۱۳ مهر ۱۳۹۴، ۲۳:۱۷
کد خبر: 81786898
T T
۰ نفر

ضرورت ارتقاي خدمات درماني در استان بوشهر

۱۳ مهر ۱۳۹۴، ۲۳:۱۷
کد خبر: 81786898
ضرورت ارتقاي خدمات درماني در استان بوشهر

بوشهر- ايرنا - پايگاه خبري تحليلي اتحاد خبر در مطلبي به قلم سعيد قاسمي بر ضرورت ارتقاي خدمات درماني در اين استان تاكيد كرده است.

در ادامه اين مطلب آمده است:در بحث توسعه پايدار سرزميني انسان ركن اصلي توسعه محسوب مي شود.انسان عاملي است كه توسعه از او و در نهايت براي او شكل مي گيرد ، تا بتواند در جامعه اي مترقي به كمال معنوي خود دست يازد.
در اين بين بهداشت و درمان يكي از اصلي ترين شاخص هاي توسعه اي در جوامع مترقي به حساب مي آيد.
استان بوشهر علي رغم تمام پيشرفت هايي كه در سال هاي اخير در زمينه بهداشت و درمان داشته است متاسفانه هنوز با مشكلات و محروميت هايي دست به گريبان است.
شايد جالب باشد بدانيم كه استان بوشهر در كنار يزد بالاترين آمار ديابت كشوري را داراست و يا عوامل اصلي مرگ و مير در استان در كنار ديابت،سرطان و بيماري هاي قلبي و عروقي است، كه از ميانگين كشوري نيز بالاتر است.
عدم تحرك مردم به دليل گرماي هوا، مصرف بالاي دخانيات و قليان از عوامل شيوع اين بيماري ها در استان بوشهر است كه وجود امكانات پزشكي گسترده تري را در شهرستان هاي اين استان طلب مي كند.
بهانه اصلي اين يادداشت كوتاه و نگاه اجمالي ما به مقوله بهداشت و درمان اتفاقي بود كه براي نماينده مردم دشتستان در مجلس شوراي اسلامي رخ داد.
آقاي موسوي نژاد در يكي از بازديدهايشان در حوزه انتخابي دچار عارضه قلبي مي شوند كه به بيمارستان برازجان منتقل شده سپس جهت آنژيوگرافي و ادامه درمان به يكي از مراكز درماني شيراز منتقل مي شوند.
در استان ما تنها مركز قلبي كه به صورت تخصصي وجود دارد، مركز فوق تخصصي بنت الهدي بوشهر است.مركزي كه به گفته مسئولانش از حيث پزشك و امكانات از مراكز پيشرفته درماني محسوب مي شود و در واقع هدف از راه اندازي آن جلوگيري از عزيمت بيماران قلبي به شيراز بوده است.
اما ظاهرا واقعيت به گونه ديگري است.چون اگر اين مركز قابل اعتماد بود آقاي موسوي نژاد نماينده دشتستان جهت درمان از برازجان به بوشهر مراجعه مي كردند و نه به شيراز.
اتفاق ناخوشايندي كه متاسفانه رخ داده و نه ايشان كه ساير مسئولان و مردمي كه امكانش را داشته باشند نيز معمولا براي درمان گزينه شيراز را انتخاب مي كنند.
حال سوال اينجاست كه چرا در اين استان نبايد مركز درماني قابل اعتمادي وجود داشته باشد كه نماينده مردم آن به بيمارستان يك استان ديگر مراجعه كند؟جايگاه دانشگاه علوم پزشكي بوشهر در بين دانشگاه هاي سراسر كشور كجاست؟چرا رتبه مطلوبي ندارد؟علت عدم جذابيت استان ما براي پزشكان باتجربه و حاذق چيست؟چرا هر چند وقت يكبار خبر تلخي از هم استاني هايمان به دليل كمبود امكانات در شهرستان ها و يا عدم رسيدگي مناسب مراكز درماني منتشر مي شود؟
به واقع تكليف مردمي كه توان رفتن به شيراز و مراكز درماني پيشرفته را ندارند چيست؟اين واقعيت تلخي است كه هنوزآن دسته از مردم استان ما كه به نوعي دستشان به دهنشان مي رسد بعضا براي برخي جراحي ها و بيماري هاي معمولي نيز به شيراز مراجعه مي كنند.
در نهايت بايد گفت اين وضعيت بهداشت و درمان براي استان ما كه داعيه پايتخت انرژي كشور بودن را به يدك مي كشد زيبنده نيست، مسئولين و نمايندگان مجلس استان كه خود و يا خانواده هايشان نيز قطعا طعم اين محروميت ها را چشيده اند بهتر است بيشتر به فكر باشند و از وجود دكتر هاشمي در راس وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكي جهت محروميت زدايي در اين بخش اقدام كنند.ك/1
6045

سرخط اخبار استان‌ها