۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۸:۲۶
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 85474747
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اعتبارات حوزه جوانان خراسان جنوبی پنج برابر افزایش یافت

بیرجند - ایرنا - مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: امسال اعتبارات حوزه جوانان استان در بخش ازدواج، اشتغال و سایر حوزه ها نسبت به پارسال پنج برابر افزایش یافت که در قالب آن طرح تجربه‌ افزایی و توانمندسازی جوانان هم در استان عملیاتی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمدعلی ربیعی روز یکشنبه در نشست ستاد ساماندهی امور جوانان استان که با حضور معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان برگزار شد ، افزود: نرخ بیکاری جوانان در استان ۱۵.۹ درصد است که برای استان عواقب خوبی ندارد و وضعیت اقتصادی هم بدتر شده که البته این امر موضوع ازدواج و فرزندآوری را تحت تاثیر قرار داده است.

وی اظهار کرد: تلاش می‌کنیم مهارت‌آموزی را برای جوانان توسعه دهیم و انتظار داریم تسهیلات تبصره ۱۶ برای جوانانی که مهارت آموزی کرده‌اند در نظر گرفته شود.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی اظهار کرد: سال گذشته بیش از ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۶ به استان اختصاص یافت که حدود ۹۵ درصد آن پرداخت شد؛ امسال باید این رقم به چهار برابر افزایش یابد.

وی با اشاره به هفته ازدواج با عنوان جشنواره وصال از ۱۹ تا ۲۴ خرداد با برگزاری برنامه‌های متعدد اظهار کرد: برای این هفته اعتباری بی‌سابقه به استان اختصاص یافت تا در برگزاری مراسم‌ها در شهرستان‌ها اهتمام بیشتری داشته باشیم.

ربیعی ادامه داد: تجلیل از فعالان این عرصه، ترویج ازدواج آسان، ازدواج به هنگام و آگاهانه، ترویج فرهنگ مشاوره ازدواج، تسهیل ازدواج، فرهنگ سازی مقابله با تشریفات نوظهور، معرفی الگوهای ازدواج ساده و موفق، هم افزایی جهت تسهیل ازدواج و مقابله با بالا رفتن سن ازدواج از جمله اهداف برنامه‌های این هفته است.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی تصریح کرد: برای هر کدام از روزهای هفته ازدواج یک شعار تعیین شده که مدیران دستگاه‌های اجرایی بر اساس آن می‌توانند برنامه‌ریزی کنند.

وی از برگزاری مراسم جشن وصال و پویش تسهیل ازدواج جوانان خبر داد و گفت: همچنین نمایشگاه ازدواج آسان با چندین هدف دایر خواهد شد که در این خصوص نیازمند همکاری دستگاه‌های متولی هستیم.

ربیعی با اشاره به راه‌اندازی خانه‌های جوان در استان عنوان کرد: برای پروژه در حال ساخت خانه جوان بیرجند که ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد نیاز به اعتبار با ردیف ملی هستیم.

اعتبارات حوزه جوانان خراسان جنوبی پنج برابر شد

مدیرکل ثبت احوال خراسان‌ جنوبی هم گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده در سال گذشته رخداد ازدواج نسبت به سال قبل تر هفت درصد کاهش داشت یعنی از پنج هزار و ۸۴۹ مورد به پنج هزار و ۴۳۵ واقعه رسید.

مرتضی امیرآبادی‌زاده افزود: پارسال بیشترین ثبت ازدواج در استان مربوط به مناطق شهری بود و میانگین سن ازدواج مردان ۲۷ سال و هشت ماه و زنان ۲۲ سال و هشت ماه بوده است.

وی بیان کرد: سن میانگین اولین ازدواج در مردان ۲۵ سال و سه ماه و زنان ۲۱ سال و ۶ ماه ثبت شد همچنین در زمینه نرخ ازدواج در کشور ۲ پله ارتقا یافت یعنی از رتبه ۱۱ به ۹ رسید.

مدیرکل ثبت احوال خراسان‌جنوبی با اشاره به درصد تغییر رخداد ازدواج در سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: بیشترین کاهش ازدواج مربوط به شهرستان درمیان و سپس طبس و بیرجند بوده است.

وی ادامه داد: از آنجاییکه در شهرستان خوسف دفتر طلاق و ازدواج وجود ندارد آمار صفر است اما بیشترین رشد ثبت ازدواج مربوط به سربیشه و فردوس بوده است.

امیرآبادی‌زاده اضافه کرد: بیشترین سن ازدواج سال گذشته به ترتیب مربوط به شهرستان‌های سرایان، بیرجند و بشرویه در جنسیت مردان و بانوان نیز بیشترین میزان مربوط به بیرجند، بشرویه و سرایان است.

وی عنوان کرد: سال گذشته بیشترین سن ازدواج آقایان با ۲۹ سال و پنج ماه و بانوان ۲۳ سال و ۹ ماه بوده است همچنین در مرتبه اولین ازدواج بیشترین سن مربوط به مردان در بیرجند ۲۶ سال و کمترین سن مربوط به سربیشه ۲۳ ماه و هشت ماه ثبت شده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان‌جنوبی با اشاره به رتبه ۲۹ استان در ثبت طلاق کشور گفت: میزان طلاق در استان ۱.۳ درصد افزایش داشته است اما جایگاه استان همان رتبه سال قبل تر است.

وی افزود: بیشترین کاهش طلاق نسبت به ۲ سال گذشته به ترتیب مربوط به سرایان، بشرویه، زیرکوه، سربیشه، طبس و بیرجند و بیشترین میزان افزایش هم مربوط به فردوس، قاینات، نهبندان و درمیان بود.

امیرآبادی‌زاده بیان کرد: بیشترین میانگین سن طلاق در مردان مربوط به شهرستان سرایان و کمترین سن مربوط به سربیشه و در بانوان بیشترین میانگین در بیرجند و کمترین نیز در زیرکوه ثبت شده است.

وی تاکید کرد: مرکز رصد جمعیت با هماهنگی استاندار خراسان جنوبی، بهمن پارسال افتتاح شد و آمادگی داریم اطلاعات این مرکز را در اختیار تمام دستگاه‌های اجرایی قرار دهیم تا در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ کنند.

مدیرکل ثبت احوال خراسان‌جنوبی عنوان کرد: میانگین طول زندگی مشترک بین زوجین( ازدواج تا طلاق ) بیشترین میزان با ۱۰ سال و هشت ماه در شهرستان بشرویه ثبت شده است.

وی یادآور شد: آمارهای تحلیلی وضعیت طلاق در استان نشان می‌دهد کدام شهرستان‌ها بیشتر نیاز به مشاوره و آموزش مهارت‌های قبل، حین و بعد از ازدواج در استان دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha