۱۲ شهریور ۱۳۹۴، ۱۵:۲۰
کد خبر: 81746555
T T
۰ نفر
كاشت گلخانه اي، بذر زودرس و كشت نهال، برنامه هاي كاهش مصرف آب هستند

سمنان - ايرنا - وزير جهادكشاورزي گفت: كاشت گلخانه اي به جاي صيفي و جاليز، توسعه بذرهاي زودرس و كشت نهال به جاي بذر، راهكارهاي پيشنهادي اين وزارتخانه براي كاهش مصرف آب در بخش كشاورزي است.

محمود حجتي روز پنجشنبه در سمنان به خبرنگاران افزود: توسعه كاشت گلخانه اي به جاي صيفي و جاليز به صورت عرصه اي، با همان ميزان توليد، مصرف را به 10 درصد كاهش مي دهد.
وي توسعه بذرهاي زودرس كه از نتايج مراكز تحقيقات كشاورزي هستند را ديگر راهكار كاهش ميزان مصرف آب عنوان و خاطرنشان كرد: به عنوان مثال در گرمسار در استان سمنان بذر پنبه اي توليد شده است كه زودرس است و تا 20 درصد مصرف آب را كاهش مي دهد.
وي تصريح كرد: كشت نهال به جاي كاشت بذر در خاك نيز به دليل اينكه نياز به آبياري بذر در دل خاك ندارد، بر اساس نتايج مراكز تحقيقات و اصول به زراعي در كاهش مصرف آب موثر است.
حجتي تاكيد كرد: تمام تلاش وزارت جهادكشاورزي افزايش مقاومت بلندمدت و توليد پايدار محصولات در برابر كمبود آب است.
وي اظهار كرد: به عنوان نمونه مقدار محصول خيار در كشور كه به صورت عرصه اي توليد مي شود، اگر به صورت گلخانه اي درآيد، حدود يك ميليارد و 100 ميليون مترمكعب در سال باعث كاهش مصرف آب مي شود.
وي با اشاره به تسهيلاتي كه بانكهاي عامل از محل اعتبارات خود پرداخت مي كنند، گفت: بر اساس قانون، بانكها موظفند 25 درصد از تسهيلات خود را به بخش كشاورزي اختصاص دهند كه اين امر تاكنون محقق نشده است و بانك مركزي به تازگي، بخشنامه‌اي به همين منظور تدوين كرده است.
وزير جهادكشاورزي ادامه داد: بانك كشاورزي امسال 250 هزار ميليارد ريال تسهيلات در برنامه دارد كه 85 درصد آن را به بخش كشاورزي اختصاص داده است.
محمود حجتي روز پنجشنبه در استان سمنان از چند پروژه در دست احداث، بهره برداري شده بازديد كرد.
پروژه واحد توليدي مرغ تخمگذار زرين دشت سمنان نيز با حضور وزير جهادكشاورزي افتتاح شد كه با سرمايه گذاري 80 ميليارد ريال، 20 نفر اشتغالزايي و سالانه ظرفيت توليد 140 هزار قطعه و توليد دو هزار و 590 تخم مرغ در هر دوره را دارد.ك/3
6103

سرخط اخبار استان‌ها