دولت در تقویت روابط با هند موفق عمل کرد/استفاده از ظرفیت بنادر برای رونق اقتصادی

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امضای تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی با کشورهای هند و چین که از لحاظ ساختار فرهنگی و سابقه تاریخی رابطه نزدیکی با ما دارند به تقویت روابط سازنده کمک می‌کند، گفت: دولت سیزدهم تاکنون در این زمینه موفق عمل کرده است.

مهرداد ویس کرمی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در مورد امضای تفاهم نامه بین ایران و هند اظهار داشت: دنیا به سمت نظم جدیدی پیش می رود و رهبر انقلاب هم فرمودند:« ما باید جای خود را در نظم جدید پیدا کنیم»، که یکی از این تغییرات مربوط به انتقال قدرت از لحاظ اقتصادی و نظامی از غرب و آمریکا به سمت شرق است و واگرایی قدرت های بزرگ و از هم‌پاشیدگی منافع آنها می‌تواند فرصت خوبی برای کشور ما فراهم کند.

وی تصریح کرد: امضای تفاهم نامه همکاری اقتصادی با کشورهایی همانند هند و چین که از لحاظ ساختار فرهنگی و سابقه تاریخی رابطه نزدیکی با ما دارند می تواند به تقویت روابط خوب و سازنده کمک کند و در توسعه اقتصاد تاثیرگذار باشد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دسترسی ایران به آب های آزاد یکی از ظرفیت های خوب کشور ما به شمار می رود، اضافه کرد: استفاده از ظرفیت بنادر یکی از مزایایی است که می تواند برای رونق اقتصادی کشور بسیار موثر باشد اگر چه ما به خاطر عادت به خام فروشی و مصرف نفت خیلی در این حوزه سرمایه گذاری نکرده ایم.

ویس کرمی ابراز امیدواری کرد که امضای تفاهم نامه همکاری با هند به صورت واقعی عملیاتی شود و تصریح کرد: دولت سیزدهم در توسعه تعاملات با دیگر کشورها موفق بوده است و برخلاف دولت قبل که تمام تخم مرغ های خود را در سبد آمریکا و اروپا گذاشت و نتیجه نگرفت این دولت به سمت تعامل با همسایگان و کشورهای شرقی پیش رفت و در گام اول به نتایج خوبی دست یافت.

وی افزود: تقویت روابط با کشورهایی همچون هند و چین ظرفیت خوبی برای فروریختن هیمنه دلار است و در دور زدن و خنثی سازی تحریم ها اثر گذار است.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اقتدار و امنیتی که ایران دارد باعث می شود کشورهای دیگر برای توسعه روابط با ایران ترغیب شوند و امید است تقویت روابط با کشورهای همسایه هم ادامه پیدا کند و دولت آیت الله رییسی این روند را با موفقیت به جلو برده و عملیاتی کند به طوری که اثرات مثبت آن در کشور دیده شود.

ویس کرمی با اشاره به ظرفیت هند برای تعاملات اقتصادی گفت: با توجه به اینکه درصد زیادی از جمعیت دنیا در هند و چین ساکن بوده و همچنین این کشورها از موقعیت جغرافیایی و سابقه فرهنگی برخوردار هستند توسعه روابط با این کشورها می تواند ظرفیت خوبی در حوزه اقتصاد برای ایران فراهم کند.

به گزارش ایرنا روز دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳- در مراسمی با حضور «مهرداد بذرپاش»، وزیر راه و شهرسازی ایران و «سارباناندا سونوال» وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های جمهوری هند، قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار توسط شرکت IPGL هند، امضا شد.

امضای این قرارداد، نقطه عطفی در همکاری‌های تجاری و اقتصادی دوجانبه و منطقه‌ای ۲ کشور و همچنین تسهیل همکاری‌های راهبردی بین ایران و هند محسوب می‌شود.

از اهداف کلان انعقاد این قرارداد که در نتیجه مذاکرات کارشناسی و تخصصی گروه کاری مشترک حاصل شده، می‌توان به تشریک مساعی طرفین در عملیاتی کردن اهداف موافقتنامه بین‌المللی حمل و نقل در کریدور شمال- جنوب، موافقتنامه ترانزیتی سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان با محوریت بندر چابهار و توسعه همکاری‌های ترانزیتی و حمل و نقل چند وجهی بین ایران و هند در منطقه آسیای مرکزی در چارچوب اهداف همکاری‌های راهبردی هند و آسیای مرکزی اشاره کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha