۱۹ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۱۸
کد خبر: 81832311
T T
۰ نفر
بررسي ابعاد نفوذ در گفتمان مقام معظم رهبري( بخش اول)

روزنامه امروز خراسان جنوبي روز سه شنبه 19آبان 1394 در شماره 2923، يادداشتي با عنوان بررسي ابعاد نفوذ در گفتمان مقام معظم رهبري به قلم سيد مصطفي موسوي نژاد چاپ و منتشر كرد.

ادامه يادداشت به اين شرح است: چند صباحي است كه مساله برجام، بررسي ابعاد آن و يافتن نكات مثبت و منفي آن از مهمترين مباحث كشور شده است، مساله اي كه دولت يازدهم تمام توان خود را بر روي آن گذاشت.
مجلس براي بررسي آن كميسيوني ويژه تخصيص داد و براي تصويب طرحي در مورد آن وارد حواشي بسياري نيز شد، اما در بحبوحه اين بحث هاي داغ و پر حاشيه، مقام معظم رهبري مبحث ديگري را با عنوان نفوذ در راستاي آن معرفي كردند.
هر چه زمان مي گذشت تاكيد رهبري بر واژه نفوذ بيش از پيش به چشم مي آمد، بطوري كه بعد از كليد واژه «فتنه» در سالهاي اخير، كليد واژه «نفوذ» به پر تكرارترين واژه مقام معظم رهبري تبديل شده است.
اين تاكيدات مقام عظماي ولايت آنقدر ادامه يافت كه آمارنگاران به تاكيد نزديك به 70باره رهبري بر اين كليد واژه پي بردند، در اين نوشتار قصد دارم در دو زمينه «خطر نفوذ» و
«عرصه هاي نفوذ»در چارچوب گفتمان مقام معظم رهبري مطالبي را ارائه نمايم.
1)خطر نفوذ: رهبر معظم انقلاب با عباراتي كليدي در ماه‌هاي اخير سعي داشته اند كه خطر نفوذ را به طرق مختلف به مردم و مسئولين مربوطه گوشزد كنند، ايشان در سخنراني 25 شهريورماه امسال نفوذ را تهديدي بزرگ براي كشور معرفي كردند و در 25 مرداد نيز نفوذ را بخشي از نقشه آمريكا در منطقه دانستند.
ايشان پا را فراتر نهاده و گفتند اصلا نيت دشمن از مذاكره نفوذ بوده است، همچنين در سخنراني 28 شهريورماه خود نيز مذاكره را بهانه اي براي نفوذ اعلام نمودند.
2) عرصه هاي نفوذ: دشمن براي نفوذ تمامي عرصه ها را مد نظر قرار داده است، اما شايد اگر بخواهيم چند عرصه مهم را نام ببريم مي توانيم به موارد زير اشاره نماييم:
الف)نفوذ اقتصادي: حضور دشمن در پايه هاي نفوذ اقتصادي مي تواند ضررهاي هنگفتي به كشور بزند، وابسته كردن كشور به واردات كالاهاي ضروري و يا حضور مستكبرين در سرمايه گذاري صنايع بنيادين كشور مي تواند برخي از مصاديق نفوذ اقتصادي باشد.
مقام معظم رهبري در اين باره در سخنراني 12 شهريورماه خود فرمودند: اينها درصدد نفوذند، در همه زمينه ها...درزمينه هاي ا قتصادي ، در رفت و آمدها، درهمه دستگاهها.
ب) نفوذ امنيتي: يكي از منفذهاي مورد نظر كشور، مباحث امنيتي مي باشد، اما با توجه به هشياري نيروهاي نظامي و انتظامي و بيداري سربازان گمنام امام زمان به نظر مي رسد رهبري دغدغه شديدي در اين زمينه ندارند.
ايشان در سخنراني 4 شهريور امسال فرمودند: نفوذ امنيتي چيز كوچكي نيست، اما در مقابل نفوذ فكري،فرهنگي و سياسي كم اهميت است، نفوذ امنيتي عوامل خودش را دارد، مسئولين گوناگون جلوي نفوذ امنيتي دشمن را با كمال قدرت ان شالله مي‌گيرند.
ج) نفوذ فكري: مقام عظماي ولايت در سخنراني 25 شهريورماه امسال خود با بياني عميق و نافذ به تبيين موضوع نفوذ فكري پرداختند و گفتند: يكي از راههاي ورود و نفوذ...ايجاد خلل در باورها است، باور انقلابي و باور ديني،در معرفت هاي ديني و انقلابي خلل ايجاد مي كنند، رخنه كردن در اينهاست.
از همه طرق استفاده مي كنند و آدم هاي گوناگوني هم دارند، استاد دانشگاه هم دارند، فعال دانشجويي هم دارند، نخبه فكري و علمي هم دارند، همه جور آدمي براي ايجاد اين رخنه ها هستند.
د)نفوذ سياسي: نفوذ سياسي يكي از مهمترين عرصه هاي نفوذ است، قاعدتا يكي از اصلي ترين نقشه هاي دشمن براي نفوذ، ورود در عرصه سياسي است، اگر سخنان رهبري را در اين زمينه برررسي كنيم به اهميت اين قسمت پي مي بريم.
ايشان فرمودند: نفوذ سياسي اين است كه در مراكز تصميم گيري و اگر نشد تصميم سازي نفوذ بكنند، وقتي دستگاههاي سياسي و دستگاههاي مديريتي كشور تحت تاثير دشمنان مستكبر قرار گرفت، آن وقت همه تصميم گيري ها در داخل كشور بر طبق خواست و ميل و اراده مستكبرين انجام خواهد گرفت.
وقتي يك كشوري تحت نفوذ سياسي قرار گرفت، حركت و جهت گيري آن كشور در دستگاههاي مديريتي بر طبق اراده آن‌هاست، آن ها هم همين را مي خواهند، براي آنها بهتر است كه از خود آن ملت كساني در راس آن كشور باشند كه مثل آنها فكر كنند.
مثل آنها اراده كنند، مثل آنها و بر طبق مصالح آن ها تصميم بگيرند، اين هم از نفوذ سياسي.
همانطور كه مي بينيد در بيانات رهبري نكات بسيار مهمي نهفته است، اولين نكته نفوذ دشمن در مراكز تصميم گيري و تصميم سازي است، اين مراكز مي تواند مشاوران يا معاونان وزرا يا رئيس جمهوري باشند، مي تواند مجلس شوراي اسلامي باشد يا نهادهايي پايين دست.
شايد يكي از نمونه هاي آن حضور همين جيسون رضائيان باشد كه در اعترافات خود گفت من تا طعم آدامس رئيس جمهوري را مي دانم، اينگونه نفوذ مي كنند.
نكته ديگر، اشاره مهم مقام معظم رهبري به اين موضوع است كه براي دشمن هم بهتر است مسئوليني سر كار باشند كه مثل آنها فكركنند، تا اينكه خودشان رسما داخل شوند و مديريت كشور را بر عهده بگيرند.
مثال بارز آن شايد عربستان سعودي باشد كه پادشاه و مقامات آن كشور اهل همان كشور هستند اما مديريت آن كشور و حتي تصميم حمله به كشوري چون يمن را آمريكا برايشان صادر مي كند.
اينطور نفوذ سياسي را در ايران در زمان شاه هم داشتيم، آمريكا و جهان استكبار امروز هم به دنبال اينگونه نفوذي در جمهوري اسلامي هستند.
د) نفوذ در منطقه: يكي از نكاتي كه براي دشمن اهميت دارد، نفوذ در منطقه غرب آسيا است، اين نفوذ را ابتدا با حضور مستقيم در عراق و افغانستان انجام دادند، سپس به شكل غير مستقيم در سوريه، مصر و ساير كشورها وارد شدند.
همچنين سالهاست كه در كشورهايي چون عربستان سعودي و اردن به شكل واضح نفوذ عميق آمريكا را مي بينيم ، مقام معظم رهبري در اين باره در 26 شهريور ماه امسال فرمودند: در منطقه هم آنها مي خواهند نفوذ ايجاد كنند.
حضور براي خودشان دست و پا كنند و اهداف خودشان را در منطقه دست و پا كنند ما به حول و قوه الهي تا آنجايي كه بتوانيم نخواهيم گذاشت، ان شالله اين مبحث را در آينده اي نزديك با عناوين روش‌هاي نفوذ و راهبردهاي مقابله با آن از ديدگاه مقام معظم رهبري ادامه خواهيم داد.ك1
2047/

سرخط اخبار استان‌ها