۵ آبان ۱۳۹۴، ۱۷:۱۳
کد خبر: 81814507
T T
۰ نفر
عطاري ها حق تجويز داروهاي گياهي و شيميايي را به بيماران ندارند

كاشان- ايرنا- معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي كاشان گفت: عطاري ها طبق قانون حق تجويز داروي گياهي و شيميايي را به بيماران ندارند.

به گزارش ايرنا؛ دكترحميدرضا بنفشه روز سه شنبه در نشست خبري با اصحاب رسانه به مناسبت هفته پيشگيري از مسموميت ها اظهار داشت: عطاري ها فقط اجازه عرضه گياهان دارويي را به بيماران دارند.
وي شايع ترين مسموميت هاي منجر به مرگ را مسموميت با منوكسيدكربن دانست و گفت: بيش از نيمي از مسموميت ها در كاشان مسموميت دارويي است كه البته مرگ و مير كمتري دارد.
بنفشه افزود: بيشترين افرادي كه در معرض مسموميت هاي دارويي قرار دارند كودكان، سالمندان و افرادي هستند كه به بيماري آلزايمر يا فراموشي مبتلا مي باشند.
وي گفت: در افسردگي هاي شديد نيز به دليل مصرف داروهاي ضدافسردگي با مشكل مسموميت مواجه هستيم و حدود 30 درصد از بيماراني كه دچار افسردگي شديد مي باشند به خودكشي فكر كرده كه نيمي از آنها اقدام به خودكشي مي كنند.
دكتر بنفشه از دست ندادن زمان و شروع سريع درمان در مسموميت از هر نوع را بسيار مهم دانست و تاكيد كرد: شهروندان مي توانند در موارد مشكوك به مسموميت با سامانه تلفني 1490 و مركز اطلاع رساني دارو و سموم كاشان تماس بگيرند.
وي تصريح كرد: در مواجهه با بيماران مسموم، از هرگونه اقدام غيرعلمي بايد پيشگيري كرد و تنها دادن اطلاعات كافي در مورد پيرامون بيمار مي تواند در شناسايي نوع مسموميت به پزشك كمك كند.
معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي كاشان اطلاع رساني در زمينه پيشگيري از مسموميت ها بويژه مسموميت ناشي از منوكسيد كربن با شروع فصل سرما را مورد تاكيد قرار داد و گفت: اولين علامت اين مسموميت و علامت مشترك تمام مسموميت ها كاهش سطح هشياري و تغيير درعلايم حياتي بيمار است.
دكتر بنفشه همچنين به چند نوع مسموميت جديد از جمله مسموميت از طريق تماس با گياهان تزييني از جمله گياه آپارتماني وارداتي ديفن باخيا اشاره كرد و افزود: اين گياه و ترشحات آن سمي است و حتي سم از طريق برگ ها و لمس آن انتقال مي يابد.
وي به مسموميت با شربت متادون كه براي درمان اعتياد مصرف مي شود اشاره كرد و گفت: مصرف كنندگان اين شربت، اين دارو را در ظروف غيراصلي و در يخچال نگهداري مي كنند كه موجب مصرف ناآگاهانه و ندانسته ديگران و مسموميت مي شود.
دكتر بنفشه گفت: نوعي از مسموميت نيز مسموميت كودكان با فلزات سنگين و سرب موجود در موارد آرايشي است كه دور از دسترس كودكان نگهداري نمي شود.
وي به بازرسي هاي انجام شده در سه ماه تابستان امسال از مراكز فروش لوازم آرايشي و بهداشتي كاشان اشاره كرد و افزود: در اين بازرسي ها 35 مركز مورد بازديد قرار گرفت كه 16 مورد از آنها متخلف به فروش مواد آرايشي بدون مجوز بودند.
وي افزود: در اين بازرسي ها 720 قلم فرآورده آرايشي و 15 قلم مواد بهداشتي غيرمجاز به ارزش ريالي 35 ميليون ريال كشف و ضبط شد.
دكتر بنفشه خاطرنشان كرد: در اين مدت همچنين 97 مورد بازرسي دارويي از داروخانه ها انجام شد كه پنج مورد از آنها متخلف بودند و تعدادي اقلام دارويي تاريخ گذشته به ارزش ريالي پنج ميليون ريال كشف و ضبط شد.
معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي كاشان گفت: يكي از مشكلات موجود، عرضه داروهاي غيرمجاز براي درمان چاقي، لاغري، متادون و داروهاي تقلبي ماهواره اي در عطاري ها و فروشگاه هاي آرايشي و بهداشتي است.
وي افرود: معاونت غذا و دارو درصدد اجراي طرح بازرسي و نظارت از اين مراكز به صورت دوره اي با همكاري اداره آگاهي، تعزيرات و اماكن و هماهنگي با دادگستري است.
دكتر بنفشه بازرسي از باشگاه هاي ورزشي به منظور جلوگيري از عرضه داروهاي مكمل و نيروزا را نيز يادآور شد.
هفته پيشگيري از مسموميت از سوم تا نهم آبان ماه است.
3009/6021

سرخط اخبار استان‌ها