حاكی است كه سیمان وارداتی از ایران، تقریبا بازار مصرف تمام مناطق ایالت بلوچستان پاكستان را اشباع كرده است.
همچنین، كیفیت مطلوب و قیمت منطقی سیمان تولید ایران باعث شده است تا بازار مصرف سیمان در افغانستان كه زمانی در اختیار پاكستان بود، اكنون در اختیار سیمان تولیدی ایران قرار گیرد و میزان صادرات پاكستان به افغانستان به دلیل ناتوانی تولید كنندگان پاكستانی در رقابت قیمت و كیفیت با تولید كنندگان ایرانی، به شدت كاهش یافته است.
در واقع آنچه بیش از هر چیز دیگر موجب ناخرسندی تولید كنندگان سیمان در پاكستان شده است، تولید سیمان با كیفیت و با قیمت مناسب در ایران است. سیمان ایران توانسته در رقابت با صنعت سیمان پاكستان، گوی سبقت را از رقیب در جذب بازارهای منطقه از جمله افغانستان برباید.

** دولت پاكستان تصمیمی برای ممنوعیت واردات سیمان از ایران، نگرفته است
'عبدالرضا شیخان' دبیر انجمن كارفرمایان سیمان ایران اخیرا با بیان اینكه هزینه حمل و نقل سیمان ایران به منطقه كویته پاكستان (مركز ایالت بلوچستان) بسیار ارزان و حتی ارزان تر از حمل سیمان تولید پاكستان از كارخانه های این كشور به منطقه بلوچستان است، گفت: دولت پاكستان هنوز تصمیمی برای ممنوعیت واردات سیمان ایران به این كشور نگرفته است.
شیخان گفته است كه حجم سیمان صادراتی ایران به بازار پاكستان اندك است و عمده سیمان كشور به عراق و افغانستان صادر می‌شود.
شیخان با اشاره به اینكه قیمت تمام شده تولید سیمان در پاكستان به دلیل كمبود انرژی و سوخت و قیمت بالای آن در این كشور، به شدت افزایش یافته، گفته است كه تولیدكنندگان سیمان این كشور به دنبال آن هستند تا با ممنوع كردن ورود سیمان ایران به پاكستان، امتیازهایی از دولت خود بگیرند.
با توجه به اینكه در مناطق جنوب غربی پاكستان كه در نزدیك مرز ایران واقع شده است، كارخانه سیمانی وجود ندارد و نیز با توجه به هزینه بالای حمل سیمان از دیگر مناطق پاكستان به این منطقه، طبیعی است تامین سیمان مورد نیاز این منطقه از طریق كارخانه های سیمان ایران واقع در نزدیك مرز پاكستان امری منطقی و مقرون به صرفه برای طرف پاكستانی است.
تا زمانی كه پاكستان با مشكل تامین سوخت و انرژی مورد نیاز كارخانه های این كشور مواجه است، تولید محصولات صنعتی گوناگون در این كشور به ویژه سیمان، هزینه زیادی در بر خواهد داشت.
آساق**1723

سرخط اخبار جهان