۲۹ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۰۷
کد خبر: 81808077
T T
۰ نفر
23.6 درصد جمعیت 15 تا 64 سال كشور از اختلال روانی رنج می برند

تهران - ایرنا - معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: بر اساس آخرین مطالعات كشوری، 23.6 درصد افراد 15 تا 64 سال كشور از اختلال روانی رنج می برند و شیوع این اختلال در زنان 26.5 درصد است.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، علی اكبر سیاری روز چهارشنبه در نشست خبری هفته سلامت روان در وزارت بهداشت افزود: آخرین مطالعه كشوری برای شیوع شناسایی اختلال روانی، در سال 90 انجام شد كه نشان داد 12.5 میلیون نفر در كشور به یكی از انواع اختلالات روانی مبتلا هستند.

** افسردگی شایع ترین اختلال روانی
وی شایع ترین اختلال روانی را افسردگی معرفی كرد و گفت: شیوع افسردگی در كشور 12.7 درصد است كه این میزان در خانم ها 15.4 درصد و در آقایان 10.2 درصد است.
سیاری ادامه داد: آمارها نشان می دهد كه فقط 44 درصد از افرادی كه به خدمات سلامت روان نیاز دارند به پزشك مراجعه می كنند و 56 درصد آنان هیچ مراجعه ای نداشته اند و در مجموع فقط 20 درصد افراد مبتلا به اختلالات روانی خدمات استاندارد دریافت می كنند.
معاون وزیر بهداشت تصریح كرد: 66.6 درصد افراد نیازمند به خدمات سلامت روان سرپایی به بخش خصوصی مراجعه می كنند و 51 درصد بیماران نیازمند به بستری نیز در بیمارستان های خصوصی بستری می شوند.

** هزینه های درمان اختلالات روانی بالا است
سیاری ادامه داد: در سال 1390 خانواده های دارای فرد مبتلا به اختلال روانی، یكهزار میلیارد تومان برای درمان بیمار هزینه كرده اند كه 30 درصد هزینه این خانوارها را تشكیل می دهد.
وی گفت: هزینه های درمان اختلالات روانی بالاست و بطور متوسط هر بیمار 11.3 روز در بیمارستان بستری می شود، بنابراین حمایت و حفاظت از این افراد با توجه به اینكه بیشتر آنها در مناطق محروم و آسیب پذیر زندگی می كنند از اولویت های دولت است.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: بعد از اجرای طرح تحول سلامت، 10 میلیون و یكصد هزار نفر در حاشیه شهرها و مناطق محروم تحت پوشش خدمات بهداشتی و از جمله خدمات سلامت روان قرار گرفتند و تا كنون 180 روانشناس در مراكز جامع سلامت روان حاشیه شهرها جذب شده اند و این میزان تا آخر امسال به 660 نفر می رسد.
وی افزود: همه افرادی كه به مراكز جامع خدمات سلامت مراجعه می كنند با شش سئوال غربالگری می شوند و اگر مشكوك به یكی از اختلالات روانپزشكی بودند به پزشك عمومی و روانشناس آموزش دیده ارجاع می شوند و در صورت نیاز به خدمات سطح بالاتر با حضور روانپزشك ارجاع داده می شود.
معاون وزیر بهداشت گفت: مهمترین مساله برای ارتقا سطح سلامت روان در كشور، توانمندسازی خانواده ها و ارتقا سواد سلامت روانی خانواده ها است و در این زمینه باید با كمك رسانه ها، آموزش های لازم را به مردم منتقل كنیم.

** مراكز جامع خدمات روانپزشكی شهری بزودی ایجاد می شوند
سیاری ادامه داد: با توجه به كمبود مراكز ارائه خدمات سلامت روان در شهرها، بزودی مراكز جامع خدمات روانپزشكی شهری در شبكه بهداشتی درمانی كشور اضافه می شوند، در این مراكز متخصص روانپزشك و دستیار روانپزشك كه یك فرد كارشناس ارشد روانپزشكی است خدمات سلامت روان را به مردم ارائه می كند.
معاون وزیر بهداشت گفت: این مراكز بصورت پایلوت امسال در سه شهر اسكو، مشهد و كرمان ایجاد می شوند و از سال آینده پس از ارزیابی خدمات، این مراكز در شهرهای دیگر گسترش پیدا می كنند.
وی افزود: اختلالات روانی باعث می شود كه افراد به آسیب های دیگری مانند مصرف دخانیات، قلیان و اعتیاد به مواد مخدر و الكل پناه ببرند كه این مساله می تواند عوارض خطرناكی را برای این افراد داشته باشد.
سیاری گفت: بررسی ها نشان می دهد كه در برخی واحدهای عرضه قلیان و قهوه خانه ها، مواد روانگرادان را به تنباكو اضافه می كنند كه این مساله می تواند به افزایش شیوع اعتیاد در كشور دامن بزند.

**یك میلیون و 350 هزار معتاد در كشور
احمد حاجبی، مدیر كل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز در این نشست اعلام كرد: یك میلیون و 350 هزار تن در كشور معتاد هستند و با احتساب مصرف كنندگان تفننی مواد به 2 میلیون تن می رسند.
حاجبی، آمار یك میلیون و 350 هزار معتاد در كشور را براساس آمار مورد تایید ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان كرد و گفت‌: وزارت بهداشت نیز به همین آمار استناد می كند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره رشد شیوع اختلالات روانی در كشور افزود: با توجه به اینكه پایش و شیوع شناسی بیماری های روانی در كشور هر پنج یا هشت سال یك بار انجام می شود، آمار رشد شیوع اختلالات روانی را نداریم.
حاجبی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره عوامل بروز اختلالات روانی خاطرنشان ساخت: در مورد این بیماری ها علت وجود ندارد بلكه می توانیم به عوامل ایجاد بیماری های روانی اشاره كنیم كه عوامل ژنتیكی، مزاج فرد، فقر و افسردگی سایر افراد خانواده در این زمینه موثر است.
وی در پاسخ به پرسش ایرنا در باره شیوع اعتیاد اینترنتی در كشور گفت: این آمار در كشور بررسی نشده اما شیوع جهانی اعتیاد به اینترنت شش درصد است.
اجتمام ** 3063 ** 9314 **ل.الف. ی** 1071

سرخط اخبار جامعه