۲۱ مرداد ۱۳۹۴، ۲۲:۳۴
کد خبر: 81717508
T T
۰ نفر
معاون اداره كل تعاون: گسترش و رونق صنايع كوچك در گلستان ضروري است

گرگان - ايرنا - معاون اشتغال و كارآفريني اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي گلستان گفت: با در نظر گرفتن ظرفيت هاي موجود استان به ويژه در بخش كشاورزي، توجه به صنايع كوچك و گسترش و رونق دادن آن ضروري است.

به گزارش چهارشنبه ايرنا از شركت شهرك هاي صنعتي گلستان، محمد رهبري به مناسبت 21 مرداد روز حمايت از صنايع كوچك، در بازديد از شهرك صنعتي آق قلا اظهار كرد: در شرايط شكوفايي و رونق اقتصادي ايجاد فرصت هاي رشد براي صنايع كوچك و متوسط امكانپذيرتر و راحت تر از توسعه صنايع بزرگ است.
وي افزود: انعطاف پذيري صنايع كوچك به ويژه تفاوت نوآوري و سرعت در اقدام نوآورانه در صنايع كوچك نسبت به بزرگ و همچنين سرمايه كم و ورود سرمايه گذاران براي سرمايه گذاري در صنايع كوچك به دليل داشتن قابليت هاي مديريتي يا مالي توانسته است جايگاه صنايع كوچك را به ويژه در كشورهاي در حال توسعه باز كند.
رهبري گفت: انعطاف پذيري مقوله اي است كه يك مدير صنايع كوچك مي تواند بر اساس نياز بازار به ويژه در كشورهاي عقب مانده و يا كشورهاي در حال توسعه اقدام نوآورانه را با سرمايه اندكي شروع كند.
وي با بيان اين كه محدوديت هاي صنايع بزرگ تغييرپذيري را در اين صنايع دچار مشكل جدي كرده است، يادآور شد: نقش صنايع كوچك در پر كردن شكاف بيكاري و اشتغال و همچنين جا به جايي نيروي كاري، بيش از صنايع بزرگ بوده است.
وي با بيان اين كه صنايع كوچك و متوسط حداقل از چهار جنبه 'نوآوري، تغيير فناوري، پويايي صنعت و ايجاد اشتغال و درآمد' بر اقتصاد داخلي و جهاني تأثير مي گذارد خاطرنشان كرد: نگاهي به وضعيت شاخص هاي اقتصادي و آمار نرخ بيكاري نشان مي دهد در زماني كه صنايع كوچك پويا و فعال بوده اند اثرات محسوس تر و ملموس تري بر روي اين دو شاخص داشته اند.
معاون اشتغال و كارآفريني اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان گلستان گفت: مهمترين مسئله امروز در رقابت جهاني تخصصي شدن امور، خدمات و بعضاً توليد بوده است كه به دليل زمانبر و هزينه بر بودن صنايع بزرگ اين امر صرفاً در صنايع كوچك قابل تحقق بوده و ميل و اشتياق سرمايه گذاران و كارآفرينان در اين زمينه بيشتر شده است.
رهبري افزود: عدم ثبات و تغييرات شاخص هاي اقتصادي مهمترين فاكتور بر ريسك پذيري صنايع كوچك در مقابل صنايع بزرگ بوده است اما توانمندسازي بنگاه هاي كوچك در اين خصوص مؤلفه اي است كه مي بايست مديران صنايع كوچك به آن توجه بيشتري كنند.
وي ادامه داد: بررسي و مطالعات نشان داده است كه صنايع كوچك از نظر اشتغالزايي و تأمين درآمد شرايط مطلوب تري نسبت به ديگر بخش هاي اقتصادي حتي در شرايط تحريم مي توانند داشته باشند.
رهبري افزود: شناخت دقيق از ميزان بهره وري صنايع كوچك در راستاي هدفمند كردن برنامه هاي توليد و حمايتي مورد نياز آن از ضرورت هاي استمرار توليد و حفظ اشتغال دائم است.
بر پايه اين گزارش در گراميداشت روز حمايت از صنايع كوچك پنج طرح توليدي در شهرك ها و نواحي صنعتي مينودشت، فاضل آباد، گنبدكاووس و بندرگز با ميزان سرمايه گذاري 113 ميليارد و 570 ميليون ريال و اشتغالزايي 114 نفر افتتاح شد.
اين واحدها در زمينه هاي فرآورده هاي گوشتي، اوراق فشرده چوبي با روكش ملامينه، نان صنعتي و كلوچه، درب و پنجره UPVC و رنگ به بهره برداري رسيد.
زمين هاي در اختيار شركت شهرك هاي صنعتي استان گلستان 20 هزار و 40 هكتار است كه تاكنون 601 واحد در شهرك ها و نواحي صنعتي به بهره برداري رسيده است.
از 914 پروانه بهره برداري صادر شده در استان 829 پروانه بهره برداري اشتغال زير 50 نفر داشته كه جزء صنايع كوچك هستند.
3039/6159/6203

سرخط اخبار استان‌ها