بررسی برجام در كیمسیون ویژه پایان نیافت/ یكشنبه گزارش نهایی به مجلس ارایه می شود

تهران- ایرنا – سخنگوی ویژه رسیدگی به برجام گفت: بررسی برجام در این كمیسیون هنوز پایان نیافته است و گزارش نهایی كمیسیون برجام روز یكشنبه آینده به جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ارایه می شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، سید حسین نقوی حسینی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: بنا بود گزارش كمیسیون برجام شب گذشته دوشنبه آماده و امروز به جلسه علنی مجلس ارایه شود اما متاسفانه گزارش آماده نشد.
وی علت این موضوع را مسایل فنی، تخصصی و اقتصادی برجام دانست و گفت: برجام سند تو در تویی است كه بسیار پیچیده است.
سخنگوی كمیسیون برجام مجلس با اشاره به این كه بررسی برجام در كمیسیون ویژه كار بسیار مشكلی است، گفت: جمع بندی نهایی این گزارش به زودی ارایه می شود. البته چارچوب های گزارش كاملا مشخص است. این گزارش یك مقدمه و یك محتوا خواهد داشت و یكسری پیشنهادها كه به مجلس ارایه می شود.
وی افزود: در محتوای گزارش، گزارش كمیته های پنجگانه را كه شامل سه بخش فرصت ها، تهدیدها و پیشنهادها است بررسی كرده و به صورت نهایی در می آید.
نقوی حسینی با یادآوری این كه امروز كمیسیون ویژه برجام از ساعت 7 صبح تا 12 جلسه داشت گفت: بعدازظهر امروز هم از ساعت 14 جلسه خواهیم داشت اما بعید به نظر می رسد امشب به جمع بندی برسیم، بنابراین جمع بندی ما به جلسات بعدی موكول می شود.

**كمیسیون ویژه برجام را به رای نمی گذارد و طرحی ارایه نمی كند
وی در بخش دیگری از این گفت و گو بیان كرد: كمیسیون ویژه برجام موضوعی را تایید یا رد نمی كند و چیزی را به رای نمی گذارد زیرا این جزو وظایف كمیسیون نیست.
این نماینده مجلس گفت: كمیسیون ویژه برجام تنها ارزیابی خود را ارایه می كند و ارزیابی به گونه ای خواهد بود كه ما تهدیدها و فرصت های برجام را بیان می كنیم و پیشنهادهای كمیسیون را هم به مجلس می دهیم و این نمایندگان هستند كه می توانند پیشنهادات را عملیاتی كنند یا نكنند.
نقوی حسینی اضافه كرد: برای مثال یكی از این پیشنهادها این است كه طرحی تهیه شود و در آن طرح یكسری چارچوب ها تعریف شود تا در مواد برجام و قطعنامه تعبیر و تفسیرهایی به نفع غرب انجام نشود زیرا غربی ها به دنبال آن هستند كه تعبیرها و تفسیرهایی به نفع خود داشته باشند.
وی در پاسخ به این سوال كه آیا تا كنون طرحی در كمیسیون ویژه برجام تهیه شده است؟ گفت: كمیسیون برجام طرحی را تهیه نمی كند اما تهیه طرح ها با هماهنگی این كمیسیون انجام می شود و مشورت های لازم صورت می گیرد.
عضو كمیسیون ویژه برجام ادامه داد: این نمایندگان هستند كه باید طرح ارایه كنند. حال این نماینده می تواند عضو كمیسیون برجام باشد یا نباشد.
نقوی حسینی اضافه كرد: اگر طرحی بخواهد تهیه شود در كمیسیون برجام مطرح می شود و نظر مركز پژوهش های مجلس، رییس مجلس و شورای عالی امنیت ملی گرفته می شود. طرح ها برای افراد خاصی نیستند و باید هماهنگی لازم انجام شود.
سخنگوی كمیسیون ویژه برجام اضافه كرد: ممكن است طرح های دیگری هم مطرح باشد اما تا كنون یك طرح با كمیسیون ویژه برجام هماهنگ شده، هنوز محتوایش مطرح نشده اما بعضی امضاهای آن گرفته شده است.
سیام ** 9121*9132 **9314**1429

سرخط اخبار سیاست